Israel Hayom

קו פרשת המים

המדינה תכריע הקיץ על עבודות בנחל איילון - שעלולות לגרום להרס מערת איילון הנדירה ● המשמעות: השמדת בע"ח ששרדו מיליוני שנים

- ליאור פלג ודן לביא

החלטה סופית של הוועדה לת שתיות לאומיות, שצפויה להינתן עוד הקיץ, עשויה להכריע את עתיד מערת איילון הנדירה שבשפלה ואת גורלם של בעלי החיים שבה.

במערה הסמוכה לרמלה )ונמצאת באתר מפעל "נשר רמלה"( התגלו צו רות חיים שמעולם לא תועדו על ידי אדם. מומחים כבר הגדירו אותה "סנ סציה בקנה מידה עולמי" ואת השהות בה "כמו להיות בחלל החיצון".

אלא שבשל עבודות תשתית עתידיות להוספת מסילת רכבת בנחל איילון, נוצר הצורך להסיט את מי הנחל ממסלולם המקורי. בחלק מהנתיב החליפי של המים נמצאת המערה. המים עלולים להציף אותה בשל העבודות, להפר את האיזון הכימי שמאפשר את חיי האורגניזמי­ם שבה ולמעשה להוביל למותם.

חוקרי המערות מהמרכז לחקר מע רות )מלח"מ( שנכנסו למקום, נדהמו לגלות את המערה האדירה והשלישית באורכה בישראל - כ 2,700 מטר - את המערכת האקולוגית העדינה שבתוכה, ואת החיים שמתקיימים בה. זאת ללא שום תלות בעולם שבחוץ.

בועז לנגפורד ופרופ' עמוס פרומ קין, חוקרים במלח"מ שבאוניברסי­טה העברית, מגדירים את השלב הנוכחי כישורת אחרונה. "אנחנו אחרי שלב התנגדויות הציבור, וכעת מה שהוועדה לתשתיות לאומיות תחליט לאחר הפ גישות המתוכננות ביולי - יקבע את גורל הנכס הלאומי הנדיר הזה".

"צריך לתת פתרון אחר"

פרופ' פרומקין מפרט את המורכבות: "הבעיה שכיום עומדת בפנינו היא הזרמת מים למערה. המים שיגיעו מבחוץ, טיבם וכמותם שונים מאלו שמאפשרים את החיים במערה. המצב כיום הוא שמים שזו רמים בנחל איילון מנותבים אל הים. לפי התוכנית החדשה, המים ינותבו אל שטח המחצבה ומשם יחלחלו לשטח המערה".

לנגפורד: "כולנו רוצים תחבורה יעילה ונוחה, אך לסוגיית הזרמת המים אל מערת איילון צריך לתת פתרון אחר שלא יפגע בה. יש כמה כאלה שהוצעו לוועדה על ידי מומחים".

פרומקין: "בעלי החיים שיושמדו, אם המהלך הזה ייצא לפועל במתכונתו הנוכחית, לא קיימים בשום מקום אחר בעולם. במערה נמצאו שבעה מיני בעלי חיים, כולם חדשים למדע. זכינו להיות מדינה שקיבלה את המשימה לשמור על מערכת שפשוט אין לה מקבילות".

לנגפורד: "אנחנו פונים אל כל המ עורבים בדבר, אל תעשו טעות שלא ניתן יהיה לתקן ותמחק מעל פני האד מה בעלי חיים ששרדו מיליוני שנים, עד שאנחנו הגענו אליהם".

"בוחנים חלופות"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "הועבר לתשומת ליבנו בעת האחרונה כי התוכנית עלולה לפגוע במערת איילון, ואנו פועלים לבחון כיצד למנוע פגיעה ככל האפשר במ ערה ייחודית זו. אנו לומדים את הנושא ובוחנים את החלופות השונות".

ממשרד הפנים ומהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר ש"התוכנית מצויה בה ליך שמיעת הערות והשגות הציבור. כל התנגדות שתוגש תיבחן לגופה".

הידיעה המלאה - באתר וביישומון "ישראל היום"

 ?? צילום: בועז לנגפורד, אפי כהן, יונתן משעל ?? המערה הנדירה
צילום: בועז לנגפורד, אפי כהן, יונתן משעל המערה הנדירה
 ?? צילום: יואב נגב ?? בועז לנגפורד
צילום: יואב נגב בועז לנגפורד
 ?? צילום: בועז לנגפורד ?? פרופ' פרומקין וצוותו
צילום: בועז לנגפורד פרופ' פרומקין וצוותו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel