Israel Hayom

בצל המשבר: פסגת ביידן פוטין נפתחת

על רקע חילופי העלבונות ביניהם: היום צפויים הנשיאים להיפגש בז'נבה ● המסר של ארה"ב: לא רוצים עימות, אך נגיב על תוקפנות

- אלדד בק שליחנו לז'נבה

בראיון טלוויזיוני שהעניק לפני שלושה חודשים בלבד, נשאל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין הוא רוצח. "כן", השיב ללא היסוס, "ותראו את המחיר שהוא ישלם". שלשום במהלך מסיבת עיתונאים מהוססת בתום פסגת מנהיגי נאט"ו בבריסל, הופנתה אל ביידן אותה השאלה. הפעם הוא נראה - וגם נשמע - אובד עצות.

"אני מאמין שהוא )פוטין, א"ב( הודה בעבר שיש דברים שהוא יעשה או שהוא עשה", אמר הפעם נשיא ארה"ב, "כששאלו אותי את השאלה הזו בשידור עניתי בכנות, אבל אני לא סבור שיש לכך חשיבות בהקשר לפגישה שאנו עומדים לקיים".

פוטין, מצידו, היה יכול להתנות את קיום פגישת הפסגה הראשונה בינו לבין ביידן, שתיערך היום בווילה בפאתי ז׳נבה, בהתנצלות חד משמ עית מצד נשיא ארה״ב, אלא שהוא בחר להגיב בהשפלה מילולית של ביידן. תחילה הצהיר "צריך להיות רוצח כדי לדעת מי הוא רוצח", והחזיר את שגרירו מוושינגטון; אחר כך הז כיר לאמריקנים את האחריות שלהם לרצח העם של האינדיאנים ולהטלת פצצות הגרעין על הירושימה ונג סקי; ובסוף השבוע, בראיון לרשת ,NBC צחק על התואר שהעניק לו ביידן והדגיש: "'רוצח' זה מונח ששייך לתרבות האמריקנית, בהוליווד רגי לים להשתמש בו. אצלנו ביטוי כזה

נחשב לא נורמלי".

פוטין הבהיר בראיון שהקשרים עם ארה"ב הידרדרו בשנים האחרו נות לשפל חסר תקדים. עם זאת, ול מרות העלבון הנורא שספג מביידן, פוטין העריך שדווקא יוכל לעבוד עם הנשיא האמריקני. כמובן, גם מחמאה זו כללה עקיצה, שכן היא השוותה בין הנשיא הנוכחי לקודמו דונלד טרא מפ. "טראמפ הוא אדם יוצא מהכלל, מוכשר", אמר פוטין, "אחרת לא היה נשיא ארה״ב. הוא אדם צבעוני, יכו לים לאהוב אותו או לא. ביידן שונה מאוד מטראמפ, הוא העביר את כל חייו הבוגרים בפוליטיקה. הוא אדם שונה, ויש לכך יתרונות וחסרונות. לא יהיו מעשים אימפולסיבי­ים מצד הנשיא הזה".

מאז התפרקות בריה"מ וסיום המ לחמה הקרה לפני שלושה עשורים,

נערכו רק שבע פסגות בין נשיאי ארה"ב ורוסיה. בארבע מהן - מול הנשיאים ג׳ורג׳ וו. בוש, ברק אובאמה ודונלד טראמפ - היה ולדימיר פוטין בן השיח הרוסי. בתקשורת האמרי קנית טוענים שביידן לא היה צריך למהר להיפגש עם פוטין ולחזק בכך את מעמדו הבינלאומי. הנשיא הרו סי שוב מואשם בהתערבות במערכת הבחירות האחרונה לנשיאות, וכן בה תקפות סייבר על גופים אמריקניים, בחימום המתיחות הצבאית בגבול עם אוקראינה ובהיערכות לפלישה נוס פת לשטחה, בדיכוי יריביו הפולי טיים, בתמיכה במשטר הדיקטטורי בבלארוס ולאחרונה - גם באספקת טכנולוגיית לוויינים לאיראן.

בתום פסגת נאט"ו הצהיר ביידן כי רוסיה מהווה איום על ביטחון המערב, והוסיף כי רוסיה וסין פועלות לגרום לפילוג בין חברות הברית הצבאית המערבית. רשימת ההאשמות הזו דנה מראש את פסגת ז'נבה לכיש לון כמעט בטוח. ביידן אמר שיבהיר לפוטין כי אף שאינו מעוניין בעימות עם רוסיה, ארה"ב תגיב למעשים תו קפניים מצידה. "אנחנו צריכים להס כים היכן יש לנו ולעולם אינטרסים משותפים, והיכן שאין - לקבוע קווים אדומים", הוסיף ביידן.

ביידן הגיע אמש לז׳נבה מלווה במזכיר המדינה בלינקן וביועץ לביטחון לאומי סאליבן. פוטין יגיע רק היום, אך הבהיר שיישאר בשווייץ ככל שיידרש. כראיה נו ספת למתיחות בין שני הצדדים, עתידים ביידן ופוטין לקיים שתי מסיבות עיתונאים נפרדות ומקבי לות בתום הפסגה, שתיערך תחת אבטחה כבדה.

 ?? צילום: רויטרס ?? פוטין. חשדן
צילום: רויטרס פוטין. חשדן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel