Israel Hayom

מגלים את המלחינות מהמאה ה 17

פסטיבל "מכשפות" של תזמורת הבארוק ירושלים יתקיים ביולי ויתמקד בנשים שיצרו מוזיקה בתקופה שבה זה היה כמעט בלתי אפשרי עבורן

- מתן אורן

תולדות המוזיקה המערבית מימי הביניים ועד היום מעלות תהייה: היכן כל הנשים המלחינות? האם ייתכן שנשים נמנעו כל השנים מהלחנה? או שמא הלחינו אך הודרו במכוון מאולמות הקונצרטים ומספרי ההיסטוריה?

שאלות טעונות אלה ואחרות יעמדו במש רכזו של פסטיבל "מכשפות", פסטיבל מוש זיקה שיוקדש לנשים מלחינות ולייצוגים של נשים במוזיקה של תקופת הבארוק, פרי יוזמתה של תזמורת הבארוק ירושלים. הפסטיבל יתקיים במהלך חודש יולי ויציג יצירות של מלחינות נהדרות רבות כמו ברברה סטרוצי, לאונורה דוארטה והנזירה לוקרציה אורסינה ויזאנה .(1662-1590)

סיפורה של ויזאנה מעניין במיוחד ושוש פך אור על אחת מהדרכים הבודדות שבהן יכלה אישה להלחין ולבצע מוזיקה במאה הש71: במנזר, הרחק ממוקדי ההגמוניה הגש ברית. "מחוץ למנזר נשים נתקלו בקשיים גדולים כשביקשו לפרסם מוזיקה", אומש רת דניאל תגר, מוזיקאית ודוקטורנטי­ת למוזיקולוג­יה, החוקרת את יצירתה של ויזאנה ומשתתפת בפסטיבל. "חלקן נעזש רו במלחינים גברים כדי להוציא לאור את יצירותיהן, אחרות השתמשו בשם עט גברי, ואפשר להניח שרבות מהיצירות האנוניש מיות שהגיעו לידינו נכתבו בידי נשים. אבל במנזר היו הנשים חופשיות להלחין ולבצע מוזיקה, ורבות מהן עסקו במוזיקה שתפסה מקום מרכזי בחיי המנזר.

"היצירות שנכתבו שם שונות מהמוזיקה 'הגברית' שנכתבה מחוץ למנזר. זו מוזיקה עשירה ומרתקת אך לעיתים חריגה. נשים רבות לא למדו הלחנה בצורה מסודרת, ולא אחת נאלצו למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות שהן נתקלו בהן. בחלק מהפעמים, היצירות שלהן נשמעות ממש מודרניות. במשך שנים היצירות נשמרו במנזרים, ורק לאחרונה מתחילים להתייחס אליהן".

בפסטיבל יוצג בין השאר מופע המוקדש לוויזאנה, "הטרומבון, המכשפה ויריד הקש סמים", אירוע חוצות בשילוב קונצרט לכלי נשיפה עם חמישיית כלי המתכת "פריטי פליז" ,21.7) בית רוח חדשה, ירושלים(.

במרכז הפסטיבל תעמוד הפקה של האופרה "קליסטו" מאת פרנצ'סקו קוואלי. מדובר אמנם במלחין גבר, אבל במרש כז האופרה ניצבת דמות נשית: הנימפה קליסטו, בגילומה של תום כהן. האופרה תעלה בבימויה של שירית לי וייס ובניש צוחו של מנהלה המוזיקלי של התזמורת, דוד שמר 5.7) ימקא בירושלים; 6.7 היכל התרבות בת"א; 13.7 אולם רפפורט בחיפה(.

 ?? צילום: יואל לוי ?? תזמורת הבארוק ירושלים
צילום: יואל לוי תזמורת הבארוק ירושלים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel