Israel Hayom

הוועדה לבחינת הסטטוס קוו

מכשרות וגיור ועד לתחבורה בשבת: ועדה במשרד הדתות צפויה לעסוק בכל הסוגיות הבוערות ● בכיר בקואליציה: "לא נפגע בחרדים, אך נטפל גם בנושאים במחלוקת" ●

- חנן גרינווד לשם שינוי

סוגיות הדת והמדינה צפויות ללוות את סדר היום בממשלה החדשה, מהכשרות והגיור ועד הת חבורה הציבורית בשבת וחוק המ רכולים, וכעת נודע ל"ישראל היום" כי יש כוונה להקים ועדה שתעסוק בהרחבה בנושאים אלו.

זאת אף שבעבר הוצהר כי הס טטוס קוו לא ישונה באופן דרמטי. חלק מהנושאים, דוגמת תחבורה צי בורית בשבת, הם בליבת המחלו קת שבנושאי דת ומדינה. המטרה היא שהוועדה, שתהיה קריאת כיוון לנושא הדת בישראל, תוקם בתוך המשרד לשירותי דת.

גורם בכיר בממשלה אישר כי יש רצון לקדם הידברות והסכמות בנושאים שקשורים למרחב הציבו רי בשבת, כפי שנעשה לפני יותר מ 20 שנה על ידי השופטת רות גביזון ז"ל והרב יעקב מדן. האמנה, שמטרתה היתה להסדיר אחת ולתמיד את יחסי הדתיים חילונים בישראל, ושנחש בה פורצת דרך בזמנה, מעולם לא התקבלה כיוון שנדרשו לה הסכמות רחבות מאוכלוסיות שונות במהותן.

"לצערנו, אמנת גביזון מדן לא התקבלה, וכך הגענו למצב שבו אנו נמצאים היום. אם האמנה היתה מת קבלת, לא היתה היום בעיה", אמר הגורם.

לדבריו, אין שום כוונה לפ גוע בחרדים, אך יש פתיחות לדון גם בנושאים שנחש בים נפיצים. "אם באמנת גביזון מדן הצליחו להביא מענה מצוין לתחבורה צי בורית בשבת, ניתן לעשות זאת גם היום. זה צריך להיות פתרון הוליסטי ולא מחטף או בשי טת ה'סלמי'. תראה מה קרה בפו על - עשו תחבורה ציבורית בשבת, אפשרו מסחר, וכך קעקעו את כל השבת בישראל. צריך להקים ועדה שתחליט - זה כן וזה לא. יהיה אפשר להגיע להסכמות שיספקו את כולם".

עוד מוסיף הגורם כי "החרדים מעדיפים תמיד לקפוא על השמרים, אבל הם רק יצאו נפסדים. עובדתית

יש מסחר בשבת, והסיבה לכך היא שלא נעשה שום ניסיון לתת פת רון. אם אתה אומר 'הכל או כלום' - בסוף אתה נשאר בלי כלום".

בממשלה מצביעים כדוגמה להב נות על הסכם שנעשה בעיר חריש, שבמסגרתו ראש העיר הדתי והמועצה הדתית הגיעו להסכמות על כך שמר כז העיר יהיה סגור, ואילו הקניון בכ ניסה לעיר יישאר פתוח: "נרצה לפ עול בכיוון הזה. אולטרה שמרנות לא מובילה לשום מקום. יש צורך ללבן את המחלוקות ולהגיע למסקנות".

שר הדתות מתן כהנא הצהיר כבר בנאום בטקס חילופי השרים כי הוא מעוניין לחולל שינוי: "היהדות הפכה לגורם מקטב של מריבות וויכוחים", אמר, "היהדות צריכה להיות הגו רם המחבר והמאחד. אנחנו נגבש מדיניות, ואני ארצה שדברים יקרו אחרת".

בממשלה צפויים לקדם רפורמות בתחום הגיור והכשרות, שבעבר זכו למתקפות רחבות ולבלימה מצד חברי המפלגות החרדיות. כמו כן, כבר כעת החלו במאמצים לאיתור ולמינוי של רבני ערים. יוזמה נוספת שתצא לפו על בעתיד הקרוב היא שינוי חוק הר בנות הראשית, כך שהגוף לבחירת הרב הראשי יהיה מאוזן יותר ויאפשר מינוי של רב דתי לאומי.

אמנם, בימינה מצהירים כי הם מתכוונים לפעול לשינויים בהסכ מה רחבה, אך יש לציין כי מדובר בהסכמה רחבה מצד חלקים ליבר ליים יחסית, מה שיעורר את חמת זעמם של החרדים. כך, בעבר נעשו ניסיונות לשנות את חוק הגיור, אך אלו זכו למתקפה עצומה מצד העולם החרדי ונבלמו בעבר על ידיו. למרות הבדלים משמעותיים בין המפלגות השונות בקואליציה בנושאים שונים, דווקא בנושאי דת ומדינה נרשמת הומוגניות יחסית, וניתן להגיע לה סכמות שייתכן שאף יאפשרו מהפכות של ממש בתחומי הליבה של היהדות האורתודוקס­ית - מגיור וכשרות ועד תחבורה ציבורית ומסחר בשבת.

 ??  ??
 ??  ?? הפגנת חרדים בירושלים נגד חילול שבת
הפגנת חרדים בירושלים נגד חילול שבת

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel