Israel Hayom

נתניהו והטיפול באיראן: על גאווה וכישלון

- יוסי ביילין

בנימין נתניהו מתגאה במאבקו כנגד הגרעין האיראני, אך מתברר כי דווקא בנושא הרגיש הזה היה כישלונו הגדול ביותר. אמנם הוא ניצח על כמה הישגים נועזים מבחינה טקטית, אך מדיניותו גבתה מחיר אסטרטגי כבד, בעיקר בשל החלטתו להתעמת עם ממשל אובאמה, ואחר כך - לש כנע את ממשל טראמפ לפרוש מן ההסכם עם איראן.

התחושה של אנשים מרכזיים במערכת הביטחון היא שעכשיו הם יכו לים לחשוף את ביקורתם כלפי מדיניות שהתריעו נגדה בחדרים סגורים בשנים האחרונות. מסמך ה"לשעברים" שפורסם לפני ימים אחדים, שע ליו חתמו ראש אמ"ן לשעבר, אהרן זאבי פרקש, מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית לשעבר, גדעון פרנק, והמשנה למנכ"ל ועדה זו, ד"ר אלי לויטה, מספר את כל הסיפור.

אי אפשר לערער על כך שדבריהם נובעים מדאגה עמוקה למחירה של מדיניות שגויה, ואי אפשר לערער על מקצועיותם ועל ניסיונם הארוך בהקשר לגרעין האיראני, ועל כך שדבריהם אינם נובעים מרצון להת נצחות פוליטית או אישית. טענתם העיקרית היא שנתניהו בזבז שנים ארוכות ויקרות על עימותים חסרי סיכוי מול ארה"ב, מנע הידברות על השגת הסכם בין איראן לבין המעצמות, שיכול היה להיות טוב יותר מזה שנחתם ב ,2015 והוביל את טראמפ לפרישה חסרת אחריות מן ההסכם, שגרמה לאיראן לקצר את משך הזמן עד לפצצה.

האתגר הגדול העומד בפני נפתלי בנט אינו להיכנס לנעלי נתניהו, אלא ההפך - לחזור להידברות בדרג הגבוה ביותר עם ממשל ביידן, מתוך מאמץ להביא לשיפורים בהסכם, הן בהקשר לטילים העלולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים, והן בהקשרים אחרים, שכל אחד מהם חיוני לביטחון ישראל.

אחד היתרונות הגדולים ביותר של בנט הוא שאין הוא חש מחויבות להגן על טעויות הממשלות הקודמות. חשוב שינצל את היתרון הזה מול המסמך החשוב שהונח השבוע על שולחנו.

אביתר הוא מאחז בלתי חוקי, שהוקם לפני שמונה שנים בסמוך לצומת תפוח. אלוף פיקוד המרכז פקד על הריסתו, ובחודש שעבר הצליחו להקימו מחדש בעקבות פיגוע שהתרחש בצומת. המתנחלים טוענים כי להתנחלות במקום יש ערך ביטחוני אסטרטגי, ואילו צה"ל רואה בכך מפגע.

תמיר ידעי, מפקד פיקוד מרכז, מיהר להוציא ליישוב "צו תיחום" שנועד למנוע את המשך בנייתו, בקובעו כי המאחז הוקם ללא הסדרה קניינית או תכנונית, וגורם להסטת הצבא ממשימות אחרות. מקימי המאחז הפרו את הדין, לדבריו, בצורה בוטה וחמורה, והם גורמים להפרת הסדר הציבורי ולפגיעה בשלטון החוק. האלוף הודיע על פינוי היישוב, אולם ממשלת נתניהו העדיפה לדחות זאת עד לאחר הקמת ממשלת בנט.

אביתר משקפת במידה רבה את תמונת ההתנחלות בגדה המערבית. הגידול היחיד כמעט במספר המתנחלים הוא זה הטבעי. היישובים המ עניקים עדיין תחושה של גידול אוכלוסייה משמעותי הם שני היישובים החרדיים, מודיעין עילית ובית"ר עילית, הסמוכים לקו הירוק. אבל דניאלה וייס ממשיכה לחגוג כל אירוע מסוג הקמת אביתר, וכשיפנו את המא חז ישתתפו היא וחבריה במאבק המתמשך שלהם כלפי ממשלות המנדט הבריטי ומדיניותן כנגד ההתיישבות היהודית.

איש לא הודיע להם, כנראה, כי שלטון המנדט הסתיים ב 15 במאי ,1948 וכי יום קודם לכן הוכרז על הקמת מדינה יהודית ריבונית. עבורם, אין כל הבדל בין ממשלות ימין, שמאל ומרכז - כולן מפנות מתנחלים ולכן כולן ממשלות זדון. כל מה שנותר הוא לעורר מחדש פרובוקציה.

 ?? צילום: קוקו ?? בזבז שנים ארוכות ויקרות. נתניהו
צילום: קוקו בזבז שנים ארוכות ויקרות. נתניהו
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel