Israel Hayom

בכביש, באוויר ובקורקינט

-

תחבורה שיתופית חוצת פלטפורמות היא חלק מתחבורת העתיד. למה בעצם כל החברות הגדו לות שם, מי כבר לא, וכמובן הנקודה הישראלית

בשנה שעברה, לאחר התפרצות נגיף הקורונה, הודיעה ג'נרל מוטורס על עצירת הפעילות של מייבן, מיזם הרכב השיתופי שלה. אחרי ארבע שנות פעילות, כשבשיא היא מפעילה את השירות ב 17 מדינות בצפון אמריקה, בג'נרל מוטורס החליטו שזה מספיק. מייבן הציעה שירותים שונים בתחום התחבורה השי תופית, השכרת רכב ועוד עד שחדלה מפעילות. לפי הצהרת החב רה אז, מגיפת הקורונה תרמה להחלטה לסגור את החברה, אבל גם ביצועיה העסקיים הלא מספקים. תחום התחבורה השיתופית הוא תחום סבוך למדי. אין סוף אפשרויות להגיע ממקום למקום, גם ללא בעלות על רכב. בתוך ההגדרה הרופפת הזו הכל אפשרי: יש כאלו שמשכירים את המכוניות הפרטיות שלהם, יש כאלו שחול קים נסיעה, יש כאלו שיורדים מהרכבת ועולים לאופניים - הכול במסגרת האפליקציה או השירות שמובילים אותם. רק כדי לסבר את האוזן, בדיימלר מעורבים במיזם של הליקופטרים חשמליים שישמשו מוניות בעתיד - בהחלט תחום מגוון ולא פשוט.

למעשה, מעבר ליוזמות של עשרות חברות כאלו מסביב לעולם, אין יצרנית רכב אחת בעולם שלא מעורבות לפחות בפעילות אחת בתחום הזה. רובן עושות זאת דרך מותג או מותגים ייעודים לצו רך העניין. אפשר לציין בין השאר את ווי שר של פולקסווגן ואת מיי רוט של טויוטה כדוגמה. הנוכחות בתחום הזה, כמו במקומות אחרים שקשורים לתחבורת העתיד, לא נובעת תמיד מידיעה ברורה שזה הכיוון הנכון. תעשיית הרכב נמצאת במהפכה, זמנים שבהם מודלים כלכליים קלאסיים עומדים להשתנות. החברות הגדולות רוצות להיות מעורבות בכל אפיק אפשרי וגם בתחום הזה, כדי לוודא שהן אינן מפספסות אף טרנד. לכולם ברור שלא כל האפש רויות האלו יתגלו כרלוונטיות בעתיד, אבל אף אחד גם לא רוצה להתעורר מאוחר מדי ולפספס את המגמה שתפסה.

וכרגיל כשמדברים על תחבורה, רכב העתיד וכל האפשרויות הגלומות בשירותים כאלו - יש גם נקודה ישראלית. את החברה אתם מכירים תחת השם המקומי קאר טו גו, שמפעילה בישראל גם את שירות הרכב אוטו-תל. מעבר לים מתרכזת עיקר הפעילות של החברה כרגע במלטה ובמדריד תחת השם גו טו. במדריד מציעה החברה שירות שכולל מגוון כלי תחבורה שיתופיים לרבות רכ בים, קטנועים חשמליים וקורקינטים חשמליים. הצי במדריד כולל 450 כלי רכב, 400 קטנועים ו 450 קורקינטים שבהם ניתן לבחור דרך אפליקציה ייעודית. קל להבין מהתמונה הזו שפתרונות כאלו מייתרים את הבעלות על רכב בערים הגדולות. ועם חלקים הולכים וגדלים באוכלוסייה במקומות האמורים, שמתנתקים מהצורך באח זקת רכב, אפשר להבין את הזעזוע שעומדת לעבור תעשיית הרכב. בשורה אחת שנוגעת לשוק המקומי בנושא הזה: גו טו אמורה לה תחיל פעילות נוספת בישראל, כזו שתכלול גם אופניים חשמליים.

 ??  ?? תוכניות התחבורה השיתופית שואפות מעלה
תוכניות התחבורה השיתופית שואפות מעלה
 ??  ?? מעבר בין אמצעי תחבורה שונים בדרך ליעד
מעבר בין אמצעי תחבורה שונים בדרך ליעד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel