Israel Hayom

חוק יסוד: הגירה לישראל - צו השעה

- טליה איינהורן הכותבת היא פרופ' למשפטים, חברה קבועה באקדמיה הבינלאומית למשפט השוואתי

ביום חמישי שעבר הגיש ח"כ שמחה רוטמן את הצעת חוק יסוד: ההגירה לישראל. כל מי שזהות המדינה וביטחונה יקרים לו, צריך לת מוך בהצעת החוק.

ישראל היא מדינת הלאום היחידה של העם היהודי. במשפט הבינלאומי, זכותו של העם היהודי לבית לאומי משלו בארץ ישראל, ארץ אבותיו שממנה הוגלה בכוח הזרוע, שהוכרה כבר לפני 101 שנים בוועידת סן רמו, ואשר אושרה בהמשך על ידי חבר הלאומים וגם במ גילת האומות המאוחדות.

כפי שנאמר במבוא לכתב המנדט שניתן לב ריטניה כדי שתקים כאן את אותו בית לאומי, ההכרה הבינלאומית ניתנה "לקשר ההיסטורי שבין העם היהודי לארץ ישראל Palestine) בנוסחו האנגלי של כתב המנדט, ט"א( וליסו דות לכינון מחדש של ביתו הלאומי בארץ זו".

באלפיים שנות גלות, אשר בהן לא היתה לעמנו מדינה משלו, נגזרו על בני עמנו פר עות ורדיפות, אשר קצרה היריעה כאן מלפ רט אותן. בלשונו של המשורר נתן אלתרמן, "בבכות ילדינו בצל גרדומים את חמת העולם לא שמענו... ובצעוד ילדינו אלי גרדומים... הם יודעים כי דמם לא נחשב בדמים".

מדינת ישראל קמה כדי שדם יהודי לא יהיה עוד הפקר, וכדי שכל יהודי יידע שיש לו בי שראל בית שהוא יכול לעלות אליו, בין מפאת שהוא מבקש לקיים חיים יהודיים מלאים בארץ אבותיו, ובין מפאת שהוא אנוס להימלט מחמת האנטישמיות שהרימה ראש במקום מגוריו.

את תעודת הזהות של ישראל ביטאה הכנסת בחוק השבות, הקובע בסעיף 1 כי "כל יהודי זכאי לעלות ארצה". ואולם, בעשורים האחרו נים נאלצת המדינה להתמודד עם גלי הגירה והסתננות בלתי פוסקים. הוראות השעה שנ חקקו בידי הכנסת מדי שנה לא קבעו כללים ברורים בנוגע להגירה לישראל. הן היו מחו ררות ככברה. דרך החורים האלו הצליחו בתי הדין לעררים, בתי המשפט לעניינים מנהליים ובית המשפט העליון להכניס לישראל וליישב בה, באמצעות איחוד משפחות, את מי שמב קשים לממש "זכות" שיבה לערבים לתחומי הקו הירוק, באופן שיסכן את זהות המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי, וזאת נוסף על אלפי מסתננים, בעיקר מהגרי עבודה, שת נאי החיים הטובים בישראל קוסמים להם אך ייעודה זר להם.

בית המשפט העליון כבר הביע את דעתו כי אין זה ראוי לכנסת לקבוע נורמות חקי

קתיות על דרך של הוראות שעה, ודאי שה דברים נכונים לגבי נושא משמעותי כל כך כזהות המדינה.

ואכן, ביום חמישי שעבר הגיש ח"כ שמחה רוטמן, בשיתוף פעולה עם חברי כנסת מכל סיעות המחנה הלאומי - אמיר אוחנה, ינון אזולאי, אוריאל בוסו, בצלאל סמוטריץ', יצחק פינדרוס ועמיחי שיקלי - את הצעת חוק יסוד: ההגירה לישראל. יוער כי בעבר גם השרה איילת שקד תמכה בחקיקת החוק בידי הכ נסת, וההתחייבות לחוקק אותו אף הופיעה במצע מפלגתה. כל מי שזהות המדינה, ביט חונה ויכולתה להבטיח לאורך שנים את קיום הבית הלאומי לעם היהודי בארצנו יקרים לו, צריך לתמוך בהצעת החוק. זה צו הדורות.

הצעת החוק הזו צריכה להיתמך על ידי כל מי שרוצה שהמדינה תבטיח את קיום הבית הלאומי לעם היהודי

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel