Israel Hayom

הולכים על כל הקופה

ישראל השתתפה לראשונה בתערוכת הבריאות בעולם הערבי ● המקומיים כבר לא נלהבים מהנפט, ומוכנים לאתגרים חדשים איתנו - אך כשותפים, לא כקונים ● רשמים מכרך המדבריות

- ערן בר טל

מסלול הטיסה לאיחוד האמירויות עובר בעיקרו מעל המדבריות האינסופיים של סעודיה. בלב המדבריות מצוירים על הקרקע עיגולים מדויקים בצבע ירוק. הראשונים שנצפים נראים כמו מנחתי מסוקים, אבל אז מתגלה כמות לא סבירה של "מנחתים" - מאות עיגולים מדויקים להפליא, רובם ירוקים, שוברים את מראה המדבר המשמים.

הדיילת במטוס שמחה לענות לשאלה: זו שיטה יעילה שהם פיתחו לגידולים חקלאיים במדבר. סעודיה מצאה חלופות לגי דולים החקלאיים העצמאיים: היא בעיקר רכשה חוות חקלאיות באוסטרליה ובאפריקה, וויתרה על גידולי החיטה וגידולים נוס פים שצורכים כמויות גדולות של מים. אבל היא ממשיכה לגדל תמרים, פירות ואפילו פרחים בחממות מוגנות.

אחרי המדבריות הסעודיים נגלית דובאי השונה כל כך. נקודת הציון הראשונה היא מרכז פרארי. באמצע המדבר צץ מבנה אדום בצורת הלוגו הנחשק ובגודל של מקדש עלייה לרגל. מייד אח ריו צצים המגדלים בכרך הבטון העצום, שמלמעלה ברור לגמרי שהוא נטוע בתוך אותו מדבר שאדיש לגבול בין סעודיה ליתר מדינות האזור. ומה שברור מלמעלה בלתי נתפס מהקרקע. חוץ מ 47 מעלות בצל, כלום לא מסגיר את העובדה שאתה מטייל בשטח שמתאים יותר לתנאי המחיה של אורחות גמלים.

כמו עיר חדשנית בארה"ב

נסיעה של חצי שעה משדה התעופה ל"דאון טאון" דובאי מז כירה לנו שאנחנו מגיעים ממדינה מאותגרת תשתיתית: רכבת קלע חולפת חרישית במחלף שמעלינו, לצידנו שלושה נתיבים מלבד ארבעת הנתיבים לכיוון הנגדי. דובאי היא כמו בית ספר לאדריכלי המגדלים בעולם - מאות המגדלים מתחרים זה בזה במקוריות, בגובה, ביופי.

כבר בבית המלון, שדירוג חמשת הכוכבים המוכר לנו לא מתק רב לסטנדרטים כאן, אתה מתחיל להבין שהמקום הזה זנח במודע כל סממן ערבי. לא קשת, לא עיטור ולא קישוט אוריינטלי אחד לרפואה. כן נשים בלבוש מסורתי, כמו גם הגברים המקומיים, אבל זה עניין אישי. גם בתי המגורים המפוארים שלהם דומים להפליא למערביים - לא לאירופה הקלאסית, יותר בכיוון של הוליווד. בפי נת החדר המפואר אני בכל זאת מוצא על התקרה רמז לקשר בין המקום לבין המקומיים: מדבקה עגולה עם חץ המציין את הכיוון למקדש המוסלמי במכה. זהו. חוץ מזה, האמירותים נראים כעם המתארח בעיר חדשנית בארה"ב.

אין פה שום מקריות, זו החלטה מודעת לגמרי של נשיא איחוד האמירויות ואמיר אבו דאבי, שייח' ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן, של סגנו, יורש העצר מוחמד, ושל ראש הממשלה ואמיר דובאי, שייח' מוחמד בן ראשד אאל מכתום. כולם מיישרים קו עם החלטה האסטרטגית - לאמץ את כל מה שהכי מצליח בעולם. ההחלטה הזו לא באה לוותר על המסורת והאמונה, אלא למקם אותן במקום המתבקש - בלב. רק הלבוש נותר מסורתי, האמונה נותרה בלב והתפילה במסגד המודרני. כל היתר - מערבי.

ד"ר רון תומר, מבעלי אוניפארם ונשיא התאחדות התעשיינים, העומד בראש משלחת התעשיינים לדובאי ולאבו דאבי, מתקנא ביחס הרשויות לתעשיינים זרים ומקומיים. סגנית הנשיא, איילת נחמיאס ורבין, תעשיינית, מבטלת את חשיבות המס הנמוך מאוד: "עזוב מסים, אנחנו טובעים ברגולציה עד שמצליחים להתחיל משהו. אפילו לא נותנים לנו להגיע למצב שצריך לשלם מסים".

איחוד האמירויות מדורגת במקום ה 17 במדד קלות עשיית העסקים של הבנק העולמי )ישראל במקום ה .(35 ברישוי נדל"ן, אחת מנקודות התורפה של ישראל, המדורגת בתחתית המדינות המפותחות ובעולם בכלל, איחוד האמירויות מדורגת במקום ה 3 בעולם, ובחיבור לחשמל היא מדורגת במקום הראשון בעולם! היא גם מדורגת במקום ה 13 המכובד ב"הגנה על זכויות מיעוט של משקיעים" ובמקום התשיעי ב"אכיפת חוזים".

הנפט הוא כבר לא חזות הכל. בעוד אנחנו מתגאים בחדשנות ובפטנטים שתורמים לא מעט לקופה הציבורית, פה החליטו לג רוף את כל הקופה עם "פרי זון". ב"ג'אבל עלי פרי זון" פועלות 20% מהחברות הגדולות בעולם, ואזור הסחר החופשי הזה אחראי לרבע מהתוצר של דובאי.

בשיחות עם המקומיים נראה שהם מדקלמים מדף מסרים: עסק בוחנים בחזון שלו ל 30 השנים הבאות; מה שאין בו חדשנות לא מעניין; היתרון שלנו הוא לא הכסף, אלא הגישה. אנחנו לא קונים, אנחנו שותפים; אנחנו לא מחפשים מציאות ולא ממהרים לשום מקום. כ 20 תעשיינים יצאו למשלחת התאחדות התעשיינים לאמירויות, ואפשר לומר שזה הרושם של כולם מהפגישות: אנ חנו מעריצים את ישראל על ההובלה בחדשנות, אבל אנחנו לא מתכוונים לקנות שום דבר.

האזרחים כאמצעי ייצור

אנחנו ממשיכים לגולת הכותרת של הסיור בדובאי, שיימשך לאבו דאבי - תערוכת הבריאות בעולם הערבי ‪.(Arab Health)‬ התערוכה הזו מתקיימת מאז ,1975 מעט אחרי עצמאות האמי רויות, ומדינות מכל העולם מציגות בה חידושים ברפואה. חלק מהתעשיינים הישראלים שלחו נציגים ממדינות אחרות, והפעם לראשונה הם עצמם יבקרו בה. הם מבקשים לעניין גם מדינות שלישראל אין עדיין יחסים רשמיים איתן.

אי אפשר שלא להתרשם מכך שקשרי הידידות החדשים עם האמירויות הם הזדמנות אדירה לשני הצדדים. איחוד האמירויות דומה לישראל של .1948 היא סטארט אפ. עד לפני שני עשורים וחצי הכל היה פה שממה. האמירותים עוד לא הספיקו להזדקן. הילדים מהווים 14% מהאוכלוסיי­ה, לעומת 27% בישראל. המבוגרים מעל גיל 65 מהווים 1.5% מהאוכלוסיי­ה, לעומת כ 12% בישראל. בגילי האמצע 54-15 האוכלוסייה גדולה ב 150% מישראל ומהווה 78% מהאמירותים. זו אינדיקציה אחת ברורה לעתיד.

האינדיקציה השנייה היא הירידה בפופולריות של הנפט. המשאב השחור הזה הכתיב את המעמדות במדינות הנפט. הפרידה ממנו מחייבת ביזור. הממשל כאן מוכן לזה. העובדה היא שהוא החליט להפוך את כלל האזרחים לאמצעי ייצור משוכללים. כל מי שרו צה זוכה למלגת לימודים ומחיה במדינות המערב. רבים לומדים באוניברסיט­אות הנחשבות בעולם. מרבית האזרחים, שמהווים 12% מהתושבים, שולטים באנגלית ברמה גבוהה מאוד. אך מבנה זה, שלפיו 88% מהתושבים לא יוכלו להיות אזרחים שווי זכויות, גם אם נולדו פה וכך גם ילדיהם, נראה ההפך הגמור מדמוקרטיה.

בשלב הראשון האמירותים עצמם עשו קפיצת דרך עצומה לש וויון זכויות בינם לבין עצמם, וזה לא מובן מאליו. אבל גם המהפכה הזו לא הושלמה. כשנוקטים צעדים דרסטיים לא תמיד מודעים למחיר שלהם. כך למשל, הקדמה חייבה את שילוב הנשים בעבו דה, ושילובן חייב מתן זכויות נוספות לנשים, שכלל לא מובנות מאליהן בסביבה הזו. גם עידוד צעירים להשכלה ולאימוץ מודלים של ניהול וחדשנות מערבית יעשה את שלו בתחומים נוספים.

כולם מיישרים קו עם ההחלטה האסטרטגית - לאמץ כל מה שהכי מצליח. ההחלטה הזו לא באה לוותר על המסורת והאמונה, אלא למקם אותן במקום המתבקש - בלב, בשעה שהלבוש נותר מסורתי

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel