Israel Hayom

דייט באפלה

הקורונה מרימה ראש, ושוב צפים קשיים שחשבנו שהם כבר מאחורינו ● אחד מהם הוא הקושי לצאת לדייטים במקומות המוניים וכן הקושי למצוא אנרגיות להתחיל קשר זוגי

- סמדר סלטון

במשך חודשים ארוכים שינה משבר הקורונה סדרי עולם בכל הנוגע למציאת זוגיות. מדייטים בזום, בפארקים ולעיתים ישר בבתים, ועד הימנעות מוש חלטת בשל חשש מהידבקות או מסגרים ארוכים. אבל מתברר שגם החזרה לשגש רת הדייטים של טרום הקורונה מולידה בעיות חדשות משלה, ומעמידה אתגרים חדשים בפני מחפשי הזוגיות.

"יותר ויותר נשים וגברים הפכו להיות לחוצי חתונה וילדים באופן משמעותי על רקע השנה האבודה שחוו בקורוש נה", אומרת היועצת הזוגית רווית מגדל ממיזם ההיכרויות "בילי ורוית - כמו חברה שמכירה לך". "הלחץ גורם לחלקם לשאול כבר בהתכתבות הראשונית שאש לות הזויות כמו 'האם תסכימי להפסיק לעשן ולשתות משקאות חריפים כשתיש כנסי להיריון?', שאלה שמתאימה לשלב הרבה יותר מאוחר, וגורמת לאישה לחוש שמעוניינים בעיקר ברחם שלה".

שותפתה למיזם, הפסיכותרפי­סטית הגופנית בילי שינגרט, מוסיפה כי מול אווירת הלחץ לחתונה ולילדים יש גם קיצוניות הפוכה: רווקים ורווקות שהוציאו את עצמם מסצנת הדייטים, והחליטו שזה לא הזמן הנכון עבורם לחפש זוגיות. "מדובר בעיקר ברווקים שנפגעו כלכלית בשנה האחרונה וחשים שהם לא אטרקטיש ביים מספיק כעת מכיוון שהם מובטלים, בחל"ת או בעבודה זמנית. תורמת לכך העובדה שנשים שואלות אותם ממש בתש חילת ההתכתבות כמה כסף הם מרוויחים או אם הם המשיכו לעבוד בזמן הקורונה".

חוסר ביטחון ודכדוך

גם סיון קנטי אביטן, יועצת דייטינג ושדכנית, מציינת כי חלק ממחפשי הזוגיות הפכו להיות חסרי ביטחון מאז הקורונה, על רקע כלכלי. "זה נכון כלפי שני המינים, אבל בעיקר כלפי הגברים, שמצבם הכלכלי לא מאפשר להם לשלם או לחזר. חלק מהגברים מציינים במפורש שעד שלא יתייצבו כלכלית, הם לא מרגישים בנוח לחזור לסצנה. אני משכנעת אותם להמשיך להיפגש עם נשים, ולא לתת להיעדר עבודה זמני לעצור אותם. כרגע עדיין מדובר בתקופת מעבר, והנשים מקבש לות את זה יותר ומכילות, מתוך אמונה שאם הגברים מחפשים עבודה זה יוכל להסתדר בקרוב".

שינגרט ומגדל מוסיפות כי אף שכסף חשוב, התאמה זוגית אינה נבש נית אך ורק על יכולת ההשתכרות. "נסיבות החיים משתנות וגם מקומות העבודה ויכולת ההשתכרות, אך אופי לרוב נשאר זהה. השתדלו לזהות את התכונות בבן או בבת הזוג שיעוררו בכם אמון, ויחד תצליחו לעמוד באש תגרים הכלכליים והזוגיים שיגיעו".

הדייטולוגי­ת לי תום דותן מוסיפה כי לא מעט רווקים ורווקות חווים דכש דוך עד דיכאון קל לאחר שהיו בחל"ת, איבדו את העסק או פוטרו, וגם אם הם ממשיכים לצאת לדייטים, הדבר הקשה עליהם להגיע אליהם באנרגיות הנש כונות. "אנשים נמשכים לאנשים שמש חים, לכן אני מציעה למצוא עיסוקים בעלי משמעות כמו התנדבות או ללכת לאירועים חברתיים חינמיים שאפשר למצוא בקבוצות פייסבוק רבות שבהן מתארגנים לפיקניקים, ארוחות ערב, ג'אמים, טיולים, ערבי משחקי קופסה, ושם גם אפשר להכיר אנשים בנסיבות חברתיות מאולצות פחות".

למי שבכל זאת יוצא לדייט רגיל ומש רגיש באנרגיות נמוכות, ממליצה תום דותן לבצע כמה פעולות מקדימות להש רמת המורל. "אני ממליצה לעודד את חמשת החושים לפני ובמהלך הדייט: להאזין למוזיקה טובה, לאכול שוקולד מקפיץ אנרגיה והורמונים, להריח טוב, ולבחור להיפגש בחיק הטבע או לצאת למשחק משותף כמו סנוקר או באולינג, ואפילו להשתמש באפליקציות של משש חקי חברה".

דייט בפאב

בעיה נוספת שחווים הפנויים והפש נויות מפתיעה לא פחות: הקושי לחש זור לדייטים פנים אל פנים במקומות ציבוריים. שינגרט ומגדל: "יש כאלה שהתאהבו בדייטים השקטים של הקוש רונה ומצאו אותם מבורכים, והם מתש קשים לחזור לתרבות השופוני שיש במסעדות ובפאבים במהלך הדייט. עצתנו להם היא לצאת למקומות שקש טים שבהם ירגישו נינוחים ולאו דווקא לפאב עמוס. המטרה היא להוריד לחץ בדייט ולהיות עצמך, לנסות להתמקד בך ובמי שמולך ולנטרל את כל מה שיש מסביב.

"אחרים התרגלו בתקופת הקורונה לגלוש מהר מאוד לאינטימיות גופש נית, וכעת מושכים מהר מדי לכיוון הזה גם בדייט בפאב או מסעדה. לאלה אנו אומרים שגם אם הדייט מוצלח, יש לנשום עמוק ולהתאפק. המגע צריך להיות עדין ומגשש, תוך רגישות לשפת הגוף ולתגובות של בת הזוג, בלי ללחוץ ולדחוף לכיוון".

תום דותן מוסיפה כי בתקופת הקוש רונה גם גברים וגם נשים - בעיקר כאלה שהכירו דרך חברים - התרגלו שדייטים ראשונים מתקיימים בבית, ופחות חוששים מכניסת זר מוחלט לביתם. "גברים טוענים שהתאהבו בקונספט של דייט ביתי שבו רואים סרט יחד, ויש נשים בפרק ב' שזה פתר להן את הצורך להזמין בייביסיטר. אלא שעכשיו זה כבר פחות לגיטימי להציע את זה, כי זה עשוי להתקבל כמו הזמש נה לסקס. הפתרון הוא להסביר מראש את הכוונות או להציע בחירה בין דייט ביתי לדייט במקום ציבורי. הכי חשוב לא ללחוץ את הצד השני למקום שלא נעים לו".

פסילה על רקע חיסון

בעיה נוספת שיצרה הקורונה קשורה לסוגיית החיסונים. "קבלת חיסון או הימנעות מחיסון הפכו אף הן לנושא שפוסלים עליו", אומרת תום דותן. "המתחסנים פוסלים לעיתים את אלה שלא התחסנו, והלא מתחסנים פוסלים לעיתים את המתחסנים כי הם רואים בהם אנשים שהולכים בעקבות העדר". היא מציעה גם כאן להיות סובלניים, ולא לתייג ישר את האחר כהזוי או כמוזר. "זה אכן פרמטר נוסף שמבחין בין אנשים שנוח להם עם חוקים ורגוש לציות, לעומת כאלה שנוטים להתנגד. אני תמיד מציעה לא לפסול, אבל להש סתכל על זה כעל נורה אדומה ולבחון את מכלול התכונות".

בינתיים הפייסבוק הוליד ברוח התקופה את קבוצת "היכרויות בין לא מחוסנים". יוזמת הקבוצה, שביש קשה לא להיחשף, מציינת כי "יצרש תי את הקבוצה כשהבנתי שלאנשים לא מחוסנים מתחיל להיווצר קושי בהיכרויות. חלק בחרו לא להתחסן בשל חשש מהיעדר מידע מספק על תופעות הלוואי, אבל יש בקבוצה גם כאלה שבהחלט מאמינים בתיאוריות קונספירציה".

לסיום, ממליצה קנטי אביטן לפנויים ולפנויות להתמקד בצד החיובי שיצרה הקורונה, ולנצל את העובדה שהרבה יותר אנשים חפצים כעת בזוגיות ומש שום כך נוטים יותר להתפשר ופתוחים להתמקד בדברים עקרוניים יותר.

 ??  ??
 ?? צילום: רויטל דקל ?? לי תום דותן
צילום: רויטל דקל לי תום דותן
 ?? צילום: ניר קידר ?? סיון קנטי אביטן
צילום: ניר קידר סיון קנטי אביטן
 ?? צילום: נועה רוזן ?? מגדל ושינגרט
צילום: נועה רוזן מגדל ושינגרט
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel