Israel Hayom

הפקת לקחים מיידית: צה"ל ערך כנס מקיף לתחקור מבצע "שומר החומות"

התחקיר יתחלק לשלושה שלבים מרכזיים ● 20 צוותים יבדקו תחומים שונים ויציגו מסקנות לרמטכ"ל בתוך 7 שבועות ● אלוף )מיל'( ניצן אלון יבחן את ההשפעה והלגיטימצי­ה של המבצע

- לילך שובל

צה"ל קיים אתמול כנס מבצעי מקיף לתחקור מבצע "שומר החומות", בהשתתפות דרגי מג"דים, מפקדי טייסות ומעלה.

במהלך הכנס הוצגו תחקירים ראשוניים, ובין היתר דיברו הרמטכ"ל, ראש חטיבת המחקר באמ"ן, ראש חטיבת התורה וההדרכה, מפקד פיקוד הדרום, מפקדי חיל האוויר והים, ראש אגף התקשוב ומפקד פיקוד העורף.

הפקת הלקחים מתחלקת לשלושה שלבים מרכזיים: בשלב הראשון, שבו התמקד הכנס, מתקיימת הפקת לקחים מיידית, בעיקר בתחומים של הפעלת הכוח ובניין הכוח. בשלב זה, נבחן המבצע ביחס להתאמתה של "תפיסת הביטחון" ומימושה במבצע בעזה. כך, הבינו בצה"ל כי אף שלחמאס היו הישגים מינימליים, יש להפיק לקחים מסוימים בתחומים שבהם היו לו הצלחות מעטות, ובין היתר בהתנהלות מול הנ"ט של ארגוני הטרור בעזה.

בשלב השני, במקביל לשלב הראשון, הוקמו 20 צוותי תחקור מטכ"ליים הבוחנים תחומים שונים במערכה. כך, למשל, ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי בוחן כיצד הגיעה ישראל למערכה ואת כל התהליכים מול הדרג המדיני. אחד מהצוותים בודק, לדוגמה, אילו תצורות של תמרון יכולות לסייע במערכות שמטרתן אינן הכרעה. מפקד פיקוד צפון, אלוף אמיר ברעם, מוביל צוות הבודק את השפעת המבצע על חיזבאללה, מה הארגון לומד מצה"ל וחמאס, וכיצד להתמודד עם כך. צוותים נוספים בוחנים את השפעת המבצע על פיקוד המרכז ואת השפעות המבצע על פיקוד העורף.

אלוף )מיל'( ניצן אלון ממונה על צוות שעוסק בסוגיית ההשפעה, הדוברות והלגיטימצי­ה של המבצע. הוא האלוף במילואים היחיד המוביל צוות תחקור, וניכר כי צה"ל מייחס חשיבות גדולה מאוד לשיפור בתחום זה. הצוותים יציגו את עבודותיהם בתוך שבעה שבועות, 21-20־בו ביולי תתקיים סדנה מטכ"לית שבה יוצגו התחקירים למטכ"ל.

בשלב השלישי של התחקירים יעודכנו התפיסות והתהליכים לקראת תרגיל "חודש המלחמה" המתוכנן למאי .2022 כחודשיים לפני כן, תיערך ביקורת של מבקר צה"ל על הלקחים מהמבצע. גורמים המעורבים בתחקירים מציינים כי אלו מעמיקים ביותר ונערכים בשיתוף שב"כ ומשרד הביטחון.

 ?? צילום: דובר צה"ל ?? הרמטכ"ל אביב כוכבי
צילום: דובר צה"ל הרמטכ"ל אביב כוכבי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel