Israel Hayom

משטרת ההסתה של יוסף אלבאז

- פליישמן

דמותו של האימאם יוסף אלבאז מלוד הפכה, במהלך פרעות מבצע שומר החומות, למוכרת כמעט בכל בית בישראל. אלבאז, ששוחרר הש בוע למעצר בית לאחר שנעצר בשבוע שעבר בחשד להסתה ואיומים, הוא בדיוק מה שאולפן הטלוויזיה והמצלמה אוהבים. ההדורה,

הכאפייה הלבושהבולט,זגוגיותהמש­קפייםהכהות­והני חוח האוריינטלי ילידי של האימאם, הם דברים שקשה לפספס או לה תעלם מהם.

פרט נוסף שידוע על אלבאז הוא שמדובר באדם שאינו חובב ישראל, או את היהודים. ברזומה המסית שלו הצטברו במהלך השנים אינספור הת בטאויות ומעשים, שקוממו עליו את מי שאינם חובבי הז'אנר האנטישמי הזה. פעם הוא מבקר ומהלל מחבלים שפגעו בחיילים ובאזרחים, בהזדמ נות אחרת קושר כתרים לראשם של חמאס והג'יאהד האסלאמי, ובמקרים אחרים כינה את ישראל אויב שיש להביא עליו מוות.

אך למרות העובדה שעסקיו בתחום ההסתה ידועים לכל, כולל לכו חות הביטחון שנתקלו בו בעבר בהזדמנויות שונות, הורשה האימאם אלבאז להמשיך ולהסית כמעט באין מפריע, גם בצילו של מבצע צבאי ואלימות לאומנית של ערביי ישראל. עד שחצה את קו הגבול שאין לחצות: פגיעה במשטרה.

כל עוד פיזר אלבאז רעל על אזרחים יהודים, מערכת אכיפת החוק היתה מנומנמת ואדישה. מה שהביא לדפיקת שוטרים על דלת ביתו, שבועות לאחר שכבר תם מבצע שומר החומות, הוא סרטון שאלבאז שיתף ברשתות החברתיות שבו נראים שוטרים נרצחים. אלבז תיאר זאת כדרך לעשיית צדק.

למשטרת ישראל אין עניין אמיתי בעצירת הסתה ופגיעה ביהודים. אך כוון את האש נגדם - והתגובה תהיה מיידית.

פרעות? חסימת כבישים? לינצ'ים? זה בסך הכל עימות בין "טרורי סטים משני הצדדים".

שלהב את תושבי לוד הערבים לעשות שפטים בשכניהם? אין בעיה. הפץ תיאוריות קונספירציה כאילו רוצחיו של יגאל יהושע ז"ל הם יהודים? אין בכך טרדה מיוחדת. רק אל תאיים על שוטרים. זו כבר חציית קו אדום מסוכנת.

מדובר בפשיטת רגל ביטחונית ומוסרית מסוכנת, דוגמה נוספת כיצד יודעים המשטרה ומפקדיה לפעול כשהאש מכוונת לעברם, אך בוחרים שלא לעשות זאת כשאזרחים חפים מפשע זקוקים להגנה.

הבשורות הטובות הן שהדבר מוכיח שמאבק בחתרנות ובטרור פנימי יכול להתבצע, עם קצת רצון ומעט נחישות. הרעות הן שהמשטרה היא חלק מהבעיה, ולא מהפתרון. אף שבתי המשפט שבפניהם הובא אלבאז להארכות מעצרו קבעו שהוא אכן הסית, השופטים החליטו לשחררו מפני שאין בדברים מסוכנות. ככל הנראה ממתינים שם שיקרא גם לפגיעה בפרקליטים ובשופטים.

בקרוב ישוב אלבאז ללוד, ויש לקוות שלמד את הלקח: הסתה היא דבר מתקבל, בתנאי שהיעד הוא אזרחים יהודים.

 ?? צילום: רויטרס ?? נשיא בוליביה לואיס ארסה משתתף בטקס מסורתי לציון השנה החדשה
צילום: רויטרס נשיא בוליביה לואיס ארסה משתתף בטקס מסורתי לציון השנה החדשה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel