Israel Hayom

ועדת אסון מירון: לא לתת לפוליטיקה לזהם את החקירה החשובה

- חיים שיין

התלמוד במסכת גיטין מביא מחלוקת בעניין תוקפו של גט שלא נכתב ונחתם באותו יום. אגב הדיון במחלוקת נקבע "כדאי הוא רבי שמעון )בר יוחאי( לסמוך עליו בשעת הדחק". יש כאלה שעיוותו את משמעות הקביעה והחליפו את המינוח משעת הדחק לשעת הדוחק. בל"ג בעומר האחרון, בציון של רבי שמעון במירון, ביום ההילולה, התרחש אסון נורא, שבו נחנקו ונרמסו למוות 45 מבוגרים וצעירים ונפצעו יותר מ 150 משתתפים. לילה שאמור היה לתת ביטוי לשמחה צרופה הפך לליל נהי וקינה. מה שהתחיל בהדלקה הסתיים בשריפה גדולה.

הקמה של ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון מחויבת המציאות. את אלה שאינם כבר איתנו אי אפשר להחזיר, אך למען הפקת הלקחים וההיערכות העתידית לאירועים רבי משתתפים, כמו גם להטמעת הרעיון היסודי של האחריות האישית, הוועדה חיונית וחשובה. שקוף וברור שהמניע היסודי להקמת הוועדה על ידי הממשלה החדשה הוא פוליטי במהותו, חשבונאות מוכ רת בציבוריות הישראלית. אולם המשפחות השכולות זכאיות לדעת את מלוא העובדות שהובילו ליגונן הבלתי נתפס, וכלל אזרחי המדינה זכאים למיסוד ההתנהלות וסוגיית האחריות באירועים רבי משתתפים.

בבחירת חברי הוועדה על ידי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות יש שילוב של תבונה ורגי שות. מרים נאור שנבחרה לעמוד בראש הוועדה ידועה לטובה ביעי לותה ובחריצותה עוד מימי היותה שופטת ב"משפט הבנקאים", הרב קרליץ - איש המגזר החרדי ובעל ניסיון ניהולי - יוכל לתת ביטוי לרגישויות המיוחדות של המגזר שחש לעיתים, ובצדק, שנוטים להאשים אותו בכל תקלה, והאלוף )מיל'( שלמה ינאי מכיר משירותו הצבאי את חשיבות אחריות המ פקדים, הפקודות והוראות הביצוע.

על פי החוק, ועדת החקירה אינה חייבת לנהוג על פי סדרי הדין בבתי המשפט, סדרי דין שמאריכים דיונים והופכים אותם לעינוי דין. חשוב מאוד שהוועדה תפעל במהירות ראויה בלי להזניח את בירור העובדות. חיוני שמסקנות הוועדה יוגשו בהקדם. ככל שכך יהיה, כך יעילותה תהיה מרבית ותרומתה לחברה - משמעותית.

מניסיון העבר ומהיכרות עם ההוויה הישראלית - התקשורת, ובע קבותיה הציבור, יעסקו בעיקר בהמלצות האישיות של הוועדה כלפי בעלי תפקידים כאלה ואחרים. מעטים ייתנו את הדעת על ההמלצות המערכתיות, שהן החשובות יותר ביחס להתנהלות העתידית כדי למ נוע הישנות אסונות שכאלה. חשוב שכל המעורבים בקבלת ההחלטות שקדמו לאירועי מירון ישתפו פעולה כדי שיהיה אפשר לברר את העובדות לאשורן. המבחן היחיד של הממשלה אינו בעצם הקמת ועדת החקירה אלא בנכונות לאמץ ולבצע בדחיפות את המלצותיה, לפני שהן הופכות לאותיות מתות בהיסטוריה של ועדות החקירה בישראל, מאז ועדת זוסמן שחקרה בשנת 1969 את השריפה במסגד אל אקצא.

חשוב מאוד שהוועדה תפעל במהירות בלי להזניח את בירור העובדות. חיוני שמסקנות הוועדה יוגשו בהקדם. כך תהיה יעילותה מרבית ותרומתה לחברה - משמעותית

 ??  ?? חברי ועדה החקירה לצד נשיאת העליון חיות
חברי ועדה החקירה לצד נשיאת העליון חיות
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel