Israel Hayom

בלי שר בריאות חזק, ההישגים יירדו לטמיון

- רן רזניק

ב14 ביוני, יום לאחר השבעת הממשלה החדשה, הודיעה הנהלת משרד הבריאות את ההודעה האומללה, שלפיה בהוראה כתובה של מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, למעשה מבוטלת כליל חובת עטיית המסיכות בישראל. ההוראה כללה את ביטול חובת עטיית המסיכות בתחבורה הציבורית, בבתי הספר ובכל בתי החולים, המרפאות ומוסדות הבריאות בארץ, למעט במוסדות לאשפוז ממושך ולקשישים, וגם שם אך ורק לאורחים ולעובדים לא מחוסנים ולא מחלימים.

ההחלטה הנמהרת, היהירה והמסוכנת, שנראית היום גם כמחדל בלתי נסלח, ניתנה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות והנהלת המשרד, אף שידעו כבר אז שהווראינט ההודי משתולל בעולם ושמרבית הילדים בישראל אינם מחוסנים כלל, וכי בני הנוער עדיין לא התחסנו מכיוון שמשרד הבריאות גמגם בהודעות מביכות וסותרות על החשיבות של חיסון בני הנוער.

הנהלת המשרד היתה כמובן חייבת לדעת שאלפי נוסעים שחוזרים מנתב"ג מגיעים ממדינות מוכות קורונה, וביושר היה על הנהלת המשרד להביא בחשבון שהמדינה )משרדי הבריאות והתחבורה והמשטרה, ביחד ולחוד( נכשלו עד עתה לאורך כל המגיפה כישלון חרוץ בהגנה מפני הבאת הנגיף לישראל דרך גבולות המדינה. אפשר להתעכב על הביטול השערורייתי והבלתי אחראי של חובת עטיית המסיכות בבתי החולים ובמרפאות קופות החולים, כי עד אתמול הוא לא תוקן. בהודעה שיצאה בשני שעבר מסר המשרד כי יצאו הנחיות מפורטות למוסדות הבריאות בחוזר מיוחד, וזאת "על מנת לפרט היכן ועל מי לעטות מסיכות במגע עם חולים". אלא שחוזר כזה לא יצא עד אתמול על ידי חטיבת הר פואה במשרד הבריאות, וזאת כשברור לכולם שהיה מצופה שהוא ייצא מיידית עם הביטול הכללי של חובת המסיכות.

מנהלי בתי חולים ורופאים בכירים אומרים כי בדרך המ סוכנת שבה ביטל משרד הב ריאות את חובת עטיית המסי כות גם בבתי החולים, הוא במו ידיו סיכן עשרות אלפי חולים, ובהם חולי סרטן וחולים במח לות קשות אחרות, שגם אם הם מחוסנים ידוע היה למשרד הב ריאות זה חודשים שהחיסון מגן עליהם רק באופן חלקי. המצב חמור עד כדי כך שמנהל של אחד מבתי החולים הציבוריים בארץ אמר אתמול על משרד הבריאות כי הוא "נסחף באופן בלתי אח ראי ומסוכן אחרי הדחף להכריז שהקורונה הסתיימה והעמיד בסכנה אלפי חולים. הנהלת המשרד מדשדשת בהחלטות שלה, לא מקבלת את ההחלטות הנכונות ומתעכבת באופן מסוכן לחזור בה ולתקן את המצב".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, נכנס לתפקידו עם הרבה מאוד כוונות טובות והצהרות חשובות. אלא שעד עתה מגלה הורוביץ בעיקר חולשה בולטת בניהול המשבר הראשון הקשה שלו כשר הבריאות. ניהול המשבר על ידיו יקבע אם ההתפרצות תיגדע באיבה או תהפוך להיות, חלילה, לגל רביעי. עד עכשיו הורוביץ לא הראה כמעט שום מנהיגות וכריזמה מול הציבור בהסברת המשבר ובהובלת הציבור להישמע להוראות משרד הבריאות והממשלה. זאת בשעה שהממשלה ורה"מ בנט מפגינים הססנות גדולה שפוגעת קשה במאמצים לבלום את ההתפשטות. הורוביץ גם לא גילה מנהיגות מספקת מול צמרת משרד הבריאות שעשתה בשבועיים האחרונים טעויות קשות, אשר עלולות לגבות מחיר בריאותי, חברתי וכלכלי אדיר ובלתי נסלח.

הורוביץ עדיין מתנהג לעיתים כאילו הוא בספסלי האופוזיציה, אבל הוא לא יכול להסתפק עוד בסיסמאות חלולות ובהאשמות נגד שר הבריאות הקודם אדלשטיין, גם אם חלקן לגמרי נכונות. עליו לזכור כי הוא קיבל מדינה שהצליחה ברמה עולמית מול הקורונה; כי החשש שמצבה המצוין של ישראל יורע מאוד מתרחש כבר תחתיו ובאחריותו המלאה; וכי צמרת המשרד נשארה בינתיים ללא כל שינוי, כשחלקה בתקופת הקורונה טייח, למשל, תלונות קשות של רופאים על הטיפול בחולי הקורונה.

למשרד הבריאות חסרה עכשיו הנהגה שתיקח את המושכות ותוביל את המדינה במאבק המתיש מול המגיפה. מנכ"ל המשרד, פרופ' לוי, והשר הורוביץ לא מראים בינתיים סימן של יכולת כזו, אשר בלעדיה אנחנו עלולים להפסיד באופן כואב וטרגי את הניצחון העולמי היחסי שישראל השיגה מול המגיפה הארורה.

 ??  ??
 ??  ?? לא גילה מנהיגות. השר הורוביץ
לא גילה מנהיגות. השר הורוביץ
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel