Israel Hayom

האם בנט יאמץ את ההמלצות של עצמו?

בספר שפרסם בסגר הראשון, שטח בנט עצות לחיסול הקורונה ● כעת הן עומדות למבחן

- אלי ברק

בשיאה של שנת הקורונה פרסם נפתלי בנט, אז שר הביטחון היוצא, ספר ובו פירט כיצד לדעתו על הממשלה להת מודד עם המשבר.

לדבריו בשעתו, יישום התו כנית יאפשר "לנצח את הקורו נה". כעת, כשהגה המדינה בידיו והקורונה שוב מרימה את ראשה, הימים הקרובים יעידו אם רה"מ בנט אכן מתכוון ליישם את תו כנית המאבק שהוא עצמו ניסח. אלו בקצרה ההמלצות העיקריות העולות מספרו.

האחריות לשר הביטחון

ראשית, להקים מטה ביצוע שכ פוף לשר הביטחון ולקבינט הקורו נה. בני גנץ, התכונן. הצעד הראשון שעליו ממליץ בנט בספרו הוא לה עביר את האחריות על ההתמודדות עם המגיפה ממשרד הבריאות למ שרד הביטחון.

במקרה של הקורונה, "הצבא" שאמור להתמודד עם המגיפה הוא "מטה חירום לאומי" שצריך להיות כפוף לשר הביטחון. מטה החירום אחראי לבצע את כל הפעולות שעליהן מחליט הקבינט: הטלת סגרים ופתיחתם, הטלת הגבלות, קיום מערך בדיקות, הפעלת חוק רים אפידמיולוג­יים, הגנה על אוכ לוסיות פגיעות ועוד.

בנט מציין שעל אף בקשו תיו החוזרות ונשנות להעביר את האחריות לאירוע לידי שר הביט חון, סירב ראש הממשלה למהלך. כעת נראה אם יסכים להעביר את האחריות לשר גנץ.

בלי הצהרות מנהיגים

המלצה שנייה: מערך בדיקה, חקירה ובידוד. כדי להילחם במ גיפה יש לנטר את אופי התפש טותה. את זה, כותב בנט, מבצעים באמצעות הרחבת מערך הבדיקות עד לאפשרות של ביצוע 100 אלף בדיקות ביום.

כשהדברים נכתבו אי שם בשלהי הגל הראשון זה נראה היה מספר מופרך. אבל מאז יצרה ישראל מערך בדיקות מתקדם, שבשיא המגיפה הגיע למספרים מרשימים של יותר מ 120 אלף בדיקות ביום. בימים האחרונים, עם העלייה בנ שאי הנגיף, נערכו קרוב ל 50 אלף בדיקות מדי יום ביומו.

עם תחילתו של הגל הרא שון התקבלה ההחלטה לסגור את נתב"ג. בהמשך הוא נפתח לסירוגין ובהגבלות שונות, אך כמעט ולא שב לפעילות סדירה עד לאחרונה. לפי בנט מדובר בטעות. לדבריו, מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להיות סגורה לאורך זמן, לכן חייבים לפתוח את נתב"ג כמה שיותר מהר ולקיים מנגנון מסודר שמפקח על הכניסה לישראל. ואכן, במסיבת העיתונאים שלו הבהיר שנתב"ג לא ייסגר.

בנט מבקר בחריפות את משרד הבריאות שמנע יוזמות פרטיות שיכלו לאפשר הרחבת בדיקות: "המשרד נדרש שלא להפריע ליוזמות האלה... יש ליצור חלו קת עבודה ברורה: משרד הבריאות ישמש כגוף מנחה מקצועי, אך האחריות להקמת המערכת תוע בר לידי משרד הביטחון או לגוף שאינו כפוף למשרד הבריאות". בסופו של דבר, הוכיח משרד הבריאות יכולת מרשימה בבניית מערך הבידוק.

בנוגע למערך החקירות האפי דמיולוגי מציע בנט "לפעול כבר כעת לגיוס ולהכשרה של לפחות 3,000 חוקרים". עכשיו, כשמת חילה התפשטות זעירה נוספת של ההידבקות, כדאי אולי לאמץ את ההצעה הזו.

בפרק "בידוד נשאים" מדגיש בנט את החשיבות בהקמת מלוניות קורונה, כדי לאפשר בידוד מיטבי של נשאי קורונה. הסיבה לצורך במלוניות היא הקושי בשמירה על בידוד ביתי באופן הנדרש.

לפי המודל המוצע, כל מבוגר שנדבק בנגיף יועבר לבידוד במ לונית, וכך יהיה ניתן לקטוע את שרשרת ההדבקה בלי לסכן את בני משפחתו.

בנוגע לילדים, מובן שהעברתם למלונית אינה אפשרית, ולכן יש לדאוג לבידוד ראוי שלהם בביתם.

במקרה של בידוד ביתי יש לדאוג שמשרד הבריאות או הר שות המקומית מבצעים אכיפה.

וממה יש להימנע לפי בנט? ממסיבות עיתונאים של המנהיגים. אלא שהוא עצמו ערך אחת כזאת, אתמול )ראו ידיעה מרכזית בע מוד זה(.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel