Israel Hayom

סירים לשבת

הילדים לא ישכחו את סיר האורז ששרפתי כשאמא שלהם היתה בחו"ל √ כדי לתקן את הטעות התחלתי להכין יחד איתם מעדנים מהגרגירים הנפלאים האלה. זה כל כך פשוט

- יוסי שטרית

חושבים שאורז הוא התוספת הכי משעממת? נסו אותו עם יוגורט ותערובת נענע. תודו לנו אחר כך

בשנה שעברה נעמה רעייתי טסה לכמה ימים לחו"ל, ואני, כמו גיבור, אמרתי "מה הבעיה, אני יכול להסתדר בקלות. ילדים, חוגים, מסעדות, צילומים, הסעות, שיעורי בית )מי זוכר מה זה?( - קטן עלי. הכל טוב, אני בשליטה". וואו, כמה טעיתי.

אז ככה: ביום חמישי אני חוזר מהמסעדה, עובר מהאופנוע לרכב, נוסע לאסוף מבית הספר, מע ביר בוסטר, מביא, מוריד, עוצר, קונה, חונה - ואז קולט שיש לי רק עוד חצי שעה לארגן לתומר תיק לבריכה עם משקפת, מגבת וסבון, להקפיץ אותו לחוג, ואז להקפיץ את אופיר לחברה, והכי חשוב - להכין לפני הכל ארוחת צהריים. כל זה בחצי שעה, כולל לענות תוך כדי למסרונים ול טלפונים שלא מפסיקים.

מפה לשם האורז נשרף, אבל מה זה נשרף? שחור כמו פחם. רק מהמבט של הילדים הבנתי שזאת טעות שהם לא ישכחו לי לעולם, וכך אכן קרה.

מאז, בכל פעם שנעמה נוסעת, הם דואגים לה זכיר לי את האורז שהשף בכבודו ובעצמו שרף. כן כן, אני שרפתי סיר של אורז.

בין לבין, הגעתי גם לכמה מסקנות. הראשונה, איך לא, היא שסחתיין עליכן אימהות העולם, אין כמוכן בעולם. השנייה, ילדים זוכרים הכל, וזה כולל הכל. והשלישית? הגיע הזמן ללמד את אופיר, הבכורה שלנו, להכין לבד אורז.

השבוע, כששוב הייתי אבא אמא, המסקנה הזו יצאה לפועל ואופיר הכינה אורז בסמטי, שיצא טיל. אני, בהפגנת יכולת, שדרגתי אותו עם בשר ועטפתי הכל בפלפלים שקליתי וקילפתי. יצא משהו משהו, הילדים עפו על זה, והכי חשוב - שום דבר לא נשרף. רוצים גם? בבקשה.

צלעות טלה עם אורז החומרים:

● 8-6 צלעות טלה

● 1.5 כוסות אורז פרסי

● 1 גזר חתוך לקוביות קטנות

● 1 בצל קצוץ

● 1 גבעול סלרי קצוץ דק )לשמור את העלים( ● 1/2 פלפל אדום חריף קצוץ

● 2 כפיות מלח

● 1 כפית פלפל לבן טחון

● 1/2 כפית פפריקה ● 1/4 כפית כורכום

● חופן שיני שום קלופות

משרים את האורז במים רותחים במשך 10 דקות ומסננים. מתבלים את הצלעות במלח ובפלפל בשני הצדדים, מטגנים במחבת חמה עם מעט שמן זית עד להשחמה ומניחים בצד.

בסיר רחב מטגנים את הבצל עם מעט שמן זית במשך כ־3 דקות. מוסיפים את הגזר והפלפל החריף, מטגנים כ־2 דקות נוספות, מוסיפים את יתר המרכיבים, למעט השום, ואת האורז המושרה, מערבבים מעט ומורידים מהאש.

מעבירים את תערובת האורז לתבנית רחבה שיכולה להיכנס לתנור, ומשטחים אותו היטב. מסדרים מעל את הצלעות, ובין לבין מכניסים את שיני השום ועלי הסלרי. יוצקים מעל 3 כוסות מים רותחים, מכסים היטב ברדיד אלומיניום, ואופים במשך 45 דקות בטמפרטורה של 180 מעלות. לפני ההגשה מפזרים מעל מעט מלח גס ושמן זית.

פלפלי שושקה ממולאים בשר ואורז החומרים:

● 15 פלפלי שושקה ● 1.5 כוסות אורז פרסי ● 1/2 ק"ג בשר טחון ● 1 בצל קצוץ ● 1 כף מלח ● 1/2 כף פלפל שחור גרוס ● 1/2 כף בהרט ● 1 כפית קינמון ● 1/4 כוס שמן זית

לרוטב:

● 2 עגבניות ● 1 כף אריסה מתוקה ● 1 כוס מים ● 1/2 כפית כמון ● 1 כף מלח דק

טוחנים את מרכיבי הרוטב היטב במעבד מזון ומניחים בצד. צולים את הפלפלים בתנור שחומם מראש ל־002 מעלות. לאחר 10 דקות הופכים אותם כדי שייצלו שווה מכל הכיוונים, מעבירים לקערה ומכסים בניילון, על מנת לתת להם "להזיע" (בתהליך זה הקליפה מתנתקת מהבשר וכך יותר קל לקלף). מקלפים את הפלפלים בזהירות כדי להשאיר אותם בשלמותם.

משרים את האורז במים חמים למשך 10 דקות ומסננים. במחבת חמה מטגנים את הבצל כ־3 דקות, תוך ערבוב. מוסיפים את הבשר, וממשיכים לטגן כ־5 דקות נוספות.

מוסיפים את התבלינים ומערבבים היטב. מורידים מהאש, מוסיפים את הפטרוזיליה ואת האורז המושרה ומערבבים.

כעת לוקחים את הפלפלים הקלופים, פורסים כל פלפל על קרש חיתוך, חותכים חתך בצד אחד, ופותחים כך שמתקבלת "יריעת" פלפל רחבה. במרכז הפלפל ממלאים את תערובת הבשר והאורז, ומקפלים אותו כך שהוא חוזר לצורתו הטבעית. מסדרים את הפלפלים הממולאים בתבנית משומנת בשמן זית בצורה מעגלית (כמו ספירלה), יוצקים מעל את הרוטב ו־1 כוס מים רותחים, מכסים בנייר כסף ואופים במשך כשעה בטמפרטורה של 180 מעלות. לאחר שעה מורידים את נייר האלומיניום ואופים עוד 10-5 דקות עד להשחמה.

מרק אורז ויוגורט עם תערובת נענע

את המתכון הזה טעמתי באחד מביקוריי בטורקיה. מדובר במרק אורז ויוגורט שמתאים גם לימים קרים וגם לימים חמים. הנענע היבשה והחמיצות של היוגורט מרעננות את החך.

החומרים:

● 1/2 כוס אורז

לתערובת היוגורט:

● 1 ביצה ● 500 גרם יוגורט ● 2 כפות שמנת חמוצה ● 3 כפות קורנפלור

לתערובת הנענע:

● 50 גרם חמאה ● 1 כף נענע מיובשת ● 1 שן שום ● 1/4 כפית פפריקה מתוקה ● 1/2 כפית מלח דק

בסיר גדול מרתיחים 1.5 ליטר מים, מוסיפים את האורז ומבשלים במשך 30 דקות עד שהאורז מתפרק. בגלל האורז, המים יסמיכו. אם הם סמיכים מדי והמרקם הפך לדייסה, יש להוסיף מים.

בקערה נפרדת מערבבים בעזרת מטרפה את היוגורט, השמנת, הביצה והקורנפלור עד לתערובת אחידה. כעת משווים טמפרטורה - תוך כדי ערבוב מתמיד של תערובת היוגורט, מוסיפים לאט בעזרת מצקת קצת ממרק האורז וחוזרים על הפעולה עם 5-4 מצקות. בסיום יוצקים את כל תערובת היוגורט לסיר האורז, ומבשלים במשך 10-5 דקות, עד שכל המרק נהיה הומוגני וקרמי.

כעת לתערובת הנענע: מחממים חמאה במחבת, ולאחר שהיא נמסה מוסיפים שום ומטגנים 3-2 דקות על להבה נמוכה. מוסיפים נענע, פפריקה ומלח, מטגנים כדקה נוספת ומכבים את האש. לפני ההגשה מוזגים את המרק לקעריות, ומעל כל קערה מוזגים מתערובת הנענע.

 ??  ??
 ??  ?? רענון לחך. מרק אורז ויוגורט עם תערובת נענע
רענון לחך. מרק אורז ויוגורט עם תערובת נענע
 ??  ?? מעדן קלאסי. צלעות טלה עם אורז
מעדן קלאסי. צלעות טלה עם אורז
 ??  ?? חיתוך ומילוי. הכנת הפלפלים הממולאים באורז ובבשר
חיתוך ומילוי. הכנת הפלפלים הממולאים באורז ובבשר
 ??  ?? שדרוג מפולפל. פלפלי שושקה ממולאים בשר ואורז
שדרוג מפולפל. פלפלי שושקה ממולאים בשר ואורז

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel