Israel Hayom

ארה"ב לא מכחישה אפשרות להסרת הסנקציות על חמינאי: "טרם סיכמנו דבר"

בוושינגטון נמנעו מהתייחסות ישירה לדיווחים על נכונותה להסיר עיצומים מהמנהיג העליון של איראן ● שר החוץ בלינקן: "אם המו"מ ימשיך להתעכב, יהיה קשה מאוד להגיע להסכם"

- דין שמואל אלמס

ממשל ביידן שוקל להסיר את הסנקציות על המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, כחלק מניסיונות וושינגטון לקדם את המו"מ לחידוש הסכם הגרעין - כך דווח אתמול ברשת .NBC מדובר בדיווח אמריקני ראשון בסוגיה זו, לאחר שאתר ‪,Iran Internatio­nal‬ הפועל מלונדון, דיווח על כך מוקדם יותר השבוע.

מחלקת המדינה האמריקנית לא הכחישה את האפשרות שתסיר את הסנקציות נגד חמינאי. "שום דבר לא סוכם עד אשר הכל יוסכם", נמסר, "האופי והרצף של הפעולות האמריקניות בנוגע לסנקציות, במטרה להשיג חזרה הדדית למחויבויות במסגרת הסכם הגרעין, הם חלק מהשיחות".

לפי הדיווח, צוותי המו"מ של וושינגטון ושל טהרן דנו באפשרות לביצוע הצעד האמריקני במסגרת השיחות שנערכות בווינה, כחלק מנקיטת פעולות הדדיות רחבות יותר הקשורות להסכם הגרעין שנחתם .2015־ב "זו ללא ספק דרישה איראנית", אמר פרופ' ואלי נאסר מאוניברסיט­ת ג'ון הופקינס שעבד כדיפלומט תחת ממשל אובאמה. להערכתו, "ארה"ב פתוחה לאפשרות שכזו".

הסנקציות על חמינאי הושתו ביוני 2019 על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, בעקבות יירוט מל"ט אמריקני. למעשה, מדובר בעיצומים שאינם מהווים איום ממשי על משטר האייתוללות, שכן חמינאי אינו יוצא מן המדינה, וכן לא מחזיק בנכסים מחוץ לאיראן. בד בבד, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, החליט בסוף השבוע לשלוח מסר בלתי מתפשר לטהרן. "אם המשא ומתן ימשיך להתעכב עד אין קץ, יהיה קשה מאוד להגיע להסכם כלשהו עם איראן", אמר בלינקן במהלך פגישה עם שר החוץ הצרפתי, ז'אן־איב לה דריאן, בפריז.

בלינקן התייחס גם להמשך העיכוב בפיקוח על אתרי הגרעין של איראן, אשר נובע מסירובה של איראן להתקדם במשא ומתן מול הסוכנות לאנרגיה אטומית. "אנו רואים בדאגה רבה את היעדר הפיקוח על מתקני הגרעין. החשש שלנו הועבר לאיראן והוא צריך להגיע לפתרון מהיר". לדבריו, "יש לנו עוד פערים גדולים מול איראן ואני מקווה שנתחיל שוב בדיון משמעותי על מנת לגשר עליהם".

 ??  ?? המנהיג העליון של איראן, חמינאי
המנהיג העליון של איראן, חמינאי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel