Israel Hayom

ההסתדרות: אין גננות? הגנים לא ייפתחו

בשל תנאי ההעסקה של הסייעות במהלך הקיץ, פעילות הגנים בחופשה עומדת בסימן שאלה ● מרכז השלטון המקומי: "הסייעות עובדות לפי הסכם שנחתם עם ההסתדרות"

- נועם (דבול) דביר

שלב חדש במאבקן של סייעות הגנים נגד תוכנית בתי הספר המלמדים. בשל התנאים שהוצעו לסייעות, בהסתנ דרות מאיימים לשבש את הפעלת גני הילדים )6-3( בזמן תוכנית הקיץ של משרד החינוך - והורו לא לפתוח את הגנים בלי גננת מוסמכת.

המחלוקת נוגעת לתנאי ההעסקה של הסייעות, שעובדות במהלך כל השנה במשרה שוחקת, ובהסתדרות טוענים כי השלטון המקומי ומשרד החינוך הכריזו עליהן מלחמה של ממש. אחת הטענות היא שהסייעות מחויבות לעבוד בפרויקט, וטענה נוספת נוגעת לתוספת השכר הזעומה שמוצעת להן - 70 שקלים ליום, לעומת 120 שקלים לשעה לעובדי הוראה.

בזמן חופשות הקיץ כל עירייה נוהגת באופן שונה כלפי הסייעות שלה, שמועסקות כל השנה וממשיכות לקבל שכר. בחלק מהרשויות המקומיות מאפשרים לסייעות הוותיקות לצאת לחופשה, ואחרות עובדות בפרויקטים דוגמת השאלת ספרים או בעבודות עירוניות שנחשבות קלילות ביחס לעבודה השוחקת בגן ילדים. הפעם הרשויות המקומיות מחייבות את כל הסייעות לעבוד במשך שלושה שבועות נוספים. יתרה מכך, הגננות המוסמכות והקבועות של משרד החינוך אינן מחויבות לעבוד בתקופת הפרויקט, ומרביתן אכן הודיעו כי לא יעבדו. לכן הודיעו במשרד החינוך כי הסייעות יתפסו את מקומן.

הסוגיה השנייה נוגעת לעניין השכר: לעובדי ההוראה, לגננות ולמורות שיגיעו לעבוד בקיץ מציעים שכר של 120-70 שקלים לשעת עבודה. מאחר שהסייעות מחויבות לעבוד בקיץ, הן יקבלו רק תוספת של 70 שקלים ליום עבודה, או 100 אם יקבלו על עצמן את תפקיד הגננת.

"מנצלים את חולשתן"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, שלח אתמול מכתב לסייעות, שבו כתב להן כי "החל מ־1 ביולי, על פי החלטת יו"ר ההסתדרות, לא ייפתחו גני הילדים של הקיץ ללא נוכחות גננת מוסמכת מהצוות הקבוע של הגן. לא נאפשר להפעיל את כל המערך על כתפיכן בלבד".

לטענת בר־דוד, מדובר בעימות חסר פשרות מול מרכז השלטון מקומי. "הניסיון של המדינה והרשויות המקומיות להשית את הפעלת גני הילדים של החופש הגדול על הצוותים הקיימים, יוצר עומס עבודה בלתי הגיוני. כל זאת, בתקופה שבה אתן זקוקות לרענון ונדרשות להכין את הגנים לשנת הלימודים הבאה", כתב יו"ר ההסתדרות לסייעות.

בסוף השבוע האחרון קבע בית הדין הארצי לעבודה כי הסייעות אינן רשאיות לשבות. בתגובה לכך, כתב בר־דוד כי "בימים הקרובים תיפתח שביתת אזהרה והזדהות בכל השלטון המקומי".

יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל ברטל, מוחה על מה שהוא מכנה ניצול של הסייעות: "הן החוליה הכי נמוכה בשרשרת במערכת החינוך ומרגישות מקופחות ומנוצלות. החליטו להפיל עליהן את כל האחריות ולא לתת להן תשלום הולם. גם הן זקוקות לחופשה אחרי שנה קשה של קורונה. מתקמצנים עליהן ומנצלים את חולשתן".

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "העסקת הסייעות במהלך החופש הגדול נקבעה בהסכם קיבוצי שנחתם יחד עם ההסתדרות. הרשויות המקומיות, כמעסיק, מבקשות לממש זכות זו. נדגיש כי המעסיקים הסכימו לשלם לסייעות תוספת שכר עבור עבודתן בקיץ, שאינם מחויבים בה".

 ??  ?? "ישראל היום", 16.06.2021
"ישראל היום", 16.06.2021
 ?? צילום: קוקו ?? בר דוד
צילום: קוקו בר דוד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel