Israel Hayom

פולין היא בעלת ברית, אסור לאפשר פגיעה ביחסים

- אמנון לורד

בתגובה

מהבטן, שר החוץ יאיר לפיד צודק. איזה מין חוק זה ששולל השבת רכוש יהודי מפולין? אבל לפעמים צריך להיות חכם, ולא רק צודק, ועוד בעוצמות של ליגת החרון הקדוש. לא רק השואה שהסתיימה לפני 76 שנים מגדירה את זהותנו; יש לממשלת ישראל גם חובה כלשהי למ נוע שואות עתידיות, להבטיח את עתידה וביטחונה של ישראל. לא רק האנטישמיות הנאצית והפולנית מלפני כמה דורות צריכה להעסיק אותנו, יש גם אנטישמיות עכשווית. אנטישמיות שניתן לזהות גם ברחובותינו, וגם בתעמולה של לפחות מרכיב חשוב אחד בקואליציה שאותה מנהל לפיד. אין הכוונה למנסור עבאס.

וגם לא צריך לבוא עם סיסמה של "פולין האחרת", כפי שעשה ראש ממשלה מסוים לפני 70 ו 60 שנה לגבי גרמניה. יש גרמניה ויש גרמניה הנאצית, ועם גרמניה של אדנאואר ישראל עשתה עסקים וחיזקה את אושיות האסטרטגיה הביטחונית שלה, תוך שי תוף פעולה איתה. באותה עת אנשים מאוד חשובים בממשל המערב גרמני והמזרח הגרמני היו אנשי אס.אס לשעבר. האם פולין עשתה חשבון נפש ועברה "תהליכים" לעיבוד מורשת האשמה שלה? לא. אבל פולין היא גם לא גרמניה. גם ההתנגדות של פולין להפוך אותה לכתובת החדשה של השואה, בדגש על מחנות המוות שממוקמים על אדמת פולין, צודקת.

אבל החשוב הוא שפולין של היום, חרף היותה לאומנית, היא סוג של בעלת ברית, עד שגורמים בישראל החליטו להרוס בהדרגה את היחסים איתה. השת"פ האווירי איתה בהבטים הצבאיים שלו הוא יסוד ביטחוני. הפולנים גם רוכשים מאיתנו נשק ושאר אמצעי לחימה. פולין היא שותפה פוטנציאלית חשובה יחד עם שאר מדינות וישיגראד, כמו הונגריה וצ'כיה, במאמץ של ישראל לסדוק את הגוש המע רב אירופי המתוכנת על עמדות אנטי ישראליות. למרות חילול המצבות בבית קברות בפולין, אפשר

ממשל ביידן וממשל לפיד בנט עסוקים בהרס המורשת המדינית של טראמפ ושל נתניהו

להעז לומר שחיי היהודים שחיים שם עכשיו בטוחים יותר מחיי יהודים בצרפת ובכמה ריכוזים בארה"ב.

לפיד פשוט עט על ההזדמנות של חקיקת החוק המקשה השבת רכוש יהודי, כדי לערער את אחד הנדבכים שהוריש נתניהו. הוא גם מתעב את אורבן ששולט בהונגריה, מכיוון שהשמיע פעם הערה לטו בת האדמירל הורטי. כל הקללות נגד הורטי ואורבן לא ימסכו את אווירת שיתוף הפעולה שאפיינה את הנהגת יהודי הונגריה ברגע האמת.

יש איזו תחושה שממשל ביידן מהצד הרחוק של האוקיינוס האטלנטי וממשל לפיד בנט עסוקים בהרס המורשת המדינית של טראמפ ושל נתניהו. אצל אנשי ביידן בלינקן נכתב במסמך של מכון בניהולו של רוברט מאלי, כי המטרה צריכה להיות למחוק את כל מעשיו ומורשתו האסטרטגית של טראמפ. זה כולל את ירושלים, רמת הגולן והס כם הגרעין, ובוודאי תוכנית טראמפ לשלום. לפיד שוגה כאשר הוא חוזר על הכרזותיו הבוטות וזקופות הקומה, במקום לשים לב שהפולנים מזמינים אותו לדיאלוג בנושא החקיקה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel