Israel Hayom

היום נשיא, מחר - אולי המנהיג העליון

- ד"ר תמר עילם גינדין

הבחירות האלה היו המתוחות ביותר, אבל הכי פחות מותחות, בהיסטוריה האיראנית. מערכת הבחירות הזו תיזכר לדיראון עולם בתור מערכת הבחירות שבה הדיקטטורה אפילו לא טרחה להעמיד פנים שהיא דמוקרטיה. בהתאם לכך, שיעור ההצבעה היה הנמוך ביותר בתולדות הרפובליקה האסלאמית - פחות .50%־מ

קריקטורות וממים מלפני הבחירות מראים את ראיסי נלחם נגד עצמו, מתעמת עם עצמו, או על קו הזינוק כאשר שאר המסלולים חסומים.

הפעם, חסימת המתחרים נעשתה כבר בשלב הסינון. מתוך 592 מועמדים שהגישו מועמדות, מועצת שומרי החוקה אישרה שבעה בלבד. מהבולטים שבנפסלים - הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, סגן הנשיא הנוכחי אסחאק ג'האנגירי, ועלי לאריג'אני, יו"ר המג'לס עד לפני שנה. במקום השני, עם 12% מהקולות, זכה הפתק הלבן. עד לפני כארבע שנים, רוב הצעירים באיראן לא ידעו מי זה אברהים ראיסי. הבוגרים זכרו שיש לו הרבה דם על הידיים. בשנות ה־08 היה חבר ב"ועדת המוות", ששפטה למוות אלפי אנשים.

לפני בחירות 2017 היה מוזר לראות צעירות חילוניות עם הרבה שיער גלוי מחוץ לחג'אב, שהצטלמו עם שלטים "ראיסי, בוא". אחר כך ראינו אותו גם בסיורים במדינות החסות של איראן, ולפני כשנתיים החליף את צאדק לאריג'אני בראש הרשות השופטת. גם בתפקיד זה הוא אחראי להוצאות להורג, של פושעים פליליים, פוליטיים ואידיאולוג­יים.

נראה שראיסי ממש הורץ לתפקיד הנשיא, וזאת מכיוון שסומן, ככל הנראה, כמחליפו של חמינאי בתפקיד המנהיג העליון, כאשר זה יואיל בטובו "להמשיך במסע", או כפי שמכנים זאת מתנגדי המשטר - "לחבור לשערי הגיהינום". גם חמינאי כיהן כנשיא לפני בחירתו למנהיג העליון, וגם הוא היה פוליטיקאי אפרורי למדי. אז, אחרי מות המנהיג הכריזמטי רוחאללה חומייני, שאף ראש הממשלה הדומיננטי, אכבר האשמי רפסנג'אני, לחזק את מעמדו. הוא אמר שעל ערש דווי אמר לו חומייני שיש לאחד את תפקידי הנשיא וראש הממשלה לתפקיד אחד מו־ שאותוקיבל, כמובן, רפסנג'אני, ושהאדם הראוי ביותר להחליף אותו הוא סיד עלי חמינאי, שאז לא היה אייתוללה. רפסנג'אני דחף את עמדות חמינאי כדי להציב בתפקיד המנהיג פוליטיקאי חיוור, שיהיה קל לשלוט בו, ובכך להחליש את מעמד המנהיג. חמינאי התייחס לחוסר התאמתו לתפקיד בנאום המפורסם שהתחיל במילים "צריך לבכות דמעות של דם על אומה שאני אהיה מנהיגה". הוא צדק.

,1989־ב רפסנג'אני שכח שנשיא זה לשמונה שנים ומנהיג זה לכל החיים, והוא בעצם יצר מפלצת. נראה שגם עכשיו הרצתו של ראיסי והבלטתו לקראת החלפת חמינאי מונעות משיקולים דומים. הם לא למדו.

חסימת המתחרים של אברהים ראיסי נעשתה כבר בשלב הסינון. מתוך 592 מועמדים שניגשו, מועצת שומרי החוקה אישרה שבעה בלבד. בין הנפסלים ולאריג'אני אחמדינג'אד, ג'האנגירי

 ?? צילום: אי.פי ?? השלושה שהתמודדו מול ראיסי: כזיזאדה, רזאי והמאטי
צילום: אי.פי השלושה שהתמודדו מול ראיסי: כזיזאדה, רזאי והמאטי
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel