Israel Hayom

120 ש' לשעה? המורים והגננות לא רוצים לעבוד בקיץ

משרד החינוך מציע לעובדי ההוראה 120 שקלים לשעה כדי שילמדו ביולי - אך מעטים מהם מסכימים לכך ● "מגיע להם לנוח אחרי שנת הקורונה", אומרים מנהלים ברשויות ● המשמעות: היכולת לצמצם פערים תרד

- נועם )דבול( דביר

120 שקלים לשעה? המחנ כים והגננות לא רוצים לע בוד. בעוד כשבועיים תחל תוכנית הדגל של משרד החינוך ללימודים ביולי לכל תלמידי היסודי ,('ו-'א) שזכתה לשם "בתי הספר והגנים מלמדים בקיץ".

משרד החינוך פתח בקמפיין שבו הוא קורא לעובדי ההוראה, ובהם הגננות והמחנכים של תלמידי כיתות ,'ב-'א להשתתף בתוכנית תמורת שכר גבוה - אלא שהם לא רוצים לעבוד, ומרביתם מעדיפים להישאר בבית.

כך ייתכן שהילדים שלכם יפגשו בכיתה או בגן אדם שהוא לא הגננת או המחנכת שלהם.

נזכיר כי כאשר הוצגה התוכנית של שר החינוך לשעבר יואב גלנט, נאמר כי תיעשה עבודה ממוקדת עם ילדי הגן העולים לכיתה א' בת חומי הדעת שפה ומתמטיקה ועם ילדי היסודי במקצועות הליבה.

לכן הדבר המיטבי והמתבקש ביותר הוא שהגננות והמחנכים שמלמדים במשך כל השנה, ילמדו גם בקיץ.

בערים רבות עדיין לא חשפו מהו שיעור אנשי הצוותים האורגניים שיעבדו בקיץ. בגבעתיים, למשל, רק 20 אחוזים מהגננות יהיו מוכנות לעבוד

מנהלת אגף חינוך באחת הרשויות: "צריך לומר את האמת - זה יהיה 'בייביסיטר' ולא בית ספר מלמד, כי הצוות המקורי לא יהיה בכיתה"

אלא שבמסגרת התוכנית הג ננות, המחנכים של כיתות א' ב' וגם המורים המקצועיים של שאר שכבות הגיל לא מחויבים לעבוד. המשמעות היא שאל גני הילדים ייכנסו "אנשים זרים" שהילדים לא מכירים ושאליהם יצטרכו להתר גל, וספק אם יהיו פנויים ללמידה. הבעיה דומה גם בבתי הספר - אל הכיתות ייכנסו סטודנטים ומורים מחליפים, שלא יודעים מהם הפע רים שהצטברו בכיתות.

"צריך לומר את האמת - זה יהיה 'בייביסיטר' ולא בית ספר מלמד, כי הצוות המקורי לא יהיה בכיתה", אומרת מנהלת אגף חינוך באחת הרשויות בארץ, שבשבועות האח רונים ניסתה באמצעות מנהלי בתי הספר בעירה לגייס גננות ומחנכים.

"עובדי ההוראה עייפים משנת הקורונה שגבתה מהם מחירים אדי רים. הם לא רוצים להגיע לעבוד, אפילו שמציעים להם 120 שקלים לשעה. הם הרי ממילא מקבלים שכר בחודשים האלה".

לדבריה, "זה לא רק אצלנו, זה אצל כולם. שיעורים מאוד קט נים, 40-20 אחוזים מהגננים ומה גננות וממחנכי כיתות א'-ב' בכל עיר יגיעו לעבוד, בעיקר הצעירים שזקוקים לעוד הכנסה".

"אנחנו לא קוסמים"

מנהל אגף חינוך אחר אומר: "אנ חנו בכלל לא בונים על הגננות ועל המחנכים המקוריים. ראינו כבר בשנים קודמות שהם כמעט לא הגיעו לעבוד בבית הספר של החופש הגדול - והם בטח לא יעשו את זה עכשיו אחרי שנה של קורונה, ובטח כאשר המלונות והשמיים נפ תחו ואפשר לטוס לחו"ל או לצאת לחופשה בארץ.

"שאף הורה לא יחשוב שבשלו שת השבועות של המסגרת ילדי הגן פתאום יכירו את כל האותיות, וילד שהתקשה בקריאה בכיתה א' ישלים את החומר. את זה אנחנו לא יכולים לעשות, אנחנו לא קוסמים".

"לא משתלם לעבוד"

בערים רבות, כמו חיפה, רמת גן, אשקלון, ראשון לציון, נתניה ועוד עדיין לא חשפו מהו שיעור אנשי הצוותים האורגניים שיעבדו בקיץ. בגבעתיים, למשל, רק 20 אחוזים מהגננות בגני הילדים יהיו מוכנות לעבוד בקיץ.

אירית אהרונסון, ראש מי נהל החינוך בעיריית גבעתיים, התייחסה למצב: "קודם כל, בשל הקורונה השחיקה הנפשית של כל אנשי החינוך, מהמנהלים עד הסייעות, היא גדולה מאוד ועובדי ההוראה זקוקים לחופש.

"הקושי השני הוא תיאומי המס. יש מורים וגננות שלא משתלם להם כספית לבוא לעבוד כי הם ישלמו המון מסים על מה שירוויחו, מכיוון שהתשלום הנוסף הוא לא חלק מה שכר. ובכלל, הגננות הכי רוצות חופשה. הן רוצות להיות עם הילדים שלהן, הן רוצות לצבור אנרגיות לקראת שנת הלימודים הבאה.

"אצלנו בגבעתיים בכל הנו גע לכיתות א'-ו' ההיענות והמ חויבות של צוותי ההוראה המקוריים גבוהות מאוד, ומדובר ב 85-80 אחוזים מהצוות של בית הספר. העיר, המנהלים והרכזים עשו עבו דה טובה בשכנוע.

"צריך לומר: ככל שאנחנו עו לים בגילים, גם התלמידים פחות מעוניינים להגיע ורוצים חופשה - בשכבת ו' כ 80 אחוזים טרם נרשמו ללימודי הקיץ".

120-75 שקלים לשעה

הקולות הקוראים שיצאו לאחרו נה מראים כי משרד החינוך אפשר לרשויות המקומיות להציע לעובדי ההוראה גם 120 שקלים לשעה - אך הם עדיין לא באים.

כך, למשל, רכזת גנים תקבל לפחות 75 שקלים ברוטו לשעה.

"במקביל, כל רשות קיבלה תק ציב גמיש, כלומר כסף שבו היא יכולה להשתמש עבור מלגות לת למידים, מימון ארוחת בוקר קלה או הגדלת שכר לגננות.

"אני לוקח את הכסף שיכול לשמש עבור ארוחת בוקר, ומשת מש בו כדי להגדיל את השכר של הגננות. הכל כדי למשוך אותן לע בוד ביולי - אך הן עדיין לא באות לעבוד", סיפר בשבוע שעבר מנהל אגף חינוך בכנס מנהלי אגפי חינוך בשלטון המקומי.

אגב, מי שיוצאות נפסדות הן הסייעות בגני הילדים המועסקות על ידי הרשויות המקומיות, שכן משרד החינוך יוצא מנקודת הנחה שהן מחויבות לעבודה גם בתקו פה זו. במקרה הזה התגמול הנוסף שלהן יהיה 75 שקלים ליום )שזהו כאמור שכר שעתי של שאר העו בדים במסגרת(.

 ??  ?? לימודי קיץ בשנה שעברה )למצולמים אין קשר לכתבה(
לימודי קיץ בשנה שעברה )למצולמים אין קשר לכתבה(
 ??  ?? סטודנטים ומורים מחליפים ייכנסו לכיתות צילום אילוסטרציה: עמי שומן
סטודנטים ומורים מחליפים ייכנסו לכיתות צילום אילוסטרציה: עמי שומן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel