Israel Hayom

מינוי ראש המל"ל: בין האישי ללאומי

- גרשון הכהן

הידיעה בערוץ 13 על כוונת ראש הממשלה נפתלי בנט למנות את האלוף עמוס ידלין לראש המל"ל, עוררה חרדה בקרב אנשי ימין. עם פר סום הידיעה, יצאה מלשכת בנט הודעת הכחשה. מבחינת כישוריו וניסיונו העשיר, האלוף עמוס ידלין הוא מועמד ראוי ולגיטימי. לשאלה המעשית: את מי נכון למנות לראש המל"ל? נכון למנות את מי שמתאים ורצוי בעת הזו, עבור ראש הממשלה. כך נוהגים במתוקנות שבמדינות. מדובר בהתאמה תלוית הקשר. כלומר, מלבד תנאי סף הכרחיים, מתבקשת מידת התאמה אישית בין העומד בראש המדינה, לבין יועצו לביטחון הלאומי.

ההסתייגות מהאפשרות למינוי ידלין, שהובעה גם בין תומכיו הנאמנים של ראש הממשלה בנט, קשורה בעיקרה במאמץ לפענח מה היא מלמדת, לפחות במשהו, על מדיניותו העתידית של ראש הממשלה בסוגיות הבי טחון הלאומי. יהיו לכך השלכות משמעותיות בממד המדיני, הביטחוני וההתיישבות­י. אמנם ראש המל"ל אינו קובע המדיניות ואינו מקבל ההח לטות. הוא עובד מדינה בדרג המקצועי. אולם להמלצותיו ולעבודת המטה שהוא אחראי להכנתה, תהיה השפעה בכל התחומים, גם לאלה הכרוכים בסוגיה הפלשתינית. בתוך כך תעוצבנה מגמות גם לעתיד ההתיישבות ביו"ש. גם אם תצליח הממשלה להניח בצד את המחלוקות הגדולות, שאלת המגמות הרצויות למדינת ישראל באחיזתה ביו"ש ובבקעת הירדן, תחייב במוקדם או במאוחר ביטוי מעשי בהחלטות הממשלה. לכל החפצים בה תפתחות ההתיישבות ביו"ש ובבקעת הירדן, יש בשל כך סיבה להתעניין בעמדותיו בנושא של כל מועמד לתפקיד ראש המל"ל.

הדיון חורג כאן הרחק מעבר לשאלת מועמדותו והתאמתו של אדם מסוים. הדיון מחייב התבוננות במושג "ביטחון לאומי". למשקלם הסגו לי של מרכיבי החזון הלאומי, בהשפעתם המעצבת את תפיסת הביטחון הלאומי, קיים ביטוי גם בניסוח הרשמי בתורה הבסיסית של צה"ל: "ביטחון לאומי הוא תחום העוסק בהבטחת היכולת הלאומית להתמודד ביעילות עם כל איום על הקיום הלאומי ועל האינטרסים החיוניים הלאומיים...".

מודגש בהגדרה הבדל בין הגנה על הקיום הפיזי, לבין הגנה על האינ טרסים החיוניים הלאומיים. מה שנחשב לאינטרס חיוני לאומי, תלוי גם בהשקפת עולם ערכית. ככלל, קשה למצוא נושאים ביטחוניים לאומיים, בעלי השפעה מרכזית על חיי העם והחברה, אשר נותרים מקצועיים וטכניים בלבד. פרויקט גדר ההפרדה לדוגמה, שהובל בראשית דרכו ביוזמת האלוף עוזי דיין, בהיותו ראש המל"ל, מייצג את נקודת המפגש בין המקצועי, הערכי והפוליטי. במבט זה, היועץ לביטחון לאומי, הגם שאינו אחראי על התוויית המדיניות, נבחר לתפקיד במבחן התאמה רעיוני כולל, ולא רק על בסיס כישוריו המקצועיים וניסיונו. ראש המל"ל כיועץ קרוב לראש הממשלה, כשליח אישי בזירה הבינלאומית, וכשותף לחשיבה האסטרטגית, נדרש למעשה להרבה מעבר למצוינות מקצועית וניהולית.

במשנתו הכתובה של האלוף ידלין לפתרון הרצוי למדינת ישראל ביו"ש, יש בהחלט סיבה לדאגתם של תומכי מפעל ההתיישבות. בשיחה ישירה ונוקבת בינינו, האלוף ידלין תבע כי אבהיר את עמדתו התומכת בהמשך אחיזה ישראלית ביטחונית בבקעת הירדן. לשם הדיוק אצטט מתוך נייר העמדה שפרסם: "ישראל תפעל להשלים את גדר הביטחון, שתסמן גם את תוואי ההיפרדות ואת האינטרסים הטריטוריאל­יים של ישראל לעתיד, ותצהיר כי היא מקפיאה את הבנייה בהתנחלויות המבודדות הנמצאות בעומק השטח הפלשתיני ממזרח לגדר". עמדת האלוף ידלין כשלעצמה לגיטימית ואינה המוקד העיקרי לחרדה. מה שמחולל את החרדה טמון באפשרות שמא רעיונותיו אלה של האלוף ידלין, הולכים ונרקמים אצל ראש הממשלה בנט למתווה מדיניות אישי. ●

 ??  ?? סיבה לדאגתם של תומכי מפעל ההתיישבות. עמוס ידלין
סיבה לדאגתם של תומכי מפעל ההתיישבות. עמוס ידלין
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel