Israel Hayom

בעזה, בלבנון ובאיראן בוחנים את השלטון החדש בישראל

- אליעזר )צ'ייני( מרום הכותב הוא אלוף )מיל'(, מפקד חיל הים לשעבר

הממשלה החדשה שקמה נדרשת כבר משעתה הראשונה לטפל בסוגיות ביטחון משמעותיות. אויבינו עוקבים מקרוב אחר מהלך העניינים בי שראל, וכולנו זוכרים את אמירותיו של נסראללה על ההנהגה הישראלית במלחמת לבנון השנייה.

מנקודת מבטם, תקופת דמדומים והחלפת ממשלה עלולה להיתפס כהזדמנות לפעולה צבאית. זה עתה הסתיים סבב לחימה בעזה ללא כל הסדרה, והמתווך המצרי, במעורבות אמריקנית, ממתין לממשלה הח דשה כדי לגבש קווי מתאר להסדר אפשרי שמטרתו שקט ארוך טווח בגזרה העזתית.

כמה סוגיות שלהן יידרש פתרון מיידי: מדיניות כוללת מול עזה ובראשה סוגיית הכסף הקטארי. המנגנון שבאמצעותו הוכנס הכסף הקטארי לרצו עה והביא לשקט יחסי התאפשר בזכות תמיכתו של ראש המוסד היוצא, שהודה בשידור כי הכנסת הכסף לעזה היתה טעות. השאלה היא אם הממשלה החדשה מסוגלת בתוך ימים לגבש מדיניות חדשה לעזה, ללא הכסף הקטארי, ומה החלופות, אם בכלל, העומדות לרשותה בבואה להכריע בסוגיה הזו.

בסוגיית השבויים והנעדרים, נוצרה הזדמנות בע קבות המבצע להחזיר את הבנים הביתה. הנושא כרוך במחיר שמוכנה ישראל לשלם - כל הסדר יהיה כרוך בוויתורים שיגררו סערה פוליטית, ושיעמידו למבחן את המנהיגות והלכידות של הממשלה.

נוסף על כך, נדרשת תוכנית מקיפה לשיקום עזה שכוללת לא רק בניית בתים ומוסדות שנהרסו, אלא מדיניות כוללת בנוגע לעתידה של עזה - המדיני, החברתי והכלכלי. בפן הצבאי נדרשת מדיניות תגובה צבאית ברורה מול כל פרובוקציה של חמאס. בד בבד, הסוגיה הפלשתינית האסטרטגית עומדת לפתחנו לאורך כל הדרך, וצריך בשלב הזה לא לשגות בא שליות שהממשלה הזו תביא לפתרונה בהיבט הטקטי.

חשוב לנסות לחזק את הרשות הפלשתינית על חשבון חמאס, לחזק את שיתוף הפעולה הביטחוני אל מול הרשות, שגם לה יש עניין בהחלשת חמאס, ולנסות לכרוך את שיתופה בהסדרה שתתגבש בעזה. הסוגיה הפלשתינית הרחבה תיאלץ להמתין לשלבים מאוחרים יותר. בזירה הרחוקה יותר, שיחות הגרעין בין איראן לבין מדינות ההסדר, כשארה"ב ברקע, נמשכות לסירוגין. האיראנים מפגינים קו קשוח ופו עלים, בניגוד להסכם, לחתור לכיוון פצצה גרעינית. ישראל החליטה עד עתה להתנגד לחידוש ההסכם. ממשל ביידן ממתין להחלטה הישראלית שתשפיע ישירות על צעדיו הבאים מול איראן.

בזירה הצפונית, לבנון, חיזבאללה וסוריה וההת בססות האיראנית בשטחן הן סוגיות נפיצות מאוד ונדרש לטפל בהן במעלה הדרך. שר הביטחון גנץ יהיה האיש שעליו תוטל האחריות להעביר את מקל האחריות הביטחוני לממשלה החדשה, ובהכרח הוא הופך לדמות החשובה ביותר בקבינט המדיני ביט חוני בתקופה הקרובה.

לסיכום, לא הייתי מציע לאויבינו לבחון את חוסנה הביטחוני של ישראל בתקופה זו. מערכת הביטחון יציבה וחזקה ונשענת על מערך אנושי מעולה שא פשר לסמוך עליו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel