Israel Hayom

האם זה הסוף של טסלה?

בעלים גאון, עדת מעריצים שרופה ומכוניות שמאיימות לשבור את כל החוקים. האם זה יספיק לטסלה כדי לשרוד כיצרנית רכב?

-

מותגי הרכב הוותיקים - אלו שאחראים להכנסה שמשאירה אותה בחיים, כבר לא זקוקים לה. במשך השנים האחרונות, עם חרב תקנות הזיהום על גרונן, היו היצרניות הוותיקות זקוקות לנקודות הזיכוי של טסלה כדי להימנע מקנסות אדירים

2021 עומדת להיות שנת השיא של טסלה מאז הקמתה - בכל הקשור במספרי מכירת רכבים, בכל אופן. הרבעון הראשון של השנה היה הר בעון המוצלח ביותר מבחינת מכירות של החברה, וזה לא נראה שהם עוצרים שם. גם לשוק המקו מי טסלה ביצעה כניסה מוצלחת למדי, עם להיט המכירות העולמי שלהם, הטסלה .3

השנה המוצלחת הזו לא קשורה רק להישגים המוצהרים, היא רווחית למדי בינתיים גם בדו"חות החברה. ולמרות כל הנתונים וההישגים המרשימים הללו, עושה רושם שטסלה עומדת להיתקל בשתי בעיות משמעותיות מאוד. שתי הבעיות האלה מקורן במקום אחד - יצרניות הרכב הוותיקות. למרות אותו מקור מוכר, המכות צפויות להגיע, וחלקן כבר מגיעות, משני כיוונים שונים; האחד ברור, השני קצת פחות.

העניין הברור הוא שתעשיית הרכב מתחילה להגיב במכוניות חשמליות משל עצמה. כל היצ רניות הגדולות בילו את השנים האחרונות בפיתוח

פלטפורמות חשמליות ייעודיות, ועכשיו הן ערו כות לעשות את מה שהן מתמחות בו. כל פלטפו רמה חשמלית מודולרית כזו, תשמש בסיס לעש רות דגמים בכל אחד מהמותגים של הקונצרנים הגדולים. אם יש משהו שיצרניות הרכב התמחו בו בשני העשורים האחרונים, זה שימוש במספר נמוך של פלטפורמות מודולריות כדי לייצר מת קפת דגמים בכל סגמנט ותת סגמנט. באירופה, לדוגמה, פולקסווגן מכרה בחודש אפריל האחרון יותר מכוניות חשמליות מטסלה. אבל גם מבול הדגמים החדשים שצפוי מכל אלו בקרוב, הוא לא הבעיה האמיתית היחידה של האדון מאסק.

בעיה קריטית יותר עשויה להיות תזרים המזו מנים של החברה. אפיק ההכנסה העיקרי של טסלה בשנים האחרונות מגיע ממכירות, אבל לא מכירת כלי רכב. בתור יצרנית של רכבים חשמליים ולא מזהמים, טסלה זכאית לנקודות קרדיט רגולטו ריות מהממשל. אצל יצרניות אחרות צי הרכבים שהן מייצרות, שמורכב מהרבה רכיבים מזהמים, לא מניב להן נקודות קרדיט כאלו. יתרה מזו, הן ניצבות בפני קנסות אדירים אם יחר

גו מההגבלות הרגולטוריו­ת בנושא. טסלה מוכרת ליצרניות הרכב בעולם את נקודות הקרדיט שהיא מקבלת.

זה עשוי להישמע כמו עסק צדדי ותו לא, אבל הנתונים מראים שזהו אפיק ההכנסה העיקרי של החברה. אם ניקח את הרבעון הראשון המוצלח של טסלה בשנת ,2021 נגלה שללא מכירת אותן נקודות קרדיט, טסלה למעשה הפסידה כ 100 מיליון דולר.

וכאן מגיעה הבעיה העיקרית של טסלה. הל קוחות האמיתיים שלה - מותגי הרכב הוותיקים - אלו שאחראים להכנסה שמשאירה אותה בחיים, כבר לא זקוקים לה. במשך השנים האחרונות, עם חרב תקנות הזיהום על גרונן, היו היצרניות הוותיקות זקוקות לנקודות הזיכוי של טסלה כדי להימנע מקנסות אדירים. בזמן הזה הן פיתחו רכ בים חשמליים משל עצמן ויצאו מכלל סכנה.

אם ניקח לדוגמה את שני קונצרנים FCA) ו (PSA שהפכו לאחד )סטלנטיס(, אלו שילמו בשלוש השנים האחרונות כ 2.5 מיליארד דולר לטסלה מהסיבות המוזכרות לעיל. כעת, עם צי רכבים חשמליים והיברידים בשלל המותגים של סטלנטיס, אין להם עוד צורך בה. זו דוגמה אחת, שמציירת תמונה בעייתית למדי עבור טסלה.

האם אילון מאסק יוכל להמשיך לממש את החזון שלו גם עם פגיעה ברורה כל כך בהכנ סות? האם תחום הרכב היה מבחינתו רק מקפצה ולאחר מכן ימשיך לחדש ול דחוף את תחום האנרגיה, חקר החלל או סלילת כבישים תת קרקעיים? על פניו, נראה שבכל הקשור לת חום הרכב, הענקיות התעוררו, והן עתידות להראות את כוחן האמי תי. עתיד ייצור הרכבים של טסלה נראה מעורפל מתמיד.

 ??  ??
 ??  ?? המתחרות רבות, והן כבר בדרך
המתחרות רבות, והן כבר בדרך

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel