Israel Hayom

נשיא עם דם על הידיים

אברהים ראיסי, "התליין מטהרן" שאחראי למות אלפים, זכה בנשיאות איראן ● שר החוץ לפיד: הוא אדם קיצוני, בחירתו אמורה לעורר נחישות לעצור את תוכנית הגרעין ●

- ראיסי צילום: אי.אף.פי

בישראל לא הופתעו מניצחונו של המועמד השמרן, ראש הרשות השופטת - אברהים ראיסי, בבחירות לנשיאות איראן עם לא יותר מ 61.9% מהקולות.

יש בישראל מי שסבורים כי בחירתו של ראיסי אינה שלילית לישראל. על פי חלק מהדעות במערכת הביטחון, האפשרות שראיסי יתבצר בעמדות שמרניות מאוד עלולה להקשות את חידוש הסכם הגרעין. התקווה הישראלית היא שהתנאים הקשים שיציב ראיסי ירגיזו את ממשל ביידן עד כדי כך שלא רק שלא יחתום עימו על הסכם, אלא אף ישלח נושאות מטוסים לאזור. במקרה כזה, החתימה על ההסכם תידחה, וישראל תוכל לנסות, אולי, להשפיע על הסכם הגרעין. בכירים נוספים במערכת הביטחון סבורים אחרת ומעריכים כי קיימת אפשרות שדווקא ראיסי ינסה לנכס לעצמו הישג עם בחירתו לתפקיד - ויחתום על הסכם עם ארה"ב כדי לקדם את ההקלות וההטבות הכלכליות הנלוות לכך. כך או אחרת, בישראל חוששים מהחודשים הקרובים המוג

דרים כ"דשדוש", שבמהלכם בו־בזמן מצטמצם הפיקוח של סבא"א, האיראנים לא מחויבים להסכם וממשיכים להעשיר אורניום, וכן אין איום צבאי קונקרטי או סנקציות משמעותיות לנוכח המו"מ על הסכם הגרעין.

על רקע זה, הרמטכ"ל אביב כוכבי נועד להמריא אמש לטיסת עבודה ראשונה בארה"ב כאורחו של יו"ר המטות המשולבים, הגנרל מארק מילי. הרמטכ"ל ייפגש גם עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ועם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. אחד מהנושאים המרכזיים שיעלו בפגישות שיערוך הוא סוגיית הסכם הגרעין עם איראן, שכאמור עד העת האחרונה סברה ישראל כי היכולת להשפיע עליו נמוכה מאוד. הרמטכ"ל צפוי לשוחח עם עמיתיו גם על מאמצי ההתבססות של איראן במזרח התיכון.

בתוך כך, במערכת הביטחון נערכים בחודשים האחרונים לאפשרות של תקיפה באיראן במקרה שבו איראן תפרוץ לגרעין. מדובר באופציה מורכבת, הדורשת יכולות, אימונים וחימושים מיוחדים. עם זאת, במערכת הביטחון מאמינים שבעתיד תהיה אפשרות מבצעית קונקרטית לתקיפה. מנגד, אין זה סוד כי התקיפה באיראן מורכבת מאוד נוכח פיזורם ומיקומם של אתרי הגרעין, וישראל היתה מעדיפה לנקוט פעולות אחרות על מנת לעצור את הגרעין האיראני.

רה"מ החליפי ושר החוץ יאיר לפיד הגיב לבחירתו של ראיסי, ואמר כי "הנשיא החדש של איראן הוא אדם קיצוני שאחראי למותם של אלפי איראנים. בחירתו אמורה לעורר נחישות מחודשת לעצור מיד את תוכנית הגרעין האיראנית

ולשים סוף לשאיפותיה ההרסניות".

בה בעת, משטר האייתוללות מתעקש להציג את הבחירות כהישג. "מדובר בניצחון על תעמולת האויב", טען המנהיג העליון עלי חמינאי, אולם גם לפי הנתונים הרשמיים - מדובר בכישלון חסר תקדים של משטר האייתוללות. לראשונה בהיסטוריה, במקום השני, אם אפשר לקרוא כך לדברים, סיימו הקולות הפסולים - ‪3.7 ,12.8%‬ מיליון קולות. מיליוני איראנים הביכו את משטר האייתוללות, כאשר כתבו על מעטפות ההצבעה כיתובים מגוחכים כמו "באטמן", וכן הוסיפו איורים שונים ומשונים.

שיעור ההצבעה, ,48.8% הוא הנמוך ביותר בבחירות לנשיאות איראן אי פעם - וגם דחיית סגירת הקלפיות 02:00־ל לפנות בוקר לא סייעה למניעת הביזיון, אלא רק החריפה אותו. לצורך ההשוואה, השפל הקודם היה 1993־ב - ,50.66% וזו הפעם הראשונה שפחות ממחצית מאזרחי משטר האייתוללות מגיעים לקלפי.

"המשטר מזייף נתונים"

מי שתקפו את המשטר אלו אנשי ארגון האופוזיציה "מוג'אהדין ח'לק" ,(MEK) שלפי פרסומים זרים היו מעורבים בחיסול בכירים בתוכנית הגרעין האיראנית - ואף זכו לאימונים ממומחי המוסד. "שיעור ההצבעה לא חצה את רף ,"10%־ה טענו בארגון.

 ??  ??
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? המנהיג העליון חמינאי
צילום: אי.אף.פי המנהיג העליון חמינאי
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? מצביעות בקלפי בטהרן
צילום: אי.אף.פי מצביעות בקלפי בטהרן
 ?? צילום: אי.פי ?? נשיא איראן הנבחר אברהים ראיסי
צילום: אי.פי נשיא איראן הנבחר אברהים ראיסי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel