Israel Hayom

חאן אל אביתר

- אלדד

אחת לכמה שעות עולה לסדר היום נושא חדש שע לול להפיל את הממשלה החדשה: חוק איחוד משפחות, היחסים עם ארה"ב או חיסוני קורונה לרשות הפלש תינית. אין רגע דל או נינוח. קשה מאוד להשאיר את המפלג בצד כשהוא שב ועולה לסדר היום.

ובפינתנו "איך נצא מזה עכשיו": שאלת פינוי המאחז אביתר מול המאחז חאן אל אחמר. שני המקומות לא קיבלו אישור של הממשלה, כך שקווי הדמיון ברורים: שניהם יכולים להיקרא מאחזים בלתי חוקיים. רק שיש ביניהם הבדלים משמעותיים בכל קנה מידה.

המאחז אביתר הוקם לפני שמונה שנים לאחר רצח אביתר בורובסקי. המקום קיבל דחיפה לפני כחודש לאחר רצח יהודה גואטה בפיגוע ירי בצומת תפוח. כלומר, המאחז הוא תגובה לתוקפנות ורצח של ער בים נגד יהודים.

חאן אל אחמר לא. הוא התחיל כהתיישבות בדואית על אדמות היישוב כפר אדומים. אוהל וכמה עיזים, משהו שנראה זמני ולא מזיק. אלא שאז הסתבר שבדיוק באותו הזמן, נטשו הבדואים את אורח החיים הנוודי שלהם, והם שם כדי להישאר. מאז הוצבו בלוקים מתחת ליריעות האוהל, הגיע גנרטור, הוקם בית ספר ואורחים נוספים הגיעו. אגב, היישוב יושב על כביש מספר ,1 המוביל מירושלים לים המלח. זהו מיקום אסטרטגי, ולא בכדי. שום דבר לא בכדי כאן.

ערביי ביתא, הכפר העוין הסמוך לאביתר, עורכים התפרעויות מאורגנות בכל שבוע ליד המקום, ובהן הם פוגעים בחיילי צה"ל. מול חאן אל אחמר אין פעי לות אלימה של יהודים, ואולי חבל שכך, כי מתברר שהאלימות משתלמת: העובדה היא שפינוי אביתר עומד על סדר היום, וחאן אל אחמר נשכח מזמן. אולי אם במקום להגיש חמישה בג"צים, היו תושבי כפר אדומים מבעירים צמיגים בכל ערב, הנושא היה עולה על סדר היום.

או אולי לא. וכאן יש עוד הבדל, והוא מהותי. מי שעומד מאחורי אביתר הן 50 משפחות עם קצת עזרה של המועצה האזורית שומרון. מי שעומד מאחורי חאן אל אחמר הם הרשות הפלשתינית והאיחוד האירופי. זאת לא מחשבה קונספירטיב­ית אישית שלי, זה מו פיע בגדול ובבירור על השילוט שעל המבנים הבל תי חוקיים במאחז, וזה מופיע בתוכנית פיאד, המראה כיצד ניתן להקים מדינה פלשתינית תוך השתלטות על שטחי C בלי הסכם מדיני. חאן אל אחמר הוא צעד בדרך לשם.

נגד החאן הוצא צו הריסה כבר ב 2009 . לאורך יותר מעשור, המדינה הצהירה בפני בג"ץ בשש עתירות שו נות כי בכוונתה לפנות "בהקדם, ובסדר עדיפות גבוה" את המתחם. היא גם הקצתה לבדואים מגרשים בחינם מוכנים לבנייה בקרבת מקום, דבר שמתיישבי אביתר יכולים רק לחלום עליו. גם באזור אביתר, אגב, נבנו 80 בתי ערבים על אדמות לא להם, והם חונקים את כביש חוצה שומרון. שוב, אין כאן מקריות.

האכיפה הבררנית, בין שהיא נובעת מפחד מעימות עם האיחוד האירופי ובין משנאת היהודים, בלתי מת קבלת על הדעת. זהו מקרה בוחן יוצא מן הכלל: ברור לכל כי את חאן אל אחמר היה צריך לפנות מזמן, ואביתר יכול להישאר על כנו באופן חוקי, אבל כולנו כבר יודעים שזה לא מה שיקרה.

זהו מקרה בוחן יוצא מן הכלל: ברור לכל כי את חאן אל אחמר היה צריך לפנות מזמן, ואביתר יכול להישאר על כנו באופן חוקי, אבל כולנו כבר יודעים שזה לא מה שיקרה

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel