Israel Hayom

מועצת החלב דרשה להגביל את יבוא החמאה לישראל

- גלעד צוויק

בשנתון הסטטיסטי של מועצת החלב עולה כי הגבלות היבוא שהוסרו בשנת ,2020 הובילו לזינוק בכמות החמאה המיובאת. נוסף על כך, יותר ממחצית מהיקף החמאה המיובאת נמכרה במחיר הנמוך מהמחיר המפוקח.

יחד עם זאת, מועצת החלב ביקשה להשיב את ההגבלות ולהקטין את היקף החמאה המיובאת מחו"ל בעשרות אחוזים. בנוסף המליצו לא להגדיל את היקף ייצור החלב, מה שהיה עלול להוביל למחסור בחמאה.

במועצה אף נקבו במספרים להגבלת הייבוא: אישור 6,000־ל טונות בלבד של חמאה ללא מכס, בחלוקה שווה בין חמאה ביתית לתעשייתית. מדובר על כמות הנמוכה ביותר מ־%03 מכלל היקף יבוא החמאה .2020־ב

בנוסף לצמצום הכמות בפטור ממכס, ביקשו להערים קשיים נוספים כדוגמת הצבת משוכות ביורוקרטיו­ת המפחיתות את כדאיות הייבוא ומהוות חסם בפועל. בסוגיית המחיר, במועצת החלב ובארגון יצרני החלב טוענים כי "כתוצאה מהיבוא הלא מבוקר, עלה מחיר החמאה לצרכן ביותר מ־%02 מעל למחיר המפוקח". מנגד, נתוני "ועדת המחירים" מלמדים כי בחודשים ינואר־מאי ,2020 יותר ממחצית מהחמאות המיובאות בחפיסה נמכרו במחיר הנמוך מהמחיר המפוקח - על אף שבתקופה זו כלל לא היו הגבלות על מחיר החמאה המיובאת.

ממועצת החלב נמסר בתגובה: "יבוא החמאה בדרך של ביטול מכסים פגע בצרכן הישראלי. הטענה כאילו ההמלצה להגבלת היבוא שנת 2021 היתה נמוכה מראש מהתחזית לביקוש אינה נכונה. במקרה זה נלקחו בחשבון הכמויות שיובאו במסגרת הסכמי סחר, התחייבויות קודמות ופטור על יבוא חמאה לתעשיות הממתקים והגלידות. התבססה ההמלצה גם על מלאי הסגירה הצפוי לסוף שנת ,2020 שבפועל היה גבוה יותר מהתחזיות של תחילת השנה. בסוגיית היצור, ההמלצה ניתנה בהתאם למצב שהיה באותה עת. בכל מקרה המועצה לוקחת בחשבון את הנתונים והכלים העומדים לרשותה, כדי שלא יהיה מחסור".

 ??  ?? ביקשו לאשר 6,000 טונות בלבד
ביקשו לאשר 6,000 טונות בלבד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel