Israel Hayom

הדרך הנכונה לקדם את הנגב

- איברהים נסאסרה איברהים נסאסרה הוא תושב לקיה, יזם ומייסד ויו"ר קבוצת תמאם

איך נהוג לומר? דברים שרואים משם לא רואים מכאן. ואם לדייק, דברים שרואים מרעננה, או מבלפור, לא רואים מכאן - מלקיה שבנגב.

הקשבתי היטב לנאום התכלית של ראש הממשלה הנכנס, מר נפתלי בנט. עשיתי זאת מכאן, מביתי שבלקיה, תוך שאני מנהל את החברות שבקבוצת תמאם, קבוצה שהציבה מטרה: לחולל מפנה כלכלי חברתי באוכלוסייה הבדואית.

הנאום של בנט היה פרגמטי, מתון וענייני, ויש לברך על כוונותיו לקדם סדר יום אזרחי. בנט מבין מצוין שאת אזרחי המדינה לא באמת מעניין היכן יגור ראש הממשלה - ברעננה או בבלפור. אזרחי המדי נה זכאים לשירותים ציבוריים מתקדמים ושוויוניים, והמדינה מחויבת לספק צרכים אלה.

אך כשהאזנתי לנאום משהו צרם לי באוזן, ורק כעבור זמן הבנתי מה זה היה: הנאום הכיל שני אלמנטים משמעותיים, כל אחד מהם ראוי כשלעצמו, אולם כשמשלבים אותם יחד מבינים עד כמה המדינה הזו לא שווניות, וגם לא עומדת להיות שוויונית.

אני מצטט: "אנחנו מבינים את מצוקותיה של החברה הערבית, הם זועקים שנסייע במאבק בפשיעה, במצוקת הדיור, בפערים בחינוך וב תשתיות". יפה, נכון? עכשיו שימו לב להבטחה הבאה, מתוך נאום בנט: "אנחנו רוצים ש 15 אחוזים מכלל העובדים במשק יהיו בהיי טק עד שנת ."2026

גם כאן אתה מוחא כפיים, תראו איזה יופי! אבל יודעים מה, חכו רק רגע: 15 אחוזים מכלל העובדים במשק? מכולם?! הרי רק לפני רגע הבנו שיש כאן אוכלוסייה גדולה שסובלת ממצוקת דיור ומפערים בחינוך טק? האם כלל 15 האחוזים יחול גם עליה? האם כל בוגר שישי בחינוך הבדואי ייהנה מהמשכורות שיש בהיי

בואו נסתכל באמת בעיניים: גם אם יירשם זינוק משמעותי במספר עובדי ההיי טק, יגיע הזינוק מרשויות מוכרות מאוד. מאזורים שבהם לא צריך לטפל קודם בפשיעה ובמצוקת דיור. ושלא תבינו לא נכון, אני לגמרי מאמין שגם בחברה הערבית אפשר וצריך להגיע ל 15 אחוזי מועסקים בהיי טק )אנחנו הרי מקדמים זאת בעצמנו(. איי.קיו, כידוע, הוא לא עניין גיאוגרפי.

הממשלה הנכנסת חייבת להתייחס ל"כלל העובדים במשק" במובן הפשוט של המילה - לכולם. רוצים באמת ממשלת שינוי? השינוי חייב להתחיל כאן, בנגב. לחולל כאן שינויים מבניים, ארגוניים, ליצור אש כולות מוניציפליי­ם אזוריים ולהקים רשות חינוך אזורית חזקה ורצינית.

בהסכמים הקואליציונ­יים מופיעים סכומים גדולים שיופנו לחברה הערבית. זה נשמע אולי טוב, אבל מי שגר ויוזם כאן יודע שזה לא עניין של תקציב נוסף - צריך לנהל אותו נכון.

לממשלה החדשה צריך לשוב ולהזכיר: מה שהיה רק לא מזמן, בנגב ובערים המעורבות, חייב להיות תמרור אזהרה בוהק. חייבים לעשות הכל כדי שהתמונות הקשות לא ישובו עוד.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel