Israel Hayom

"נדרשות 70 אלף התחלות בנייה בשנה כדי למנוע משבר בדיור"

נשיא התאחדות הקבלנים בכנס הנדל"ן והתשתיות באילת: שיעור עליית המחירים התברר כדו ספרתי "לראשונה זה שנים, שוק הדיור תלוי בממשלה", הבהיר

- ערן בר טל

"שוק הדיור הבוער נמצא על פי תהום, ובכוחה של הממשלה החדשה להציל אותנו ממשבר חברתי כלכלי", אמר את מול נשיא התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ענף הבנייה, ראול סרוגו, בכנס הנדל"ן והתשתיות הבינלאומי באילת.

לדבריו, הממשלה תוכל להציל את הענף רק אם תשכיל לטפל בכל הכש לים שבו, ולא תסתפק שוב ב"הרדמה מקומית" מלאכותית לנושא אחד. "הפעם זה צל"ש או טר"ש", הוסיף.

בפעם הראשונה מתחילת הקו רונה נחשפת התמונה המלאה של חומרת המצב בענף הבנייה והתש תיות. הביקוש לדירות נוסק, תשו מות הבנייה עולות דרמטית, שיווק קרקעות המדינה מדשדש לצד חלקו של השוק הפרטי במכירת קרקעות שכמעט נמחק, הרשויות המקומיות בולמות את ההתחדשות העירונית, מספר העובדים בענף הבנייה והתש תיות נחתך, וחברות סיניות מאיימות לחסל חלקים ממנו. "שוק הדיור תלוי לראשונה זה שנים אך ורק בממשלה. ככל שתפעל באופן אגרסיבי בצד ההיצע ובפרמטרים הללו, אפשר לה גיע להתחלות בנייה של 70 אלף די רות בשנה בתוך פחות משלוש שנים בלבד", אמר סרוגו.

"אתמול התברר באופן ודאי שקצב עליית מחירי הדיור הוא בשיעור דו ספרתי", ציין סרוגו במסיבת עיתו נאים שפתחה את הכנס הבינלאומי של התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ולפיתוח ענף הבנייה, שנערך במלון רויאל ביץ' באילת.

מנכ"ל ההתאחדות אמנון מרחב הציג שורה של נתונים מבוססי דיווחים על שוק הדיור וענף הב נייה, וחשף לראשונה כי בשש הש נים האחרונות צנח חלקם של מוכ רי הקרקע הפרטית בישראל מ 40% ל 15% בלבד מכלל הקרקע. "הירידה הקשה בהיקף הקרקע שנמכרה במשק בכלל, והיעדרם הכמעט מוחלט של בעלי הקרקע הפרטית ממנו, הביאו לזינוק במחירים שיזמים שילמו על הקרקעות", אמר מרחב.

ממלא מקום נשיא ההתאחדות, אלי אביסרור: "המחסור בקרקע זמינה לבנייה הפך למכת מדינה והתוצאה היא מיידית - השנה שוב לא הצליחה הממשלה להביא לעמידה ביעד הת חלות הבנייה שלה, שהסתכמו ב 47 אלף דירות בלבד, במקום היעד שק בעה - 60 אלף יחידות דיור בשנה".

מרחב חשף נתונים מלאים על המ תרחש כעת בתחום ההתחדשות העי רונית, עם ירידה מהיקף של כמעט 10,000 דירות חדשות בשנת ,2018 להערכה כי השנה תסתיים בכ 7,800 דירות בלבד בתחום זה. עיקר הירי דה נרשם בתחום התמ"א ,38 לאחר שלפני כשנתיים החליטה הממשלה לעצור את התוכנית בשנת .2022 "הארכת התמ"א תאפשר תוספת של כ 82 אלף דירות ממוגנות ומיגון של כ 245 אלף תושבים, לאחר שרק בחו דש האחרון התגלתה לצערנו הנחי צות הגדולה במיגון זה", אמר נשיא ההתאחדות.

"עלייה ניכרת במחיר הדירה"

אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי ‪:Coface BDI‬ "מסקר הקבלנים שערכנו עולה כי שנת הקו רונה פגעה באופן משמעותי בענף הבנייה. לצד הירידה ברווחיות חב רות הבנייה הגדולות והקטנות כאחת, 43% מהקבלנים העידו שנפגעו מה משבר, ואצל 18% מהם שיעור הפגי עה היה גבוה מ .15% עם זאת, מבנה ההון של החברות בענף נותר יציב, וגם מוסר התשלומים בענף. כמו כן, עליית המחירים הניכרת שנרשמה בשנת הקורונה צפויה להימשך גם השנה, ולפי הסקר תגיע לגידול של 8.6% בממוצע, הגבוה ביותר בשבע השנים האחרונות".

 ?? צילום: כפיר סיון ?? ראול סרוגו
צילום: כפיר סיון ראול סרוגו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel