Israel Hayom

המערכת חולה, אך פיצול היועמ"ש אינו הפתרון

- דרור חטר ישי

החלפת ממשלה מאפשרת רענון בחשיבה והתחדשות במעשים. אני מקווה שהממשלה החדשה תשכיל לנצל יתרונות אלו. עשרות שנים נאבקתי על שמירת זכויות האזרח במערכת המשפטית ועל קיום חוק וסדר במדינה. באה ממשלה חדשה ועל סדר יומה - פיצול תפקידי היועץ המשפטי לממשלה, בין ייעוץ לממשלה לבין עמידה בראש מעש רכת התביעה. זהו נושא שולי, חסר כל משמעות לגבי הרעות החולות של מערכת המשפט והפגיעות בזכויות האזרח במסגרתה.

לפני עשרות שנים, בהיותי ראש לשכת עורכי הדין, ניסיתי לשכש נע את שר המשפטים דאז )דוד ליבאי( שלא למנות את עדנה ארבל )פרקליטת מחוז בעברה( לפרקליטת המדינה. הטיעון המרכזי שלי היה שהלך מחשבתה הוא של פרקליטה אשר חזקת החפות אינה קיימת אצלה.

הדגשתי כי זו תפיסה מעוותת ומסוכנת, שכן ההמשך הישיר שלה הוא שכדי להשיג הרשעה אפשר גם לא לגלות להגנה ראיות אשר יכולות לסייע לה להשיג זיכוי. כבר היו דברים מעולם )אפילו בתיקים של רצח(, וכאשר דרשתי בתפקידי כראש לשכת עורכי הדין להעמיד לדין פרקליטה בכירה אשר נהגה כך, מנע היועץ המשפטי לממשלה את קיום ההליך המתחייב. תופעות פסולות כאלה מתגלות אפילו במשפטו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו, וזאת למרות הצוותים המיוחדים של פרקליטים ממערכת התביעה אשר בחנו, לדבריהם, את כל הראיות.

מערכת המשפט חולה. בפן האזרחי, משפטים נמשכים שנים ארוש כות. יש שופטים אשר פוסקים לפי מה שנראה להם רצוי, ולא על פי מה שמחייב החוק. יש שופטים אשר מתעלמים מהוראות של הסכם או צוואה, כי לדעתם צריך היה לכתוב אחרת. מערכת הבג"ץ ממשיכה לפעול בבית המשפט העליון, אף שכבר הוסכם שחייבים לבטל שריד מנדטורי זה, שמנוגד לעקרונות המשפט ואינו קיים בשום מדינה אחרת בעולם. הדברים נכללו בהצעת חוק בתי הדין המנהליים כמפורט בסש פרי "הכח ממכר".

בפן הפלילי, עבודת הפרקליטות מתאפיינת ברצון להשיג הרשעה בכל מחיר, חרף הפרה של זכויות מהותיות. היא עושה זאת ע"י השגת ראיות באמצעים פסולים, ע"י פיתויים ואיומים כדי להשיג הודאות שווא, ע"י הסש תרת ראיות אשר מפריכות את טענותיה, ע"י הגשת כתבי אישום מנופחים בתקווה כי תקבל הרשעה חלקית משופטים אשר יהססו לתת זיכוי גורף.

גישה שונה של מערכות האכיפה - אשר תקפדנה יותר על זכויות האזרח, תרדופנה אחרי העבריינים אשר משבשים את חיינו ולא תלכנה לדרך הקלה של השגת הרשעות מיותרות - היא חיונית לקיומנו כחבש רה שומרת חוק. העברת האחריות למעשי הפרקליטות מהיועץ המשפטי לממשלה אל פרקליט המדינה לא תחסל את הבעיות. בראש הפרקליטות צריך לעמוד אדם שהוא סנגור בנשמתו, אשר דן כל אדם לכף זכות ומונע מהעיקרון שאין להעמיד לדין פלילי אדם אשר יש ספק באשמתו, ואין להעמיד לדין פלילי אדם אשר הראיות נגדו הושגו שלא כחוק. זה פשוט. זה קל לביצוע. זה דרוש כאוויר לנשימה. דרור חטר־ישי, ראש לשכת העו"ד לשעבר, מחבר הספר "הכח ממכר"

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel