Israel Hayom

בנק ישראל ממליץ: קיצור שבוע הלימודים והתאמת חופשות להורים

הדרכים להאצת המשק: לאמץ תקינה אירופית לצד התקינה המקומית ● רק 7% ממשקי הבית מחוברים לסיב אופטי מהיר, לעומת 29% במדינות המפותחות בעולם

- גלעד צוויק

בנק ישראל פרסם את התו כנית להאצת הצמיחה במשק, שבה כלולות המלצות לה שקעה בחינוך ובהכשרות, פיתוח המערכת הפיננסית, השקעה בת שתיות ובטכנולוגי­ה והקלה מש מעותית ברגולציה.

בניתוח מוסבר כי ישראל משקי עה בחינוך בגיל הרך (3-0) סכומים נמוכים דרמטית בהשוואה למדי נות המפותחות. "ניתן דגש למי קוד המשאבים הנוספים בילדים מרקע חברתי כלכלי חלש", נכתב בדו"ח מפורט של חטיבת המחקר. "זאת מכיוון שחשיבותה של המ ערכת הציבורית גבוהה יותר בע בורם, ומפני שהפיגור של ישראל בהישגים היחסיים של ילדים מרקע חלש גדול במיוחד בהשוואה למדי נות המפותחות. השפעתו של פיגור זה על הביצועים המקרו-כלכליים גדולה בהווה וצפויה לגדול מאוד בעשורים הקרובים".

בבנק מציעים להוביל מיני מהפכה לייצור תמריצים לשיפור איכות ההוראה בבתי ספר חלשים, בין היתר על ידי משיכת מורים ומ נהלים איכותיים והשקעה ממוקדת בהכשרתם, תוך ליווי מחקרי. התו כנית כוללת הקניית אוטונומיה ניהולית רבה יותר למנהלי בתי הספר, וכן מתן מענק הצטרפות ותגמול מתמשך לאותם מורים ומ נהלים כדי לשמרם. לכך מצטרפת המלצה דרמטית ביותר שייתכן כי לא תישא חן בעיני ארגוני המורים: "לבחון את הרחבת השימוש בחוזים אישיים לאור מטרה זו".

עוד מוצע לסנכרן את ימי החו פשה של ההורים והתלמידים באמ צעות ביטול הלימודים בימי שישי ומעבר לשבוע לימודים בן חמישה ימים. כל זאת, תוך החזרת שעות ההוראה של ימי שישי על ידי הוס פת ימי לימודים בימים ראשון עד חמישי, במקום חלק מימי החופשה הנהוגים כיום.

בנוגע לחינוך במגזר הערבי, מוצע להגדיל את התקציב באופן דיפר נציאלי ואת שעות הלימוד לצורך לימוד עברית, כמו גם הסרת חס מים לבניית בתי ספר. במגזר החרדי שבה ההמלצה ללימודי ליבה, אך בבנק ישראל מדגישים כי הדבר לא יכול להיעשות בכפייה: "הדרך לה תמודדות עם בעיה זו מתחילה בהב נת ההשלכות החמורות של הבעיה, במיוחד לטווח הארוך, על ידי כל מי שהם בעלי השפעה על התכנים במ ערכת החינוך החרדית. ככל הנראה, הסכמה על הצורך בשינוי היא תנאי חשוב לתחילת האימוץ של פתרונות שיאפשרו לצעירים חרדים להשתלב בצורה טובה בשוק העבודה".

לעודד התחדשות עירונית

בתחום התשתיות וההון הפיזי, בבנק ישראל ממליצים לווסת את הביקוש לאנרגיה לאור יעדים בינ לאומיים של שמירה על איכות הסבי בה, קיצור משך הזמן הנדרש להשל מת פרויקטים להסעת המונים בערים הגדולות, והסרת חסמים להרחבת חלק מתשתיות התקשורת. בתחום הדיור מוצגות המלצות להגדלת היצע הדיור באזורי הביקוש באמצעות קידום הת חדשות עירונית וטיפול בתמריצים של רשויות מקומיות לקליטת תו שבים. בבנק מציעים גם להגדיל את תשלום הארנונה לתושבים, ומנגד להקטין את התשלומים לעסקים.

ניתוח עלות תועלת שנערך בח טיבת המחקר העלה שהתועלות נטו מהתחדשות עירונית במרכז מט רופולין תל אביב גבוהות מאלו שבאלטרנטיב­ה של הבנייה בשולי המטרופולין בכ 160 אלף שקלים לדירה. למרות זאת, קצב המימוש של הפרויקטים בהתחדשות עירו נית נמוך כיום מאחר שקיימים הן חסמים ביורוקרטיי­ם והן חסמי הית כנות להתחדשות עירונית - בעיקר תשתיות תחבורה. בבנק ממליצים על חקיקת "חוק מטרו" לקידום הפ רויקט והקמת רשויות מטרופולי ניות, או מערכת רגולטורית אחרת, שיסנכרנו את הצרכים התחבורתיים של הערים השונות במרחב נתון.

בתחום התקשורת, רק 7% מאוכלוסיית ישראל מחוברת לאינטרנט באמצעות סיב אופטי מהיר - לעומת ממוצע של 29% במדינות ה ,OECD וקרוב ל 90% בדרום קוריאה המובילה את הרשימה. לפי הבנק, עד סוף השנה כמחצית מבתי האב יהיו נגישים לרשת אופטית. בבנק ממליצים "להסיר את חסמי הפרישה של רשת דור 5 בתחום התכנון והבנייה", ותומכים בהקמת אנטנות סלולריות רבות יותר.

בתחום האנרגיה, בבנק ישראל ממליצים "לבחון יישום הדרגתי של מס על פליטות פחמן דו חמצני. מס זה אינו תחליף לצורך למסות גם פליטות מזהמים נוספים".

לאמץ יעד לצמצום החוב

בבנק ממליצים על קידום חקי קת בנקאות פתוחה ושקופה ומעבר למיסוי נומינלי אחיד על רווחי ההון והריבית מנכסים פיננסיים, במקביל להפחתת עמלות המסחר בבורסה בתל אביב עבור עושי השוק.

בדו"ח ממליצים להגביר את תה ליך הטמעת הטכנולוגיה בפעילות הממשלה, זאת על מנת להסיר חס מים רגולטוריים. הדו"ח ממליץ לע בור "מרגולציה בשער", קרי: קבלת אישורים מראש טרם הכנסת מוצרים או פעילות עסקית חדשה, למודל של הצהרה על עמידה ברגולציה והפעלת פיקוח בשווקים.

בבנק גם ממליצים לקדם הסרת חסמי רגולציה בתקינה של מוצרים בדמות יישור קו עם המודל האירו פי כדי לחסוך בדיקות מיותרות המייקרות את המוצרים - כמו גם הקלות ביבוא. בבנק ישראל לא מת עלמים מהצורך לממן תוכניות אלו. "צמצום פרמננטי של כ 1.2 אחוזי תוצר בגירעון המבני )ללא ריבית(, וצמצום יחס החוב לתוצר לרמתו ערב המשבר ידרשו מאמץ פיסקלי ניכר אף יותר", צוין בדו"ח.

על לימודי הליבה: "הסכמה על הצורך בשינוי היא תנאי חשוב לתחילת האימוץ של פתרונות שיאפשרו לצעירים חרדים להשתלב בצורה טובה בשוק העבודה"

בתחום האנרגיה, בבנק ישראל ממליצים "לבחון יישום הדרגתי של מס על פליטות פחמן דו חמצני. מס זה אינו תחליף לצורך למסות גם פליטות מזהמים נוספים"

כצעד מקדים לאימוץ תוכ נית כלכלית זו, ועל רקע הגידול של החוב הציבורי במשבר הקורו נה, על הממשלה לקבוע יעד ארוך טווח ליחס החוב לתוצר. היעד צריך להביא בחשבון הן את חשיבות אמון השווקים באחריות הפיסקלית של הממשלה והן את הצורך בביצוע השקעות רחבות היקף. הגידול הניכר ביחס החוב לתוצר בזמן המשבר שב ומדגיש את חשיבות הטיפול בגיר עון המבני הגבוה ששרר במשק ערב המשבר. עוד לפני ההשקעות הנדר שות, ייצוב יחס החוב לתוצר ידרוש צמצום פרמננטי של כ 2.1% תוצר בגירעון המבני. אחת החלופות שמ ציע בנק ישראל היא מימון מלא של התוכנית באמצעות העלאת שיעורי המס וקיצוץ הוצאות אחרות, בחלו קה לפי סדרי העדיפויות שתקבע הממשלה, החל מ .2023

 ?? צילום: לירון מולדובן ?? לעבור לחמישה ימי לימוד בשבוע
צילום: לירון מולדובן לעבור לחמישה ימי לימוד בשבוע
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? נגיד בנק ישראל אמיר ירון
צילום: יהושע יוסף נגיד בנק ישראל אמיר ירון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel