Israel Hayom

עירוב שימושים לאן?

-

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות, אמר השבוע בפאנל בנושא עירוב שימושים בוועידת ערים מתחדשות, שעורך מרכז הבנייה הישראלי בירוכ שלים, כי "לא בטוח שהישראלים ירצו לגור במגדלים של עירוב שימושים".

לדבריו, "כמה תושבים ירצו לגור במגדל של 40 עד 50 קומות כשלמכ טה יש גן ילדים? הם יירדו בבוקר לחכ ניון וייתקלו בהורים שמביאים את הילכ דים לגן. איני חושב שמדינת ישראל מתאימה לצורת הבנייה הזאת".

הוא הדגיש שלדעתו נכון יותר לייצר מרכז מסחרי וקריית חינוך בשכונה. "אצלנו קשה מאוד לפתות דיירים לגור במגדלים. כאשר החל להיבנות בניין של 25 קומות ברחוב הראשי, תלו נגדי שלטי נאצה בכל העיר, למכ רות שזאת לא הייתה תוכנית שאני קידמתי".

גם יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל החבכ רה הכלכלית בני ברק, ציין כי דבר זה לא מתאים לעירו: "בני ברק בתרבות שלה היא לא עיר, אלא כפר. אי אפשר לקיים את מרקם החיים שלה במגדלי מגורים. כיום בפרויקטים של תמ"א 38 אנחנו דורשים הקצאה למבנה ציכ בור בקומת הקרקע, אבל לא מדובר במגדלי מגורים עם שימושים נוספים".

דני מור, מנכל חברת בסט יזום, ציין שהקבוצה בונה ומקדמת כיום פרויקטים רבים של עירוב שימושים בהתחדשות עירונית. לדבריו: "עירוב שימושים הוא לא בכל מקום ולא בכל מחיר. חשוב לבדוק שהפרויקט מתפכ קד ומייצר איכות חיים בפריסה הוורכ טיקלית של המבנה. יש לבחון כמובן גם את הכדאיות הכלכלית. אין ספק שהשוק הולך בכיוון הזה, אבל צריך לשמור על גמישות תכנונית".

אדריכל גיא מילוסלבסקי ציין כי "יש היום מגמה הולכת וגדלה של פרויקטים בהתחדשות עירונית הכוכ ללים עירוב שימושים. הצפיפות בערים בכל העולם הולכת וגדלה, וגם בישראל זה צפוי לאור הגידול באוכלוסייה, העלייה בתוחלת החיים ורמת ילודה גבוהה. כדי לא להגיע למצב של ערים עם שכונות מנוכרות ומרבצי בטון, יש צורך בפרויקטים שיכ תנו מענה לצרכי התושבים".

עו"ד לירון רוט, שותפה במשרד עוכ רכי הדין גינדי כספי ושות', אמרה כי "לא בכל פרויקט נכון לשלב משרכ דים או מסחר, על אף הדרישה החוכ זרת של ועדות התכנון. בפרויקט של משרדנו ברחובות נדרש עירוב שיכ מושים שכלל משרדים בהיקף שולי ולא ניתן היה לייצר הפרדות בין השיכ מושים. פעלנו מול הוועדה המקוכ מית, שאישרה לבטל את המשרדים. גם מסחר שכונתי יש להגביל בהתאם לביקוש".

אדריכל אילן פיבקו ציין כי "אנחנו לא מתכננים היום לעוד עשר שנים, אלא לכמה עשורים קדימה. יש רשויות שהקימו מחלקות של הדורות הבאים, כי התכנון חייב להיות לטווח הארוך".

 ?? צילום: יח"צ ?? פאנל עירוב שימושים
צילום: יח"צ פאנל עירוב שימושים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel