Israel Hayom

רב מכר קטלני

משטרת ישראל מנסה לפענח שורת מקרי רצח של סופרים מצליחים, במותחן ראוי

- נקמת הקנרית, עלמה גניהר, הוצאת כנרת זמורה דביר, 381 עמ'

האימה הגרפית המופיעה לא פעם בז'אנר ספרות הרוצחים הסד רתיים. אין כאן תיאור של האימה שמטיל הרוצח על קורבנותיו, ואין כאן איברים מדממים שנותרים בזירות ומעוררים חלחלה בקורא. בכך אמנם הספר אינו מגיע לרמה המסויטת של אחיו האמריקניים, אך יש כאן מרוץ צמוד נגד השעון שמטרתו להבין מדוע נבחרים סופרים כמושאי רצח, וכך אולי יצליח צוות החקירה לעצור את המסע המדמם שמטלטל את החברה בארץ.

שורה תחתונה: נקמת הקנרית הוא ספר שמשתבח יותר כש מתמידים בקריאה שלו. צריך לתת לסופרת לטוות את העלילה ולהיבלע בתוכה, מהלך שמחייב קצת אורך רוח בעשרות העמודים הראשונים. אולם אם תיתנו לו הזדמנות, תיהנו מסיפור מתח שכתוב היטב ושעומד בכבוד רב בסטנדרטים של התחום שבו הוא פועל. זו לא יצירת מופת אבל בהחלט ספר מתח ישראלי טוב שיעניק שעות לא מעטות של הנאה למי שיקרא אותו.

פותחים תיק: שורת מקרי רצח של סופרים מצליחים מסעירה את ישראל וגורמת מבוכה למשטרה. לחוקרים אין קצה חוט מדוע הרוצח פועל דווקא נגד סופרים, בעיקר כאלו שמגיעים לרשימת רבי המכר של העיתון הנפוץ במדינה, ומי הוא הנרצח הבא. העובדה שמדובר בדמויות מוכרות בציבור מעמיסה על הצוות לחץ כבד מצד פיקוד המשטרה הבכיר, שמפריע לחוקרים בגלל אינטרסים פוליטיים וארגוניים הקשורים לקידום ולאמון הציבור במשטרה.

גבולות הז'אנר: אחת הסוגות הפוריות והמרכזיות בספרות המתח של השנים האחרונות עוסקת ברוצחים סדרתיים. רוצח מסוג זה מייצר איום כולל על הסדר המדומיין שבו חי האדם הפשוט ומראה שהמוות יכול להכות בכל אחד ובכל זמן, בלי היגיון ברור לעין. למעשה, רוצחים סדרתיים מייצרים טרור חברתי ופאניקה עמוקה ללא כל הסבר - זאת בניגוד להיגיון שקיים מאחורי פעו לות של קבוצת טרוריסטים אידיאולוגי­ים. לכן, הקיום שלהם יותר מטריד וגם יותר מסקרן מבחינת הקורא.

מדד המתח: המחברת מונעת בכוונה מהעלילה את מעמקי

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel