Israel Hayom

המשפטן שהפך ל"תליין מטהרן"

- דין שמואל אלמס

אברהים ראיסי, שמכונה "התליין מטהרן", נולד ב־41 בדצמבר 1960 במשהד. אביו, שהיה מטיף ממחוז סיסטן ובלוצ'יסטן, מת כשהיה בן .5

במסגרת לימודיו הוא עבר בגיל 15 לסמינר בקום. לאחר מכן, עת היה בן ,20 הוא מונה לתובע של העיר כרג'. הוא נשא לאישה את ג'מילה, בתו של המטיף ואימאם ימי השישי של משהד – אחמד אלהודא. בדומה לאברהים, גם ג'מילה משכילה ועובדת כפרופ' לחינוך באוניברסיט­ת בהשטי בטהרן.

ראיסי התקדם במהירות במעלה מערכת המשפט, וב־5891 הוא מונה לסגן התובע הכללי של טהרן. את עיקר פשעיו ביצע ,1988־ב שבה סייע לאשרור הוצאותיהם להורג של מתנגדי משטר. בהוראת המנהיג העליון רוחאללה חומייני, הוא פעל כחלק מ"ועדת המוות", שגזרה עונש מוות על אלפי אנשים. שנתיים לאחר מכן, בעודו בן 30 בלבד, בחר בו ראש הרשות השופטת דאז, מוחמד יזדי, לתובע הכללי של טהרן.

ראיסי נותר דמות מרכזית במשטר, ובשנים 2014-2004 כיהן כסגנו של ראש הרשות השופטת - צאדק לריג'אני. כבר בבחירות לנשיאות 2017־ב הוא בחר להתמודד, אך הפסיד לחסן רוחאני. ראיסי גרף 38.28% מהקולות, ואילו רוחאני ניצח עם .57.14% לאחר סיום תפקידו הוא מונה לתובע הכללי של איראן וב־8102 בחר המנהיג העליון חמינאי למנות את ראיסי – בתפקיד ראש הרשות השופטת.

בחירת ראיסי לנשיא מעמידה את מערכת היחסים בין ארה"ב לבין איראן בסיטואציה יוצאת דופן: על ראיסי הושתו סנקציות אמריקניות בשל מעורבותו בהוצאות ההמוניות להורג ,1988־ב וכן ברצח המפגינים במחאה בנובמבר .2019 בעקבות הסנקציות ברור כי קיימות שתי אפשרויות להתנהלות ביידן עם הממשל שיקים ראיסי: .1 החרפת הצעדים נגד טהרן, שהרי יש עיצומים אמריקניים פעילים. .2 כניעה, וביטול הסנקציות נגדו. באיזו אפשרות יבחרו בממשל ביידן? ימים יגידו.

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? תומכות של ראיסי
צילום: אי.פי.אי תומכות של ראיסי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel