Israel Hayom

מהפריימריז הדמוקרטיים לראשות עיריית ניו יורק

לפנות בוקר: הדמוקרטים קיימו בחירות פנימיות, שהמנצח בהן צפוי להיות ראש העיר הבא ● בין המועמדים המובילים: אנדרו יאנג, שרץ גם בבחירות לנשיאות

- ארז לין וסוכנויות הידיעות

מי יכהן כראש עיריית ניו יורק לאחר שביל דה־בלאזיו יסיים את כהונתו בינואר ?2022

התשובה ככל הנראה הוכרעה לפנות בוקר על ידי הבוחרים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית. הדמוקרטים הם המפלגה החזקה בעיר, ולכן המועמד שלהם צפוי לזכות בבחירות לראשות העיר בנובמבר הקרוב.

גם הרפובליקני­ם ערכו אתמול פריימריז, אך כאמור, עיקר תשומת הלב היה נתון למפלגה השנייה.

בפריימריז הדמוקרטיים התמודדו לא פחות מ־31 מועמדים, אך מהם רק נתפסו כמועמדים רציניים: שוטר לשעבר במשטרת העיר, אריק אדמס; איש העסקים והמועמד לנשיאות לשעבר, אנדרו יאנג; עורכת הדין ופעילת זכויות האזרח, מאיה וויילי; ואחראית התברואה לשעבר בעיר, קת'רין גרסייה. בגלל שיטת הבחירות המיוחדת של הפריימריז, שבמסגרתה אנשים למעשה מתעדפים חמישה מועמדים בסדר יורד, כלל לא ברור אם בלילה יהיה ברור מי הזוכה. למעשה, הספירה כוללת העברה של קולות בין המועמדים שוב ושוב עד שנתר רק אחד.

המועמד שללא ספק תפס הכי הרבה עניין בעיר ומחוצה לה הוא יאנג, בגלל מוצאו האסיאתי והיכרותו מהמרוץ לנשיאות בשנת .2020 כזכור, במרוץ לנשיאות, ניסה ללא הצלחה להפוך למועמד הדמוקרטים נגד דונלד טראמפ, עם מסר כלכלי של "הכנסה אוניברסלית בסיסית". יאנג גם נחשב למועמד פרו־ישראלי, ואף צייץ במהלך מבצע שומר החומות כי תושבי העיר "תמיד יעמדו לצד אחינו ואחיותינו בישראל נגד הטרור". בנוסף ביקר את תנועת ה־SDB להחרמת ישראל. יאנג גם זכה בתמיכתם המוצהרת של קבוצות חרדיות בעיר, בין היתר בגלל שתומך באי התערבות בנעשה בישיבות. גם אדמס זכה לאהדה גדולה יחסית בקרב החרדים, בגלל קשריו ארוכי השנים עם חצרות חסידיות בעיר. שני המועמדים האלו מהמרים על אחוז הצבעה גבוה בקרב יהודים דתיים. ההערכות הן שהקול היהודי - שמהווה כ־%02 מהבוחרים הפוטנציאלי­ים במפלגה הדמוקרטית בעיר - עשוי להיות שוב לשון מאזניים בעיר, אך השיטה הייחודית של ההצבעה עשויה להביא להפתעות. המועמדת וויילי, שבן זוגה יהודי, נתפסת כמועמדת של השמאל הפרוגרסיבי, שנחשב לאחד הכוחות החזקים במפלגה ובמיוחד בניו יורק.

הסקרים הראו כי הכל פתוח בין הארבעה, ואדמס דווקא היה עם תנופה לאחרונה והוביל לפי סקר של "פוליטיקו" החשוב. אחריו, בסדר יורד, היו גרסייה, ווילי ויאנג, אך כאמור קשה לאמוד את התמיכה בקלפי בגלל

ספירת הקולות הייחודית. יאנג וגרסייה לקחו הימור ופעלו בקמפיין משותף, אך המהלך גרר ביקורת בטענה כי מדובר במהלך גזעני שנועד למנוע מאדמס - שהוא ממוצא שחור התו־ לנצח.רוב הקמפיין נסב סביב כניות של המועמדים להתמודד עם העלייה החדה בפשע וההשלכות של מגיפת הקורונה.

כזכור, ראש עיריית ניו יורק הנוכחי מחזיק בתפקיד מאז שנת 2014 ונבחר ברוב של 73% מהקולות מול המועמד הרפובליקני ג'ו לוטה. בשנת 2017 נבחר לכהונה שנייה. דה־בלאזיו נודע בנושאים הסביבתיים שקידם. בינואר 2018 הכריז שעיריית ניו יורק תעביר כספים בשווים 5 מיליארד דולר ממסלולי ההשקעות שכוללים חברות המזהמות את הסביבה.

הקול היהודי - שמהווה כ־%02 מהבוחרים הפוטנציאלי­ים במפלגה הדמוקרטית בעיר - עשוי להיות שוב לשון המאזניים

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? המועמד המוביל אנדרו יאנג
צילום: אי.אף.פי המועמד המוביל אנדרו יאנג
 ?? צילום: רויטרס ?? ראש עיריית ניו יורק ביל דה־בלאזיו
צילום: רויטרס ראש עיריית ניו יורק ביל דה־בלאזיו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel