Israel Hayom

תא דלק מנצח את הסוללה המוכרת, כמעט

-

טויוטה רושמת שיא מרשים עם מכונית חשמלית המונעת בט כנולוגית תאי דלק. אף שזהו פתרון עדיף למכונית חשמ לית, הסוללה המוכרת עדיין יוצאת כשידה על העליונה.

אף שהמכוניות החשמליות שמקיפות אות נו מלוות בהילה של מושיעות כדור הארץ, האמת, כרגיל, מורכבת מעט יותר. זו תמימות לחשוב שמכוניות חשמליות אינן מזהמות. במידה פחותה ממכונית בנזין - כן, אבל עדיין לא מדובר במוצר ידידותי לסביבה.

בראשית קיימת הסוללה, שתהליך הייצור שלה כולל הפקת חומרים מבטן האדמה. אלו בתהליכים לא כל כך ירוקים. הפקת ליתיום נחשבת למזהמת ביותר, ואת מכרות הקובא לט באפריקה, שם מועסקים גם עשרות אלפי קטינים, אנשים מעדיפים לשכוח. יש גם שלב של שינוע אותם חומרים, ושל ייצור אותן סו ללות. וכמובן - קיימת דרך המיחזור המסו בכת של הסוללה על חלקיה הרעילים, בסוף חייה. בסין, מפעלים לא חוקיים למיחזור כזה הופכים לבעיה סביבתית משמעותית, שאותה מנסה הממשל לעצור בכל כוחו. ויש גם כמובן נושא ייצור החשמל. ואם כל זה לא מספיק, אנחנו נשארים בסוף היום עם מקור כוח כבד, מוגבל, שלוקח לא מעט זמן להטעין אותו.

בטויוטה )וגם אצל יצרניות אחרות( היו תו כניות חשמליות שמבוססות על מקור כוח אחר. לפני שהעולם )טסלה, תקנות, אופנה( הכתיב ליצרניות זמן, קצב וכיוון ברור, היו כאלו שהאמינו בטכנולוגית תא דלק. מכו ניות תא דלק נמכרות ברחבי העולם, מציעות את היתרונות שלהן אבל גם סובלות ממגבלה עיקרית ברורה - תשתית תדלוק לא מפות חת. באותו שלב, העולם סחף מהר וחזק לכיוון החשמלי עם הסוללה המוכרת. אם זו התנועה המהירה של טסלה מול היצרניות הוותיקות, או מכסות זיהום שהטילו המחוקקים ברחבי העולם - כל אלו זירזו את היצרניות לכיוון הקל, הפשוט והזמין ביותר.

כמקור כוח למנוע של מכונית חשמלית, תא דלק נשמע כמו פתרון מעולם האגדות. לתא הדלק מגיע חמצן מהסביבה ומימן ממכלי המ כונית, והשניים עוברים תהליך שבסופו מייצר חשמל. תוצר הלוואי של התהליך הזה הוא מים טהורים שהמכונית פולטת. היתרונות הם טווח מרשים, אפס זיהום, ותדלוק מהיר בהשוואה למכונית חשמלית מבוססת סוללה. החיסרון, כאמור, מתבטא בפריסת תשתית תדלוק של חומר כמו מימן. תהליך לא פשוט, בלשון המע טה. אף שהאיחוד האירופי נוקט צעדים ומציע תמריצים לעידוד תשתית כזו, קצב הריבוי של נקודות תדלוק כאלו עדיין איטי.

בטויוטה מספרים, בצמוד להודעה על השיא הזה, שמבחינתם זה פשוט עוד צעד בדרך לבנות עתיד טוב ונקי לכולם. ואכן, המיראי מדגימה אפשרות לעתיד נקי לחלו טין עם טווח אדיר וטעינה קלה. למי שהיה ספק בקשר ליעילות הטכנולוגיה הזו, באים בטויוטה עם השיא העדכני שלהם. טויוטה מיראי מדגימה את עליונות טכנולוגיית תאי דלק כפתרון לתחבורה נטולת זיהום. צוות של ארבעה נהגים יצא למסע שהתחיל במי לוי שלושת מכלי המימן של מיראי סדרתית, והסתיים רק 1,003 ק"מ לאחר מכן. 1,003 ק"מ באזור פריז וקצת מדרום לה, וכשסיימו נותר טווח של 9 ק"מ על השעון. כמות ק"מ כזו, בתדלוק שארך חמש דקות בלבד. הישג זה מסמן ניצחון ברור של הטכנולוגיה הזו. אלא שבפועל, הניצחון הזה, מול חשמליות מבוססות סוללה, נותר על הנייר בלבד.

טויוטה מיראי מדגימה את עליונות טכנולוגיית תאי הדלק כפתרון לתחבורה נטולת זיהום. צוות של ארבעה נהגים יצא למסע שהתחיל במילוי שלושת מכלי המימן של מיראי סדרתית, והסתיים רק 1,003 ק"מ לאחר מכן

 ??  ?? טויוטה מיראי, חשמלית מונעת מימן, שוברת שיא
טויוטה מיראי, חשמלית מונעת מימן, שוברת שיא
 ??  ?? יונדאי נקסו
יונדאי נקסו
 ??  ?? הונדה קלריטי
הונדה קלריטי
 ??  ?? טויוטה מיראי
טויוטה מיראי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel