Israel Hayom

<< סוף לחל"ת: מרביעי הבא - תופסק הזכאות לבני 45 ומטה <<

שינוי מדיניות: תוספת של ימי זכאות לבני 45 ומעלה, וביטול ההפחתה מדמי האבטלה ללומדים בהכשרות מקצועיות ● ליברמן: "יש יותר מ־031 אלף משרות פנויות"

- גלעד צוויק

עם סיום תקופת החל"ת בעוד כשבוע, שר האוצר הטרי, אביגדור ליברמן, החליט לתת מענה נקודתי למובטלים מעל גיל 45 ולעובדים שטרם שבו לתת עסוקה מלאה.

החלטה זאת התקבלה בשונה מהמלצת שר האוצר הקודם ישראל כץ, שביקש להעניק תמיכה נרחבת על בסיס מספר ה"תלויים" - כלומר בני זוג או ילדים.

במסגרת התוכנית שהופצה, כתזכיר חוק להערות הציבור, מובטלים מעל גיל 45 יהיו זכאים לתוספת של מחצית מימי הזכאות שנוצלו על ידיהם בתקופת הקורונה, עד לסוף שנת .2021 נוסף על כך, הוחלט להותיר עד סוף ספטמבר את תקופת האכשרה המקוצרת לקבלת דמי אבטלה על כנה (צבירת שישה חודשי עבודה מתוך 18 חודשים, במקום ,12 ג"צ), אך מחודש אוקטובר ועד סוף השנה תקופת האכשרה תעלה ל־01 חודשים. כמו כן, תשלום כפל קצבאות יימשך עבור אוכלוסיות חלשות הזכאיות לקצבת דמי אבטלה ולקצבאות נוספות.

במסגרת תזכיר החוק, תבוטל ההפחתה בשיעור 30% מדמי אבטלה למובטלים הלומדים בהכשרות מקצועיות, והזכאות לדמי אבטלה בזמן החל"ת תשוב להיות על פי התנאים טרום הקורונה. הוחלט גם על המשך מתן דמי לידה ליולדות שכירות השוהות באבטלה ממושכת לפני הלידה עד לתום השנה.

המדינה תאפשר הארכת אפשרות המימוש של מענק לעובדים בשכר נמוך, וכדי לסייע לציבור מורי הדרך, פעלו משרדי האוצר והחינוך לאפשר הצטרפותם למסגרת "גנים ובתי ספר מלמדים בקיץ".

שר האוצר אמר כי "המשק פתוח באופן מלא קרוב לארבעה חודשים, ושיעור האבטלה נמוך ,7.5%־מ שהוא השיעור שקבעה הממשלה הקודמת שבו ייפסקו דמי החל"ת. יש כיום יותר מ־031 אלף משרות פנויות במשק, ולכן ברור כי מדיניות החל"ת הרוחבית כבר אינה נכונה עבור המשק. עם זאת, יש עדיין מספר מצומצם של ענפים מוגבלים, מובטלים בגילים מבוגרים, אוכלוסיות מוחלשות, נשים בהריון ומורי דרך, וחשוב לא להפקיר אותם, ולכן איתרנו עבורם פתרונות נקודתיים. מגוון הפתרונות רחב, דוגל בעידוד היציאה לעבודה וכולל בין היתר חל"ת גמיש והכשרות מקצועיות".

במקביל, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים - עו"ד רועי כהן, קרא לשר האוצר לקדם דמי אבטלה לעצמאים באמצעות חוק ההסדרים הקרוב:"השר וצוותו גילו בקיאות ומקצועיות בתוכנית הכלכלית שהצגנו, וכעת הכדור במגרש שלהם".

ד"ר רון תומר, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, בירך על ההחלטה: "הפסקת מחלת החל״ת היא הצעד הראשון וההכרחי ליציאה מהמשבר. בהחלטתו מאותת השר לעשרות אלפי ישראלים שהגיע הזמן לחזור לעבוד.

"יש יותר מ־001 אלף משרות פנויות בשכר הוגן שרק משוועות לאנשים שיבואו למלא אותן. מהחודש הבא המשק הישראלי יהיה משק יעיל יותר שבו תשלומי המסים של הישראלים לא יעודדו אנשים לא לעבוד״.

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? שירות התעסוקה הישראלי, סניף כפר סבא־רעננה
צילום: יהושע יוסף שירות התעסוקה הישראלי, סניף כפר סבא־רעננה
 ??  ?? שר האוצר ליברמן
שר האוצר ליברמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel