Israel Hayom

למה לבד כשאפשר ביחד?

לא רק בזמן הקורונה: מתחמי עבודה משותפים הפזורים ברחבי הארץ נותנים ליזמים מרחב עבודה נוח, חברתי וקרוב לבית

- עופר פטרסבורג

בשקט בשקט צומחת לה רשת של מתחמי עבודה המחברת יזמים מהפריפריה בכל חלקי הארץ. הכירו את קליקה - מתחמי העבודה המשוכ תפים של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל.

בזמן שכולם עבדו מהבית וגילו כמה קשה להתרכז בעבודה כשהילדים ברקע וללא מסגרת, יותר ויותר יזמים החלו לנהור למתחמי עבודה משותכ פים. לפני מספר שנים המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל זיהה את הצוכ רך במתן מענה ליזמים והשלים לאחכ רונה הקמה של 20-כ מתחמי עבודה משותפים רבים בפריפריה החברתית והגיאוגרפי­ת.

המתחמים הם חלק מרשת קליקה, שעתידה למנות 45 מתחמי עבודה משותפים, שיעלו 90 מיליון שקל. מתכ חמים רבים הוקמו כבר ברחבי הארץ ובכל המגזרים, ובתוכנית עוד רבים

נוספים.

המתחמים נותנים מענה ליזמים צעירים, בכלי עסקים קטנים ובינוכ ניים. חלק מהם הוקמו בפריפריה הגיאוגרפית וחלקם ברשויות במרכ כז הארץ בהן ישנה גם פריפריה חבכ רתית. הם מאפשרים ליזמים ליהנות ממתחם עבודה משותף ומעוצב ממש ליד הבית, לצד שירותי תוכן, חדרי ישיכ בות מצוידים במערכות תקשורת מתכ קדמות המאפשרת שיחות וידאו ויציכ רת קשר עם מתחמי עבודה משותפים נוספים לצד מנטורינג, הרצאות מקצוכ עיות בנושא קידום עסקים, פיתוח כלככ לי ועסקי, מיסוי לעסקים קטנים, שיווק באינטרנט ועוד. עמדת עבודה פתוחה עולה בחודש עד 500 שקל ומשרד עד 1,300 שקל.

מע'אר יזמות בכפר

רק לאחרונה נחנכו מתחמים בחכ צור הגלילית ובמע׳אר. מתחם קליקה מע׳אר נמצא במרכז היישוב, סמוך לבניין המועצה, שטחו 280 מ"ר ויש בו 24 עמדות עבודה, 2 משרדים, חדר ישיבות ומטבח מאובזר. מחיר עמדה פתוחה הוא עד 300 שקל ומשרד עד 1,200 שקל.

אסיל גאנם, מנהלת הקהילה במתכ חם: ״במע׳אר יש הרבה אנשי עסקים, יזמים, נשים ואנשים שעובדים מהבית ורק חיכו שייפתח מקום שיאפשר להם לפתח את העסקים שלהם. יש כאן הרבה בעלי עסקים קטנים שאין להם מקום שקט לשבת בו. המתחם נותן להם אפשרות לקיים סדנאות ולהרחיב את פעילותם ומעניק להם ליווי ותמיכ כה מקצועית ועסקית על מנת שיישארו יציבים. בנוסף הוא מהווה נקודת מפגש בין בעלי העסקים ומאפשר שכיכ רות בעלויות נמוכות. אין ספק שקליקה מע׳אר יזניק את הפעילות היזמית".

חצור הגלילית משתפים פעולה

בין הסגרים נפתח בגליל מתחם העכ בודה המשותף והמסובסד - קליקה חצור הגלילית, הנמצא באזור התעכ שייה וגודלו הוא 220 מ"ר. הוא כולל 20 עמדות עבודה ו-5 משרדים.

לינוי חן שטרית, מנהלת המתחם: ״המתחם מציע חשיפה לקהילת הגליל

אריאל משעל, המנכ"ל היוצא של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל: ״תעסוקה איכותית ליד הבית בעלות מסובסדת" אסיל גאנם, מע'אר: "יש בעלי עסקים קטנים שאין להם מקום שקט. המתחם מאפשר להם להתרחב"

אפרת וינשטוק, שומרון: "כשיש מקום שקט, שמאפשר פעילות יעילה ורציפה, כיף לבוא לעבודה״

במטרה לייצר חברויות ושיתופי פעולה ארוכי טווח בין יזמי המתחם ומאפשר עוד הזדמנות ליזמים הצעירים להתקכ דם ולמנף את העסק שלהם עם קהילה עסקית תומכת״.

אמיל רוזנבלט (נשוי + ,)2 מומחה לגיוס בכירים להייטק וסטרטאפים, עבד עד לאחרונה בראש פינה ועבר אל המתחם עם פתיחתו. ״אני אוהב את העיצוב, האווירה ואת יצירת הקהילה. לפני שהוקם המתחם, נאלצתי לחפש משרדים פרטיים. קליקה מספק ליזכ מים ולבעלי עסקים יכולת ליצור קשכ רים, להתייעץ לעשות סיעור מוחות. כל הלקוחות שלי מהמרכז ואין משמכ עות מאיפה אני עובד. כאן ליד הבית יש לי את כל מה שאני צריך. לא היה כאן דבר כזה לפני כן״.

השומרון קרוב לבית

צעירי השומרון כבר לא צריכים לנכ סוע לתל אביב בשביל מתחם עבודה משותף. קליקה שומרון, שנחנך במהכ לך הקורונה, ממוקם באיתמר. גודלו 150 מ"ר והוא כולל 22 עמדות עבודה, 3 משרדים סגורים, חדר ישיבות ומטכ בחון. הוא נותן מענה ליזמים מאיתמר ויישובי גב ההר, המרוחקים מאזורי תעכ שייה. במקומות אלה התושבים נאלצים לנסוע כשעה לערים שונות, כשהאתגר המרכזי הוא הצד הביטחוני.

אפרת וינשטוק מהר ברכה היא יזמית שפועלת בקליקה שומרון, ועוסקת בסכ דנאות יצירה ועיצוב תכשיטים. בעבר עבדה מדי פעם מבתי קפה או בחיק הטבע. "היה קשה מאד לעבוד בבית כשכל הילדים למדו מהבית", היא משכ תפת. "העבודה בבתי קפה יקרה, משכ מינה ולא זמינה בקורונה. בעבודה בטבע יש בעיות של אינטרנט, וגם עקיכ צות. בקליקה יש מקום עבודה שקט, שמאפשר פעילות יעילה ורציפה. זוהי אפשרות להיכרות עם יזמים נוספים ויצירת שיתופי פעולה. אני נהנית מהכ שקט, מהעיצוב ומהנוחות. כיף לבוא לעבודה״.

יעקב עציון עוסק בייעוץ פיננסי, כלכ כלת המשפחה ומשכנתאות. "לפני שעבדתי במתחם, עבדתי wework-ב בכפר סבא. המרחק והפקקים אילכ צו אותי לצאת בבוקר ולחזור מאוחר בלי לראות את המשפחה, והעלויות היו בוהות. לעבוד בבית זה מורכב מבחינת משמעת עצמית וגירויים חיצוניים. הילכ דים לא במסגרות ושעות העבודה הופכ כות לפחות אפקטיביות. מתחם העבוכ דה נתן לי מענה גם מבחינת השירות, הנראות והמקצוע".

מאיר פריאנטה עוסק בפיתוח אתכ רים ואפליקציות רשת, ומתמחה בבניית אתרים לא שגרתיים. ״שכרתי משרד בהר ברכה במרחק של כשעה נסיעה. המתחם מאיר עיניים, פתוח .24/6 מעבר לאווירה של עבודה ועכ שייה, יש במקום הפריה הדדית של אנכ שים מתחומים שונים. שומעים רעיונות, מקבלים פרספקטיבה רחבה״.

חבל אילות שחמט ואופנה

במתחם קליקה חבל אילות ממוקמים המשרדים של חברת דיקוכ דיה. המנכ"ל שלה הוא זאב פיין, חבר קיבוץ לוטן. החברה המתמחה בבינה מלאכותית פיתחה טכנולוגיה המאפכ שרת להסביר את תהליך קבלת ההחכ לטות במהלך משחק שחמט, במוכ שגים אנושיים ושפה אינטואיטיב­ית, ‪Explainabl­e AI‬ או .XAI

מדובר במוצר מסחרי ראשון בשחמט - .DecodeChes­s בימים אלה, לאור העלייה בפופולאריו­ת של המשחק בשל השפעת נגיף הקורונה על הרגלי הפכ נאי של אנשים ובזכות סדרת נטפליכ קס- גמביט המלכה, המוצר זוכה לעניין רב. יותר 100-מ אלף משתמשים נהנים ממנו.

עובדי החברה עובדים מכל הארץ (ירושלים, תל אביב, חבל אילות). אמני שח בעלי מוניטין בינלאומי כבר

ממליצים על השירות, בעוד שקהל היעד העיקרי הינו שחקנים חובבים. לאחרונה גם שחקנים מקצועיים התחיכ לו להשתמש בו כחלק מההכנה שלהם לתחרויות.

נאוה ארצי, חברת קיבוץ יטבתה שבכ ערבה, עובדת גם היא במתחם קליכ קה חבל אילות, כמעצבת אופנה ומוכ רה לעיצוב ולתפירה. היא הקימה מותג אופנה לנשים, לנערות ולילדות, שפכ עיל כבר יותר מ-3 שנים.

לדבריה: ״עם פרוץ הקורונה סגרו לי את העסק בקיבוץ ונעצרה המכיכ רה לחנויות בוטיק. ההכנסות ירדו בבת אחת לאפס. בתור חברת קיבוץ כל מה שחשבתי באותם ימים היה - איך אני יכולה לעזור לקהילה שלי ועל הדרך גם לעצמי. התחלתי לתפור מסיכות תלת שכבתיות מבד כותנה, הניתנות לכיבוס ולשימוש רב פעמי, אופנתיות ומותאמות לכולם, וחילקתי אותן לתוכ שבים, למרכזים רפואיים ולאנשים נזכ קקים בקיבוץ, וזה היה עוד לפני שדיבכ רו על חשיבותן של המסכות".

פוסט שכתבה בפייסבוק על הערבות ההדדית בקיבוץ בהקשר של המסכות, הוביל לפנייה מצד נדב סטארק, מנהל קליקה חבל אילות. הוא שמע על היוזכ מה והציע למנף אותה. הוא סייע בהקכ מת אתר אינטרנט, שבו נמכרים גם תיכ קים ובגדים שארצי מעצבת.

"תוך זמן קצר אנשים רצו לרכוש את המסכות. כך, מעסק חברתי ותכ רומתי זה הפך למיזם עסקי", מספרת ארצי. "כשהביקוש גבר ולא יכולתי לעכ מוד כבר בעומס החלטתי לגייס למיכ זם מספר חברי הקיבוץ שחצו את גיל 70-ה המסייעים לי בתפירה. כך המיזם מספק תעסוקה לחברי הקיבוץ המבוכ גרים ומסייע להם גם בהיבט החברתי. בזכות השינוי בעסק והמעבר לדיגיטל, לא רק שהצלחתי לשרוד, אלא הצלחכ תי להכפיל את הרווחים ולראשונה קיכ בלתי גם פניות מלקוחות מאנגליה, צרפת ואפילו קולומביה״.

ערבה תיכונה גם לסטודנטים

קליקה ערבה תיכונה, שהושק בשיא המשבר באזור התעשייה ספיר בשטח 400 מ"ר, נותן מענה ליזמים ולצעיכ רים מהישובים ספיר, צוקים, עיר אובות ומהמושבים חצבה, עידן, עין יהב, פארן, צופר ותושבי הסביבה. הוא כולל 25 עמדות עבודה, 6 משרדים, חדר ישיבות ומטבח מאובזר.

המרכז הרחיב את שירותיו לסטודנכ טים הגרים בערבה התיכונה באמצעות מרחב למידה משותף עם עמדות עבוכ דה, אינטרנט וחברה איכותית להפסכ קות בין זום לזום.

מור ממן, מנהלת המתחם, ציינה כי עד כה הצטרפו למתחם הלמידה המכ שותף יזמים רבים וגם חברות מתעכ ניינות. "פתחנו את המתחם גם לסכ טודנטים שלומדים באילת, בבאר שבע ובאוניברסי­טה הפתוחה, אשר נהנים ממרחב שקט ונעים, עם מטבכ חון מאובזר וסביבת למידה משותפת ופורה".

רמת הנגב עסקים במדבר

קליקה רמת הנגב כולל 25 עמדות עבודה, משרדים, חדר ישיבות ומטבח מאובזר ונותן מענה 15-ל יישובי המועכ צה האיזורית רמת הנגב. עלות הקמת המבנה, הכולל בתוכו גם את מרכז הצכ עירים האיזורי, עומדת על כ-4 מיליון שקל. המתחם נותן מענה 2,600-כל צעירי האיזור וליזמים נוספים.

אריאל משעל, שפרש השבוע מתפקיכ דו כמנכ״ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל: ״חיזוק התעסוקה בפריפכ ריה הוא יעד, ואין כל סיבה שלתושבים בפריפריה החברתית או הגיאוגרפית לא יהיו אפשרויות תעסוקה מגוונות ליד הבית. רשת מתחמי העבודה המשותכ פים מעניקה ליזמים ולצעירים אפשכ רות לתעסוקה איכותית ליד הבית בעכ

לות מסובסדת, מחברת אותם לקהילות טכנולוגיות בכל רחבי הארץ ומאפשרת להם להיות מקושרים עם יתר המתחכ מים שהקים המשרד בנגב ובגליל. אנו ממשיכים לפעול להקמת מתחמים נוכ ספים, כדי שהארץ כולה תהיה קהילה עסקית אחת גדולה״.

ירוחם אווירה רצינית

ינון ישי מתגורר בירוחם ועוסק בניהול, תכנון ויזמות בתחום מבנים. לפני שנפכ תח המתחם ליד ביתו הוא שכר משרד בבאר שבע. במתחם קליקה ירוחם הוא מייצר שיתופי פעולה ואף נפגש עם יזם תיירות המנסה לקדם יקב בירוחם. הוא אוהב בעיקר את סביבת העבודה הנעיכ מה, האוכלוסייה האיכותית והאפשרות לעבוד בירוחם, כולל הזמנת יזמים ולכ קוחות למתחם המודרני. במתחם, שגוכ דלו 410 מ"ר, יש 20 עמדות עבודה וחכ דרי ישיבות.

קימי יפרח עברה לירוחם בעקבות בעלה, שהוא יליד המקום. היא עובדת כעוזרת מחקר באוניברסיט­ת חיפה ויש לה עסק עצמאי קטן בתחום החינוך ופיתוח תוכן באריזה מקוונת.

"בצל הקורונה עבדתי בעיקר מהכ בית", היא מספרת. "האלטרנטיבה שהייתה לי לפני שנפתח המתחם הייתה בעיקר בתי קפה. בגלל הקורונה גם זה לא התאפשר".

קימי מייצרת שיתופי פעולה עם יזכ מים ובעיקר אוהבת את האווירה הנעיכ מה, האנשים, העיצוב מעורר ההשראה והרצינות של המקום.

כפר קאסם יהודים וערבים ביחד

מתחם קליקה כפר קאסם הינו הראכ שון המשותף שהוקם על ידי המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל בחבכ רה הערבית. הוא נמצא בסמוך לכביש 6 ועובדים בו יזמים בתחומים שונים. צעירים יהודים וערבים, גברים ונשים - יושבים יחד. הוא תמיד שוקק חיים ומהווה מרכז אזורי יהודי-ערבי עבור תושבי ראש העין, אורנית, ג'לג'וליה, עינת ויישובי דרום השרון והסביבה.

מיטל ורשטיין ,)38( יזמית במתחם, מתגוררת בלשם ועובדת כעצמאית בעיצוב ובניית אתרי אינטרנט, בעלת מיזם של קהילות עסקים דיגיטליות ומיזם נוסף לקורות חיים דיגיטליים למכ חפשי עבודה.

״את תקרת הזכוכית התחלתי לפכ רוץ מאז שאני עצמאית. אחרי די הרבה שנים שהייתי שכירה, התחלתי להמכ ציא, ליזום ולהציע את הרעיונות שלי. ברגע שאישה בוחרת לצאת מאזור הנוחות, מייד עולות תהיות מהסביכ בה. חינכו אותי שצריך לעבוד בעבוכ דה מסודרת, להכניס כל חודש משכוכ רת בלי לשאוף גבוה מדי. החלטתי לא להישאב לציפיות ולעזוב את המוכר, לעבוד קשה ולהצליח".

לוד אנרגיות טובות

מתחם קליקה לוד הוקם בשיא הקוכ רונה על ידי המשרד לפיתוח הפריפכ ריה, הנגב והגליל ועיריית לוד, במטרה לחזק את היזמות והתעסוקה בעיר. גודלו 350-כ מ"ר והוא כולל 22 עמכ דות עבודה פתוחות ומשרדים, ומעכ ניק שירותי תוכן, חדרי ישיבות מצוידים וסדנאות. העלות החודשית לעמדת עבודה היא 500 שקל ולמשרד 1,300 שקל.

לירן כרוש עוסק בתחום מרקט פלייס לשילוח בינלאומי ופרסום. "בעבר עבכ דתי מהבית, אבל פה יש אנרגיות, מקום טוב, נראות, חלונות מוארים. כיף פה, ישנם אנשים ממגוון תחומים. יצרכ תי כבר 203 קשרים שיכולים להועיל לי בכל התחומים".

לירן כרוש, לוד: "בעבר עבדתי מהבית, אבל פה יש אנרגיות, מקום טוב ואנשים ממגוון תחומים"

 ?? צילום: שאטרסטוק ??
צילום: שאטרסטוק
 ?? צילום: באדיבות המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל ?? קליקה מע'אר. ליווי ותמיכה מקצועית
צילום: באדיבות המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל קליקה מע'אר. ליווי ותמיכה מקצועית
 ??  ??
 ?? צילום יהושע מנטל ?? קליקה שומרון. כבר לא צריך לנסוע רחוק
צילום יהושע מנטל קליקה שומרון. כבר לא צריך לנסוע רחוק
 ??  ?? קליקה ערבה תיכונה. מרחב שקט ונעים
קליקה ערבה תיכונה. מרחב שקט ונעים
 ??  ?? קליקה ירוחם. עבודה לצד אוכלוסייה איכותית
קליקה ירוחם. עבודה לצד אוכלוסייה איכותית

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel