Israel Hayom

מה יקרה למחירי הדירות?

-

"אנחנו צופים עלייה עתידית במחיכ רים של מכרזי מנהל ודירות", אמר צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים במכ שרד האוצר. הדברים נאמרו בפסגת הנדל״ן 2021 של מרכז הנדל״ן, שנעכ רך במלון אינטרקונטי­ננטל.

בהתייחס למצב שוק הדיור הוסיף דוד: "הנדל"ן יהווה חלק מהקטר המכ שקי ליציאה ממשבר הקורונה. השיח שהרשויות המקומיות מקדמות על הבנייה כמועקה פיננסית, לא מדויק. יש עלייה בתקציבים הממשלתיים, ואין שום סיבה שראש עיר לא ירצה נדל"ן למגורים. הארנונה לא אמוכ רה להיות השיקול היחיד. הרשויות באזור המרכז בונות פחות לנפש ביחס לפריפריה. יש יותר בנייה בפכ ריפריה כי לממשלה יש יותר השפעה שם. הטענה שאין קרקעות במרכז לא נכונה - יש קרקעות ויש גם התחכ דשות עירונית. כשמדברים על בנייה למסחר, במרכז היא קופצת לעומת הפריפריה".

דוד התייחס למטרו ואמר: "רוב קווי המטרו נמצאים לקראת סיום תכנון. כדי להקים אותם צריך כסף. עלות המטרו צפויה להיות 150-כ מיליארד שקל, ואי אפשר להעמיס את כל הסכ כום על המדינה. למדנו מהעולם שהכ מטרופולין ובעלי הקרקע משתתפים בעלות ההקמה. היזמים ירוויחו הרבה מאוד כסף מהגדלת הצפיפות ומשווי הנכס, לכן אין סיבה שלא ישתתפו גם הם".

מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, התייחס למשבר בשוק הדיור: "המשבר שמוביל לעליות מחירים חריגות עלול להפוך למשבר חברתי עמוק. בשיכ טה הנוכחית, שחרור קרקעות לשיווק ישפיע בעוד 5 שנים ויותר, ובינתיים זו פצצה חברתית מתקתקת. רק צעד דרסטי לחיסול הבירוקרטיה המיותרת ישפיע בטווח הזמן הקצר".

הוא הדגיש שלא מדובר בשינויים קוסמטיים, אלא במהפכה שתכתיב פרק זמן מקסימלי של 30 יום מהגשת תוכניות עד לתחילת בנייה, עם מנגנון של הכרעה מחייבת בכל המחלוקות. "באנגליה זה עובד, ואין סיבה שזה לא יעבוד גם כאן. זה כנראה לא פוכ פולארי, כי כל אחד מגורמי הרגולציה בטוח שהביורוקרט­יה שיצר ממש חשוכ בה, אך בסוף יש ציבור הולך ומתרחב שנפגע".

 ?? צילום: יוסי אלטרמן וגיל מגלד ?? מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, בכנס פסגת הנדל"ן
צילום: יוסי אלטרמן וגיל מגלד מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, בכנס פסגת הנדל"ן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel