Israel Hayom

מצב תשתית הטעינה בישראל

-

דוגמה למערכות בטיחותיות מתקדמות, בעולם הדו"ג הפעם, שלא בטוח שישרדו לאורך זמן

לפני 6 שנים הציגה ב.מ.וו מערכת לניטור רכב בשטחים המתים ב C650GT - קטנוע המנהלים הג דול שלה. המערכת הזו, שנמצאת בהרבה מכוניות היום, היא חלק חשוב ממערכות הבטיחות המתקדמות שמגינות עלינו. במכוניות מתקדמות יותר המערכת יודעת גם למנוע באופן אקטיבי פנייה, אם היא מזהה שהנתיב אליו אנו עוברים לא פנוי.

בעולם התחבורה יש היררכיה ברורה או לפחות הייתה כזו פעם, לפני שתחום האוטו טק הפך להיות הדבר הכי חם בסביבה. בימים עברו, מערכות הוצגו בכלי תעופה, לאחר מכן חלחלו למכוניות ואז לאופנועים. דוגמה טובה היא המערכת למניעת גלגלים בבלימה, ה .ABS אבל לא כל מה שמתאים למכוניות מתאים גם לדו"ג. ההתנהגות ברכיבה שונה לחלוטין מזו שבנהיגה.

אם נחזור לאותה מערכת של ב.מ.וו, החיישנים שזיהו רכב בנתיב המקביל בשטח המת, הפעילו נורת אזהרה קבועה. אם הרוכב החל לאותת, אותה נורת אזהרה החלה מהבהבת. הרעיון אולי נשמע טוב על הנייר, אבל בפועל הוא לא התאים לאופן הרכיבה - אופנוע הוא לא מכונית. נוסף על כך, המערכת הזו סבלה מהתרעות שווא. וגם כשהיא עבדה, רכיבה בתנועה פשוט התבטאה במנורה דולקת רוב הזמן וגררה התעלמות בסופו של דבר.

הפטנט של ב.מ.וו לא הגיע לאופנועים נוספים של החברה ולא הוטמע אצל חברות אחרות.

כעת הציגה דוקאטי, ואחריה ק.ט.מ, מערכת רדאר קדמית שמא פשרת קיום בקרת שיוט אדפטיבית. שוב, כמו במכוניות, הרוכב בוחר במהירות המבוקשת, והאופנוע שומר עליה. במידה ורכב נמצא בנתיב, מערכת בקרת השיוט האדפטיבית מתאימה את המהירות ושומרת על מרחק קבוע מהרכב שלפנים.

נשמע מצוין, ובמכוניות זה באמת אביזר בטיחותי שתורם גם לנו חות בנסיעות ארוכות. אבל אופנוע הוא לא מכונית. רוכב אופנוע לא רוצה להישאר למשך זמן ממושך מאחורי מכונית. היא חוסמת את שדה הראייה שלו, ומקשה עליו לזהות איומים על האספלט מלפנים. בניגוד למכונית אופנוע שואף תמיד לנוע לפנים, בקצב קצת יותר גבוה משאר התנועה, ולמנוע מצב של הפתעות שמגיעות מאחוריו. מעבר לזה, אם מכונית יכולה ליזום היום בלימת חירום עד לעצירה מלאה, אזי לאופנוע יש מגבלות משלו. ואכן המערכות האלו יודעות להאט את האופנוע עד לכ 30 קמ"ש אם רכב עצר לפניו, ואז מתנתקות ומשאירות לרוכב את המשך העצירה והורדת הרגל. דוגמה מצוינת לטכנולוגיה משובחת וחסרת שימוש. הפגנת כוח טכנולוגי מיותרת, שסופה יהיה דומה לזו של ב.מ.וו.

 ??  ?? הרדאר הגיע השנה גם לאופנועים, אבל האם השימוש בו נכון?
הרדאר הגיע השנה גם לאופנועים, אבל האם השימוש בו נכון?
 ??  ?? לא כל מה שמתאים למכונית, יתאים גם לאופנוע
לא כל מה שמתאים למכונית, יתאים גם לאופנוע

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel