Israel Hayom

סגירת מעגל: 65 שנים אחרי "קרב השבעה" - נחנך מצפור לזכר ההרוגים

בעקבות הפרסום ב"ישראל היום": בבסיס האימונים לכיש החליטו להקים אתר להנצחת חללי הקרב ● קרוב משפחה של אחד ההרוגים: "זו הוכחה נוספת למוסריות המדהימה של צה"ל"

- חנן גרינווד

טקס מרגש במיוחד התקיים בשבוע שעבר בבסיס האימונים הפיקודי (בא"פ) לכיש, בסיס המוכר לכל לוחם בסדיר ובמילואים, שבמסגרתו נחנך מצפור לזכר שבעה לוחמים שנהרגו באזור 1956־ב על ידי כוח של הלגיון הירדני, קרב שכמעט נשכח מלב.

בתחילת 2018 התלוותה כתבת "ישראל היום" ניקי גוטמן ז"ל למשפחותיהם של הלוחמים שנהרגו בקרב באזור בית גוברין. ביוזמה של בית ספר שדה כפר עציון, שערך מחקר בנושא הקרב, נפגשו המשפחות והחברים של החללים במקום הקרב, והפיחו חיים בסיפור הגבורה. זו היתה הפעם הראשונה שסיפור הקרב פורסם בעיתונות מזה עשרות שנים.

אלא שבבסיס סירבו לתת לאירוע להישכח: הם התגייסו למשימה ובנו מצפור לזכר שבעת הלוחמים. אחד היוזמים העיקריים של המהלך היה סגן מפקד הבסיס, רס"ן אבי שטראוס, שנחשף לסיפור בין השאר בכתבה ב"ישראל היום".

מפקד בא"פ לכיש, אל"מ אורי לוי, מספר כי נרשמה התגייסות חסרת תקדים לבניית המתחם. "נחשפנו לסיפור הקרב, וגילינו להפתעתנו שאין לו שום הנצחה - לא בספרות או באנדרטה כלשהי. החלטנו להקצות אזור בשטח האש של הבסיס, שהיה מוזנח מאוד, ועבדנו קשה כדי לשפץ את המקום".

לדבריו, "חיילים, נגדים וקצינים פינו אשפה, סיידו ונטעו עשרות עצים בידיים. זו גאווה גדולה. במקום שהיה מזוהם ומוזנח כעת יש מצפור ערכי ומחנך".

בנימין טרופר מבית ספר שדה כפר עציון, שהיה ממובילי המחקר על הקרב ומיוזמי מפגש המשפחות, ציין כי "גם אחרי עשרות שנים יש לנו חובה מוסרית לספר על מי שנפלו למעננו".

בטקס חנוכת המצפור נכחו בני המשפחות השכולות, ובהם עקיבא פלק, שבן דודו משה לאומן נהרג בקרב. לדבריו, "זה היה אירוע מרגש במיוחד. החיילים שבנו את המצפור מהווים במו ידיהם את ההוכחה לרוח ולמוסריות של צה"ל. בזכות הפעולה הזו הקרב לא יישכח".

 ?? צילום: יהודה פרץ ?? "ישראל היום", 04.02.2018
צילום: יהודה פרץ "ישראל היום", 04.02.2018
 ??  ?? טקס חנוכת המצפור
טקס חנוכת המצפור

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel