Israel Hayom

ממשיכים להציל חיים

-

מלאני, מתנדבת: "אם יש חולה או פצוע בסביבתי, מוקד איחוד הצלה מעדכן אותי, ואני ממהרת למקום עם הציוד הרפואי המתקדם שיש ברשותי ומגישה לו עזרה ראשונה. אני אוהבת את ההתנדבות, היא מגלמת בתוכה ערך מאוד ישראלי בעיניי - נתינה וערבות הדדית"

המהירות שבה מתנדבי איחוד הצלה מגיעים אל חולים ופצועים, עושה לעתים קרובות את ההבדל בין חיים למוות • אחרי שנה שבה סייעו אלפי המתנדבים במשבר הקורונה, במבצע שומר החומות ובאירועים רבים אחרים - יום ההתרמה הוא הזדמנות לומר תודה ולאפשר את המשך תפקודו של הארגון, למען כולנו • המנכ"ל, אלי פולק: "בזכות התרומות נוכל לחדש את מלאי תיקי ההחייאה" ה שנה האחרונה היתה מאתגרת במיוחד, כאשר אל מגיפת הקורונה ששינתה את חיינו הצטרפו נפילות הטילים במבצע שומר החומות, שהפכו את העורף לחזית. אם נוסיף לכך את השגרה היומיומית שמזמנת עבור התושבים תאונות כאלו ואחרות, ברור לגמרי כמה גדולה חשיבותו של ארגון איחוד הצלה.

במהלך שנת 2020 טיפלו אלפי מתנדבי איחוד הצלה ביותר מחצי מיליון חולים ופצועים ברחבי הארץ. מאז פרוץ מגיפת הקורונה העלה הארגון את הכוננות לרמה הגבוהה ביותר, כדי לסייע גם הוא במשימות חיוניות. המתנדבים ביצעו פעילות הסברתית נרחבת יחד עם הרשויות לציבור הכללי - בדגש על המגזרים החרדי והערבי, והמוקד ההומניטרי שהופעל על ידי איחוד הצלה, בזכות הסיוע של הקרן המשפחתית של ענבר ומריוס נכט, טיפל בכ־76 אלף פניות ממשפחות ומקשישים בבידוד. בנוסף סייעו מאות מתנדבים, חובשים וחובשות באיוש תחנות הדגימה, וצוותי רפואת הארגון פעלו במתחמי החיסון של קופות החולים.

בחודש מאי נלחמו מתנדבי איחוד הצלה על חיי הפצועים באסון הר מירון, וזמן קצר לאחר מכן נכנסו לכוננות גבוהה לאורך כל מבצע שומר החומות. במהלך המבצע סיפקו המתנדבים סיוע רפואי, סיוע נפשי ותמיכה בקהילה סביב השעון - החל מעזרה לקשישה שנפצעה בעת ריצה לממ"ד, דרך טיפול בילד ששוב נכנס להתקף חרדה, ועד הענקת טיפול ראשוני לפצועים ולנפגעים בנפילות הטילים, כל זאת תוך סיכון אישי ומתוך עזרה ונתינה הדדית.

עלויות התפעול של הארגון גבוהות ודורשות רכישת ציוד וחידושו כל העת. היום, כדי לומר תודה ובעיקר כדי לאפשר את המשך פעילות הארגון גם בעתיד, נערך יום התרמה ארצי לאיחוד הצלה. המטרה העיקרית ביום ההתרמה היא להצליח לגייס סכום שיאפשר רכישת 1,666 תיקי החייאה עבור הצוותים. שווי תיק אחד הוא 3,000 שקלים, וכל תרומה, מכל אחד, יכולה לקדם את הארגון אל היעד.

חשוב לציין, בעיקר ביום ההתרמה, כי כל פעילותו הפיננסית של איחוד הצלה - הממומנת אך ורק באמצעות תרומות מידידי הארגון בישראל ובעולם - מפוקחת על ידי משרד הנהלת חשבונות מהמובילים בארץ. הפעילות הכספית של הארגון מתבצעת בשקיפות מלאה ובפיקוח ועדות ביקורת.

מנכ"ל איחוד הצלה, אלי פולק, מדגיש כי הארגון אינו גובה תשלום מחולים ופצועים: "הצלת החיים מתאפשרת רק בזכות תרומות של אזרחים יקרים שהצלת חיים יקרה להם. בתרומה שלהם הם למעשה מצילים את הסביבה, ובעזרת התרומות אנו באיחוד הצלה יכולים להקים עוד מערך מתנדבים באיזורים שבהם יש צורך בכך, ולרכוש עוד ציוד רפואי יקר.

"כיום באיחוד הצלה אנו זקוקים בדחיפות לתיקי החייאה מתקדמים כדי לאפשר לעוד מתנדבים להציל חיים באיזור מגוריהם. כל תיק כולל בתוכו ציוד יקר לטיפול בהחייאה, בחוסר הכרה, קוצר נשימה, בפצועי טראומה, בנפגעי תאונות דרכים ופציעות קשות. בגלל שמדובר בציוד מתכלה והמתנדבים פעילים ,24/7 אנו חייבים לחדש מלאי תיקים מידי יום. בתרומת תיק החייאה אנו מצליחים לחדש מלאי למתנדב במשך שלוש שנים".

איחוד הצלה הוקם בשנת 2006 מתוך מטרה לצמצם את זמני התגובה של כוחות הרפואה. כיום מפעיל הארגון רשת ארצית של 6,000 מתנדבים - רופאים, פרמדיקים וחובשים - מכל שכבות הציבור ומכל המגזרים, שפעילים וזמינים 24 שעות ביממה, 365 יום בשנה.

פעמים רבות אנשי איחוד הצלה הם אלו שעושים את ההבדל בין חיים למוות, פשוטו כמשמעו. הם אלו שמגיעים במהירות לאזור התאונה או האסון, כשכל דקה בהצלת חיים היא קריטית. עם הגיעם למקום מעניקים הצוותים עזרה רפואית לחולים או לפצועים עד הגעת אמבולנס לפינוי. מדי יום מוזנקים מתנדבי איחוד הצלה 1,800־כל קריאות חירום, בזמן הגעה ממוצע של שלוש דקות מרגע קבלת הקריאה ואף 90 שניות בערים הגדולות.

סיפורי ההצלה של מתנדבי הארגון מקיפים את כל תחומי חיינו ומעוררים השראה. כך למשל, במהלך מבצע שומר החומות הוזעק ד"ר מוחמד עוואד, רופא מתנדב באיחוד הצלה, לטפל בפצוע בטמרה שבגליל, וכשהגיע למקום גילה כי מדובר בצעיר יהודי שהותקף על ידי פורעים, מה שלא מנע ממנו לסכן את עצמו כדי להצילו.

"קיבלתי קריאה על פצוע ממש בלב ההפגנות, ולא ידענו בשלב זה את זהותו של הפצוע", שיחזר ד"ר עוואד, "כשהתחלנו להיכנס אל לב האירוע שמענו שהוא יהודי. נכנסנו פנימה בכל הכוח ונתקלנו בפצוע שסבל מדקירה בצוואר ומחבלות בכל הגוף, והמפגינים המשיכו לנסות לפגוע בו. מייד צעקנו לכולם להפסיק וניסינו להוציא אותו מתוך ההמון הזועם, תוך שגם אנחנו סופגים חבלות. ניסו להרביץ לו גם אחרי שכבר נלקח לטיפול, אבל שמתי את הגוף שלי עליו וכך הצלתי את חייו. עשינו את זה למרות שידענו שאנחנו מסתכנים".

סיפור מרגש במיוחד הוא זה של יוני עוזיהו, שהציל את בנו בן השנה וחצי. "כבר 20 שנים שאני עוסק בהצלת חיים של אחרים", הוא מספר, "אבל אותו יום היה היום המפחיד בחיים שלי. עילאי, בני, שיחק עם אחיות שלו ונפל משולחן הסלון לאחור על הראש ועל הגב וקיבל מכה חזקה מאוד. החזקתי אותו, ראשו היה שמוט, הוא היה כחול ולא נשם. כמו רובוט ביצעתי את כל מה שלמדתי ולימדתי כל חיי הבוגרים - להשכיב על משטח קשה, 'מבט לשמיים' לנתיב אוויר, בדיקת גוף זר, כמה הנשמות פה לפה ועיסויי לב.

"במקביל אשתי הזעיקה אמבולנס, ואני פרצתי בגל רשת הקשר של איחוד הצלה. לא עברה דקה, ואמבולנס איחוד הצלה עם כוננים של הארגון היה מתחת לבית. רצתי אליהם עם עילאי על הידיים וטסנו אל בית החולים, ושם טיפלו בו. אנחנו חבים חובה ענקית לחבריי מאיחוד הצלה רחובות - על התמיכה, הליווי, ההגעה הסופר מהירה והפינוי המהיר לבית החולים".

ההתרגשות שבהצלה

איחוד הצלה כבר הפך לחלק מההוויה הישראלית, ותעיד על כך מלאני ברקוביץ', אחות במקצועה, שנולדה בקנדה ומתנדבת כיום בארגון. "עד לא מזמן גרתי במושב מזכרת בתיה, ששם לעתים לוקח לאמבולנס הרבה זמן להגיע למקום האירוע", היא מספרת, "היו אצלנו שני מקרים של אנשים צעירים שמתו בזמן שהמתינו לאמבולנס. המקרים הללו גרמו לי לעשות מעשה ולהצטרף לרשת המתנדבים של איחוד הצלה.

"אני עוסקת בשגרת היום שלי, אך אם יש אירוע חירום רפואי בסביבתי, מוקד איחוד הצלה מעדכן אותי ואני ממהרת למקום עם הציוד הרפואי המתקדם שיש ברשותי. אני אוהבת את ההתנדבות, היא מגלמת בתוכה ערך מאוד ישראלי בעיניי - נתינה וערבות הדדית".

את העזרה של איחוד והצלה לא ישכח גם הרב מאיר הולצברג, שבצאת שמחת תורה, אחרי הקפות שניות בכפר חב"ד, התמוטט ברכבו. סמוך למקום רכב על אופנוע־אמבולנס המתנדב דוד בדר, שזיהה את המצוקה ומיהר לסייע לרב.

"נסעתי בנסיעה שגרתית ולפתע ראיתי אישה יוצאת מרכב וצועקת בכל כוחה 'הצילו, בעלי עומד למות'", סיפר דוד. "עצרתי את האופנולנס, הוצאתי את תיק הציוד הרפואי וניגשתי לטפל ברב. לפי הסימנים הבנתי שהוא בעיצומו של אירוע לבבי. נתתי לו טיפול באספירין ופעלתי לייצב את מצבו עד שפונה לבית החולים. למרבה השמחה, הטיפול המהיר הציל את חייו. לאחר מכן נפגשנו, וזה היה סיפוק אדיר לראות אותו בריא בחיק משפחתו". לתרומה: היכנסו לאתר "איחוד הצלה" או התקשרו 1-800-33-1221

 ?? בכל זמן ובכל מקום. מתנדבי איחוד הצלה ??
בכל זמן ובכל מקום. מתנדבי איחוד הצלה
 ?? ההוויה הישראלית. ברקוביץ' ??
ההוויה הישראלית. ברקוביץ'
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel