Israel Hayom

"ביידן מפקיר את סייעני ארה"ב באפגניסטן"

החלטת נשיא ארה"ב על נסיגה מאפגניסטן מסכנת את המקומיים שסייעו לה ● חבר קונגרס התריע: "אם הוא לא יוציא אותם משם, יהיה לו דם על הידיים"

- ארז לין

ההחלטה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להסיג את כל הכוחות האמריקניים מאפגניסטן עד 11 בספ טמבר כבר בעיצומה ומחצית מהכו חות כבר יצאו משם, אך מי שהופקרו לכאורה הם דווקא אלה שעליהם הס תמכה ארה"ב ב 20 השנים האחרונות: המתורגמנים וסייענים מקומיים אחרים שהיו חלק בלתי נפרד מפעילות הכו חות האמריקניים.

מדובר בכ־81 אלף מתורגמנים, נהגים, מהנדסים ומאבטחים שפעלו לצד האמריקנים במדינה וחוששים שעם השלמת הנסיגה, הטליבאן יתנקם בהם, ולכן הגישו בקשה לוויזה מיוחדת שתאפשר את קליטתם בארה"ב על בסיס הומניטרי. אך הם אינם מקבלים מענה, ובמקרים רבים הצפי לקבלת תשובה עשוי לקחת כשש או כשבע שנים. ההחלטה של ביידן לזרז את היציאה הובילה לזינוק נוסף בבקשות, וכאילו לא די בכך, נראה כי גם אם יאשרו להם את הוויזה, אין כל ערובה שבני משפחותיהם יוכלו להגר עימם.

על רקע חוסר האונים הזה, מחוקקים משני צידי המתרס בקונגרס חשפו ביום חמישי הצעת חוק שתאפשר דילוג מעל המושכות הביורוקרטי­ות כך שיהיה ניתן להעביר אותם לארה"ב על בסיס זמני עד שתאושר להם הוויזה הרשמית. במקרים רבים, הקשיים בהשגת הוויזה נובעים גם מהדרישות הבלתי־אפשריות של הממשל, שמבקש תעודות ומסמכים שאי אפשר להשיג באפגניסטן בתנאים הנוכחיים.

"זה מטריד מאוד, בייחוד עבור אלו שעבדו עם אותם אנשים ורוצים לגמול להם על עזרתם", אמר חבר בית הנבחרים בראד ונסטרופ מאוהיו, ששירת כקולונל במזרח התיכון.

הקבוצה שבה חבר ונסטרופ כוללת עשרה דמוקרטים ושישה רפובליקנים. הצעת החוק גם תגדיל את מכסת האשרות המיוחדות ותאפשר אישור בהליך מהיר. הם גם קוראים לממשל ביידן לפנות באופן מאורגן את אלו שהגישו בקשות. חבר בית הנבחרים הרפובליקני מפלורידה מייקל וולץ אמר כי ביידן חייב לפעול באופן מיידי. "אם הוא לא יעשה משהו להוציא את האנשים האלו, יהיה לו דם על הידיים", הזהיר.

על פי אחת העמותות הפועלות בארה"ב, לפחות 300 מתורגמנים או בני משפחות שלהם כבר נרצחו באפגניסטן מאז .2014 לטענת הארגון, בסקר שערך לאחרונה, 90 אחוזים מאלו שפועלים עם הכוחות האמריקניים ציינו כי קיבלו לפחות איום אחד על חייהם בשל עבודתם. "הם כולם חיים בטרור מתמיד", אמר יו"ר הארגון ג'יימס מירוולדיס.

במחלקת המדינה ניסו למזער נזקים בסוף השבוע. גורם במחלקה מסר כי "ארה"ב תמשיך לאשר את הוויזות באופן הכי מהיר שאפשר". עם זאת, לפי שעה, אין כוונה לבצע פינוי המוני של הסייענים.

 ??  ?? חיילים אמריקנים נסוגים מאפגניסטן
חיילים אמריקנים נסוגים מאפגניסטן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel