Israel Hayom

אחרי 15 שנה: הוכרה כהלומת קרב - בגלל נשיכת כלב

תקיפה שחוותה נ', ששירתה ביחידת הכלבנים עוקץ, לא הרפתה ממנה ● "הכלב ניער אותי כאילו הייתי משחק" ● הטראומה החמירה לאחר שילדה, ומשרד הביטחון הכיר בה כנכת צה"ל

- חנן גרינווד

לוחמת לשעבר ביחידת עוקץ הוכרה לאחרונה כסובלת מפוסט־טראומה, יותר מ־51 שנה לאחר שהותקפה באכזריות על ידי כלב ביחידה.

נ' התגייסה 2005־ב ליחידת עוקץ, וסיימה טירונות קרבית במסלול הכשרה של יחידת הכלבנים. במהלך אימון היא התבקשה לאלף כלב שהיה ידוע כבעייתי, ובסיומו היתה אמורה לקפל ציוד וחברתה היתה אמורה לתת לכלב מים. חברתה ליחידה חששה מהכלב ולכן השתיים התחלפו.

אלא שבעוד נ' מניחה את קערת המים ומנסה לעניין את הכלב בשתייה, שחררה אותו בטעות החיילת שהחזיקה בו. "הכלב סגר את הלסתות שלו על כתף שמאל שלי, והתחיל לנער אותי כאילו הייתי משחק. הוא גרר אותי על הרצפה ממקום למקום, ואני התחננתי לעזרה. ננשכתי במקומות רבים בגוף, בעיקר בפלג גופי העליון", שחזרה נ' בעת הגשת הבקשה להכרה כנכת צה"ל באמצעות עו"ד אלי סבן.

"אני זוכרת את הנשימות של הכלב, איך הוא גרר אותי על האספלט בכביש וכולם מסביבי צרחו ולא ידעו מה לעשות". החיילת שהיתה אחראית לכלב החלה לבעוט בו בניסיון לגרום לו להרפות מנ', אך זה רק הגביר את הלחץ. "הפעולה עודדה את הכלב לתפוס אותי חזק יותר. שמעתי צרחות של חיילים ברקע, וראיתי את הפרצופים פעורי הפה שלהם בגלל המראה שלי".

נ' פונתה לבית החולים כשהיא סובלת מפצעים רבים והיתה זקוקה לתפרים, דבר נדיר יחסית ככל שמדובר בנשיכות של כלבים, מה שמראה על חומרת הפציעה. לאחר מכן היא חזרה ליחידה והתעקשה להמשיך לשרת בה, אף על פי שסבלה מכאבים באזור הצוואר ומנימול (חוסר תחושה) ביד. אלא שגם לאחר שהשתחררה לא הרפתה המתקפה הקשה מנפשה של נ', והיא הפכה מחיילת חברותית לאישה עצבנית ומסוגרת. "אני לא האדם שהייתי לפני המקרה. בעבר הייתי חברותית ונעימה, מוקפת באנשים

סביבי. הייתי זו שתמיד מצחיקה את כולם וסוחפת אנשים אחריה, היום אני לא כזו", סיפרה לאנשי משרד הביטחון.

לדבריה, "כיום הקשרים החברתיים שלי הצטמצמו מאוד. אני סובלת מהתפרצויות זעם ומנדודי שינה. האירוע של הנשיכה תמיד חוזר אלי".

נ' נישאה לפני כמה שנים, אך עם לידת בנה הבכור חזרה תחושת חוסר הביטחון והכתה בה בעוצמה. היא חששה שאינה יכולה לטפל בילדים, וסיפרה כי היא חוששת להפיל את הילד. "חלמתי בלילות שאני מפילה אותו", אמרה נ'. נוסף על הפוסט־טראומה, היא סובלת גם מכאבים כרוניים באזור הפציעה.

בצעד חריג הוחלט להכיר בנ' כנפגעת פוסט־טראומה, אף על פי שחלפו שנים רבות יחסית מהאירוע.

עו"ד אלי סבן אמר כי "משרד הביטחון השכיל להכיר בתובעת כנכת צה"ל הגם שתלונותיה החלו רק בשנים האחרונות. ההכרה תאפשר לה טיפול רפואי ושיקום שיוכלו לעזור לה לתפקד שנים רבות לאחר הטראומה שחוותה במהלך שירותה הצבאי".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? חיילי עוקץ עם כלבם )למצולמים אין קשר לכתבה(
צילום: אורן בן חקון חיילי עוקץ עם כלבם )למצולמים אין קשר לכתבה(
 ??  ?? עו"ד סבן
עו"ד סבן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel