Israel Hayom

להרחיק את חמאס מהר הבית

- נדב שרגאי

נדב שרגאי

חמאס לא ויתר. ההתעקשות של ישראל לקיים אתמול את צעדת הדגלים, אם כי במתווה שונה, לא תוריד את חמאס מהעץ שע ליו טיפס.

ארגון הטרור הזה מנסה כבר שישה שבועות למצב את עצמו כשחקן מרכזי במאבק סביב ירושלים ואל אקצא. הוא שיגר אלפים מאנשיו, בשילוב ידיים עם אנשי הפלג הצפוני הלא חוקי של התנועה האס לאמית בישראל, בניסיון "לכבוש" את הר הבית. אנשיו גירשו ממסגד אל אקצא באמצע דרשת יום שישי את המופתי של ירושלים מטעם הרשות הפלשתינית, שייח' מוחמד חוסיין, ואף העזו פנים נגדו וכינו אותו "הכלב של הרש"פ", כשהם "מקנחים" בקריאות שבח למוחמד דף.

רה"מ בנט אמנם צלח אתמול בשלום את המבחן הראשון שלו בתפ קיד, אבל הוא ישמע ודאי מגורמי הביטחון שעימם הוא משוחח בימים אלה - שהנוכחות של חמאס בירושלים היא מתעתעת ושהסיפור לא גמור. הנוכחות הזאת מתנהלת תחת הכובע האידיאולוג­י הרחב של האחים המוסלמים ותחת הכובע המעשי, הרחב לא פחות, של התנועה האסלאמית הישראלית לשני פלגיה - הדרומי והצפוני. על שני הכו בעים הרחבים הללו פורסת חסות טורקיה של ארדואן, שרואה עצמה כפטרונית האחים המוסלמים בעולם בכלל ובישראל ובירושלים בפרט.

הקואליציה הבלתי פורמלית הזאת הומחשה רק לפני שבועות אחדים במהלך ביקור שערכו ראשי הפלג הדרומי, ובהם מנסור עבאס, באוהל המחאה שהוקם בכפר כנא, לאחר מעצרו והעמדתו לדין של שייח' כמאל ח'טיב, סגן ראש הפלג הצפוני. באוהל נפרש גם דגל טורקיה. חטיב מואשם בכך שעודד טרור ואלימות על רקע האירועים ביפו, בלוד ובהר הבית, ובכך ששיבח )לכאורה( את פורעי תרפ"ט שרצחו יהודים.

קואליציית חמאס והאחים המוסלמים בירושלים, הודגמה גם במהלך ביקור שהנהגת רע"מ והפלג הדרומי ערכו אצל שייח' עכרמה סברי, בראשית השנה שעברה. הביקור ההוא התקיים בעקבות חקירתו במש טרה של סברי, לשעבר המופתי של ירושלים - האיש של ארדואן בהר הבית ובירושלים - שמזוהה עם חמאס והפלג הצפוני. סברי, עם רקורד של תמיכה עקיפה בפיגועי התאבדות, הורחק מההר כמה פעמים בגין הסתה והתבטאויות קיצוניות. ביקור רע"מ וראשי הפלג הדרומי אצלו הוגדר כביקור הזדהות ונטלו בו חלק הח"כים מטעם רע"מ וואליד טאהא ומנסור עבאס, הח"כ לשעבר מטעם המפלגה אברהים חיג'אזי ואחרים.

אם ישראל חפצה להחזיר את חמאס ירושלים לממדיו הטבעיים ולהוציאו מהמשחק בהר הבית, עליה למקד את פעולתה המשפטית, המשטרתית והמנהלית מול קואליציית חמאס בעיר, בגליל, במשו לש ובנגב. אלא שעכשיו הדבר נעשה מסובך יותר, שכן אנשי רע"מ, שאף הם מקיימים זיקות לקואליציה הזאת, תופסים מקום סביב שולחן הממשלה והקואליציה החדשה - ובעקיפין מלבינים חלקית את הפ עילות של מזוהי חמאס בירושלים סביב סוגיית אל אקצא והר הבית.

מעשה נוסף שיש לדבוק בו הוא שמירה על תנועה חופשית של יהודים ברחוב הגיא, הדרך לכותל המערבי, ולמעשה הציר שמקביל לכותל לכל אורך 488 המטרים שלו, גם אלה שנבלעו ברבות השנים בין בתי הרובע המוסלמי.

בנסיבות שנוצרו, הוויתור על מעבר הצעדה אתמול דרך רחוב הגיא היה מובן, אך אסור שיהפוך להרגל. ברחוב הגיא חיים גם יהודים ושו כנים מוסדות חינוך, ישיבות ומוסדות תורה וחסד. בציר הזה מבקרים תיירים ומבקרים יהודים רבים, ובמרכזו נמצא גם "הכותל הקטן". כל זה צריך להימשך ולהתפתח עוד, גם אחרי הנסיגה הזמנית אתמול.

 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? עימותים בין שוטרים לפלשתינים
צילום: אורן בן חקון עימותים בין שוטרים לפלשתינים
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel