Israel Hayom

החיסונים לא יפתרו הכל - צריך לשמור על היגיינה

להימנע ככל שניתן מנסיעות לחו"ל ● להגדיל את שיעור ההתחסנות ● ייתכן שנצטרך חיסון שלישי בעתיד ● אתם שאלתם - המומחה ענה

- רן רזניק

מה צריך לעשות כדי לבלום את ההתפרצות? "יש חיסונים מדהימים. אם היית מספר לי שיהיה חיסון יעיל של יותר מ ,90% הייתי אומר שזו הזיה. אבל אנשים מתבלבלים - חיסון אף פעם לא יפתור את כל הבעיות. נמשיך לראות את הקורונה חיה איתנו וצריך ללמוד להסתדר איתה. יש כמה כלים שאפשר ליישם - להמשיך עם נושא ההיגיינה.

"כלי נוסף - מסיכות, והביט אחרון הוא עניין נתב"ג. לא השקיעו את המשאבים לייצר יחידה אפידמיולוג­ית. יש מעברי גבול מורכבים. משרד הבריאות לא יכול להשתלט לבד על הדברים האלה".

האם יש צפי לקבלת מלאי נוסף של חיסונים? "בסופו של דבר יהיו לנו מספיק חיסונים. האם אנחנו יודעים מתי בוודאות הם יגיעו? לצערי הרב, לא. הסודיות המסחרית גורמת לכך. ישראל הגיעה לחסינות עדר מול הווריאנט הבריטי, אבל הגיע זן חדש, ואנחנו נצטרך להגיע לשיעור התחסנות גבוה יותר".

אתה ממליץ לחסן ילדים?

"המידע קיים כבר על פני מיליוני ילדים והסיכון מאוד נמוך, וגם אם הוא קיים אז בדרך כלל הוא קל וחולף. חייבים לשאול גם את רצון הילדים, הרבה מהם מפחדים מהקורונה וצריך להקשיב גם להם".

מה נתוני התחלואה מראים על ילדים? "אם מדברים על סימנים כמו קוצר נשימה, בעיות

נוירולוגיו­ת, אנחנו מדברים על עשרה אחוזים. מדובר בתופעות מאוד משמעותיות".

מהי עמדתך בנוגע לחיסון מחלימים? "נכון לעכשיו, ההמלצה היא לתת מנה אחת אחרי שלושה חודשים. ממשיכים לעקוב".

עד מתי תקף החיסון? "תקף עד סוף דצמבר. הדברים האלו ימשיכו וייבדקו. היה לנו מזל גדול שפייזר מסתמן כחיסון הכי מוצלח".

האם אתה חושב שההמלצות של משרד הבריאות וצוות המומחים הססניות לגבי חיסון ילדים בני ?15-12

"הייתי בעד המלצה משמעותית יותר, עם כל הכוכביות שצריך לאסוף מידע נוסף. אני חושב שפחדו שזה ישפיע על תוכנית החיסונים ואם ילחצו יותר מדי, זה יעורר את מתנגדי החיסונים. אני רוצה להגיד בצורה הכי ברורה - שלושת השלבים הסתיימו בצורה נהדרת, אנחנו נמצאים בשלב ארבע, שהוא לא ניסוי, אלא מעקב".

מחוסנים שאין להם ילדים צריכים להימנע מחו"ל? "אני ממליץ כרגע לאנשים לא לנסוע לחו"ל, בלי קשר אם יש להם ילדים, אבל אני לא אוהב כפייה. אני מבקש מאנשים לא לנסוע לחו"ל".

האם נצטרך להתחסן מדי שנה בשנה? "יש סבירות, שכמו שפעת או בגלל ירידה בחסינות, נצטרך חיסון שלישי, אבל כרגע אין המלצה כזו. המדינות בודקות איך החיסון משפיע".

 ??  ?? רן רזניק ופרופ' דוידוביץ' באולפן
רן רזניק ופרופ' דוידוביץ' באולפן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel