Israel Hayom

מת כוכב "סופרמן" משנות ה 70

השחקן נד ביטי, שגילם את דמות עוזרו של לקס לות'ר לצד כריסטופר ריב המנוח, הלך לעולמו בגיל 83 ● היה מועמד לאוסקר על תפקידו ב"רשת שידור"

- דודי כספי, לוס אנג'לס

השחקן נד ביטי, שכיכב בסרטים כמו "כל אנשי הנשיא", "סופרמן" ו"רשת שידור" - שעליו היה מועמד לאוסקר - הלך לעולמו בגיל 83 בביתו שבלוס אנג'לס.

ביטי, יליד מדינת קנטקי, לוהק לתפקיד הקולנועי הראשון שלו ,1972־ב בדרמת המתח פורצת הדרך של הבמאי ג'ון בורמן "גברים במלכודת" לצד ג'ון ווייט וברט ריינולדס, והיה במרכז סצנה שנויה במחלוקת שבמהלכה נאנס באלימות. רגע זה הפך למכונן בקריירה המקצועית שלו.

"השורה התחתונה והחדשות הרעות מאותה סצנה הן שגבר יעדיף בסופו של דבר להיות האנס מאשר להזדהות עם קורבן של אונס", כתב לימים בטור שהוזמן לכתוב ב"ניו יורק טיימס" על החשיבות החברתית של הסצנה.

כוכבו של ביטי דרך בעקבות הסרט והוא המשיך לכמה מהסרטים המעוטרים של אותו עשור, ובהם הדרמה הסאטירית של רוברט אלטמן "נאשוויל" 1975־מ ושנה אחר כך "כל אנשי הנשיא", לצד רוברט רדפורד ודסטין הופמן. שני הסרטים היו מועמדים לאוסקר הסרט הטוב ביותר. במקביל הופיע בסרט "רשת שידור" על רשת טלוויזיה בקשיים, ועל תפקיד זה היה מועמד לאוסקר שחקן המשנה .1977־ב הוא הופיע בסרט במצטבר שש דקות בלבד, ולפיכך מחזיק בשיא של הופעת המשחק הקצרה ביותר שזיכתה במועמדות לאוסקר לשחקן משנה.

1978־ב הוא שיחק ב"סופרמן" בכיכובו של כריסטופר ריב, שנחשב אז להפקה היקרה ביותר בתולדות הוליווד. הוא גילם את יד ימינו של הנבל לקס לות'ר, ושחזר את התפקיד בסרט ההמשך שנתיים מאוחר יותר.

בין שלל תפקידי המשחק שלו היו גם הופעות טלוויזיוני­ות בסדרות כמו "מאש", "רצח במשיכת קולמוס" ובסיטקום "רוזאן", שם גילם את אביו של דן קונור )ג'ון גודמן(. הוא גם שיחק בשלוש העונות הראשונות של "רצח מאדום לשחור" באמצע שנות ה־09.

בשלהי הקריירה התבלט בתפקידי דיבוב בסרטי אנימציה כמו "צעצוע של סיפור "3 ו"רנגו", וכיכב לצד וודי הרלסון וסיגורני וויבר בסרט הדרמה "רמפארט" של הבמאי הישראלי־אמריקני אורן מוברמן .2011־מ

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? נד ביטי
צילום: אי.אף.פי נד ביטי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel