Israel Hayom

מתנתקים מהקרקע: ירידה חדה בבנייה נמוכה

התחלות הבנייה של צמודי קרקע צללו ל־%71 בין 2010 2020־ל ● גם שיעורם של בנייני בוטיק במגמת צניחה ● "המדיניות - לבנות לגובה"

- היאלי יעקבי־הנדלסמן

בעקבות עליית מחירי הקרקעות ובשל מדיניות מינהל התכנון להגדיל את הצפיפות ולא לעודד בניית צמודי קרקע באזורי הביקוש, הופכים מיזמים של צמודי קרקע וגם בנייני בוטיק נמוכים למוצר הולך ונעלם בשוק הנדל"ן.

לפי ניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשני העשורים האחרונים, התחלות הבנייה של יחידות דיור בבניינים בני קומה עד שתיים, של צמודי קרקע וכן של דירות בבניינים בני שלוש עד שש קומות, מצויות במגמת ירידה בשנים האחרונות ותופסות נתח הולך וקטן מעוגת הבנייה הכללית.

2020־ב החלו להיבנות 8,000־כ יחידות דיור צמודות קרקע, שהיוו 17% בלבד מכלל התחלות הבנייה בשנה זו. לשם השוואה, עשר שנים קודם - 2010־ב - היוו צמודי הקרקע 40% מהתחלות הבנייה וב־9002 45% מהסך הכללי. פילוח אזורי מראה כי מרבית צמודי הקרקע נבנים באזור יו"ש ובפריפריה, בעוד במחוזות המרכז ובתל אביב הרבה פחות.

עוד נמצא מניתוח הנתונים כי 2020־ב החלו להיבנות 10,200־כ יח"ד בבניינים בני שלוש עד שש קומות. מספר זה היווה 21% מכלל הבנייה, לעומת 26% ,2005־ב 32% 2001־ב ו־%74 .1996־ב

עם זאת, יש לציין כי בשנתיים האחרונות החלו להיבנות יותר יחידות דיור בבנייני בוטיק בישראל לעומת השנתיים שלפני כן, רובן כנראה בבניינים שנבנו בתמ"א ,38 אך במבט רב־שנתי שיעורן מכלל התחלות הבנייה הולך וקטן.

לדברי דורון נמרוד, מנכ"ל משותף בקבוצת רם אדרת, "שנת הקורונה הגדילה את הצורך של אנשים במרחב ביתי. רוכשים רבים מחפשים דירות גדולות, דירות עם גינות או מרפסות רחבות, וההיצע של דירות כאלו במרכז הארץ הוא נמוך במיוחד. לפי האסטרטגיה של מנהל התכנון, הוא ילך ויקטן לאור הרצון להגדיל את צפיפות הבנייה ולנצל נכון יותר את הקרקע".

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים של חברת דרא שיווק נדל"ן, הוסיף ש"כשבוחנים את מפת הנדל"ן למגורים בישראל, אפשר לראות בבירור שמדיניות מינהל התכנון כיום היא יותר בנייה לגובה ופחות צמודי קרקע ובנייני בוטיק. בערים שבהן עדיין בונים מבנים כאלה סביר שמאושרות תב"עות ותיקות, בעוד התב"עות החדשות צפויות להערכתי לכלול הרבה פחות בנייה נמוכה".

 ?? צילום: דודו גרינשפן ?? צמודי קרקע
צילום: דודו גרינשפן צמודי קרקע

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel