Israel Hayom

מגבירים אכיפה: השבים מחו"ל על הכוונת

על רקע החשש מהתפשטות הווריאנט ההודי: בישראל שוקלים חידוש חלק מהגבלות הקורונה ● מתחם בדיקות יוקם בנתב"ג ● רה"מ בנט דרש להיערך לגל תחלואה נוסף ● תיבחן הטלת קנסות על הורים שילדיהם הפרו בידוד ●

- מיטל יסעור בית־אור ועדי חשמונאי

ברקע החשש מהתפשטות של הווריאנט ההודי בישראל, ערך אמש רה"מ בנט הערכת מצב בעניין ההגנה מפני נגיף הקורונה.

בדיון השתתפו שר הבריאות, שרת הפנים, שרת התחבורה, השר לביטחון הפנים, שרת החינוך, המשנה לראש המל"ל, היועץ המשפטי לממשלה, מנכ"ל משרד הבריאות, פרויקטור הקורונה, מנכ"ל רשות האוכלוסין, מנכ"ל רשות שדות התעופה, נציגי המטה לביטחון לאומי (מל"ל), משרד האוצר, משטרה וגורמי מקצוע נוספים.

לפי הודעת משרד רה"מ, נקודות התורפה בשלב זה הן התפשטות וריאנט הדלתא ברחבי העולם, ביקורי ישראלים במדינות אלו והעובדה כי רבים מהשבים מחו"ל לא מקפידים על הנחיות הבידוד.

לנוכח זאת, אישר רה"מ בנט לגייס 250 שוטרים לצורך הגברת אכיפת הבידוד לשבים מחו"ל. בנוסף, סוכם על הגדלה משמעותית של מספר עמדות הבדיקות בנתב"ג.

כמו כן, הנחה בנט לקיים עבודת מטה לבחינת אי־ההתאמה בין מספר מפרי הבידוד מבין השבים מחו"ל לבין מספר הקנסות שהוטלו בפועל, וכן לבחון הטלת קנסות על הורים לילדים מפרי בידוד במסגרת חוק הקורונה.

נוסף על כך, בצל החשש כי הווראינט ההודי מתפשט בישראל, משרד הבריאות החליט לחזור בו מההחלטה החריגה להכניס לבידוד מחוסנים ומחלימים שנכחו במופע בבית שאן שבו שהתה חולת קורונה.

עם זאת, במשרד המליצו לנוכחים באירוע, שנערך באולם קימרון שבעמק המעיינות, להיבדק ולהימנע מחשיפה לאנשים עד לקבלת תוצאה שלילית. בהודעה נכתב כי "משרד הבריאות

קורא לכל מי שנכח במופע ולא החלים/חוסן, להיכנס לבידוד ביתי למשך 14 יום - או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות קורונה שליליות, הראשונה עם הכניסה לבידוד והשנייה ביום התשיעי לבידוד".

"לנקוט משנה זהירות"

כזכור, המשרד קרא אתמול באופן חריג גם למחוסנים ולמחלימים שנכחו באירוע התרבות להיכנס לבידוד, לאחר שנודע כי ילדה שנכחה באולם נדבקה מאביה שחזר לאחרונה מדובאי. יצוין כי האב חוסן נגד קורונה ולא נדרש להיכנס לבידוד בעת חזרתו ארצה, לפי הנחיות משרד הבריאות. במקרה זה, קיים חשש כי מדובר בהדבקה בווריאנט ההודי, ולכן ננקט משנה זהירות.

עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן, שקיבוץ אשדות יעקב מצוי בתחומה, מסר כי הבוקר ייפתח

במועצה מתחם בדיקות, בשיתוף פיקוד העורף ומשרד הבריאות. לדבריו, 500" ילדי בית הספר שבו לומדת הילדה שנדבקה ייבדקו, ואליהם יצטרפו עוד מאות ששהו בקרבתה בפעילויות השו נות. בית הספר, כמו גם החינוך הב לתי פורמלי בקיבוצים אשדות יעקב איחוד ומאוחד, יהיו סגורים גם מחר, וכשנקבל את התוצאות, נקיים שוב הערכת מצב".

חיסון המתבגרים יואץ?

ד"ר מיכל כהן, רופאת מחוז צפון, מסבירה כי ההנחיה שיצאה בתחילה לבידוד מחוסנים ובוטלה בהמשך - לא מרמזת על שינוי מדיניות, והיא רק המלצה שנובעת מסיבות של זהירות מונעת. "בהתחלה סברנו שרוב הקהל באולם הורכב מילדים ומי שאינם מחו סנים, וחשבנו שזה פוטנציאל לאירוע בעייתי מאוד. לכן המלצנו על בידוד לכולם. רק בהמשך התברר שרוב הקהל היה הורים ומורים, מחוסנים ברובם, כך שלא צריך בידוד. אי אפשר לכ פות בידוד על מי שמחוסן, אפשר רק להמליץ מתוך עקרון הזהירות המו נעת ולמען קטיעת שרשרת ההדבקה לא להיות במגע עם אנשים אחרים עד לקבלת תוצאה שלילית, וכך עשינו. אנחנו עדיין לא יודעים מה משנה את כללי המשחק וכיוון שלא יודעים איזה וריאנט היה במקרה הזה - עדיף על סמך עקרון הזהירות המונעת לנהוג לחומרא ולא לקולא".

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים וחבר בצוות המומ חים המייעץ בנושא חיסוני הקורונה, אמר כי לנוכח ההתפרצויות במער כת החינוך יש מקום לשקול לחזק את המלצה על חיסון מתבגרים. "הערב נקיים דיון לאור ההתפרצויות במודי עין ובבנימינה. הנושא שעל סדר היום יהיה לשדרג את ההמלצה לחיסון לבני הנוער. כשעולה התפרצות כזו נשאלת השאלה אילו אמצעים יש לנו למנוע? מצד אחד להדק את נתב"ג ומצד שני נרצה להגיע ליותר מחוסנים בקרב בני נוער ומתבגרים. ההמלצה לחסן בהחלט תעלה על השולחן".

הוא ציין כי "זה לא יהיה חכם להוציא המלצה נקודתית להורים ביישובים האלה, נעדיף המלצות ארציות. חשוב שיהיו לפנינו בדיון תוצאות של הריצוף הגנטי כדי שנדע באיזה וריאנט מדובר".

על ההתפרצויות בבתי הספר אמר: "מדובר במקרים שמגיעים מבחוץ ולא מתגלים בזמן. הנגיף עובר למתבגר לא מחוסן ולאחרים. וזה יכול להגיע גם לסבא וסבתא שהחיסון לא 'תפס' אצלם. נקודת ההנחה צריכה להיות שאי אפשר לסגור את נתב"ג הרמ טית, ובפרט שעכשיו מתחילה תקופת החופשות. נקודת המוצא היא שייכנסו עכשיו וריאנטים והדרך היחידה כנ ראה להגן ולמנוע היא לחסן".

 ??  ?? בדיקות קורונה בנתב"ג צילום: יוסי זליגר
בדיקות קורונה בנתב"ג צילום: יוסי זליגר
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: קוקו ?? נוחתים בנתב"ג, אתמול
צילום: קוקו נוחתים בנתב"ג, אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel