Israel Hayom

"יעצים את כוח הלקוחות": רפורמת המעבר בין הבנקים תיושם בקרוב

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הרחבת האחריות על "הבנק הקולט" למעבר חלק של לקוחות בין הבנקים ● שר האוצר ליברמן: "בשורה שתקל על הלקוחות ותגביר את האיום התחרותי"

- גלעד צוויק וערן בר טל

קידום התחרות בבנקאות: ועדת השרים לחקיקה התב קשה לאשר את הרחבת ההגנה על הלקוחות בעת המעבר בין בנקים. לדברי משרד האוצר, "הצעד יקל על לקוחות לנייד חשבונות בנק, יעצים את כוחם של הלקוחות ויג ביר את האיום התחרותי על המ ערכת הבנקאית".

תוכנית הניוד המהיר בין בנקים החלה עוד בסוף ,2017 כששר האוצר בזמנו משה כחלון ונגידת בנק יש ראל קרנית פלוג הכריזו על המהל כים לקידום התחרותיות בענף הבנ קאות. בינואר 2018 אושרה הרפורמה בממשלה, אך לפני כשנה החליט המ פקח על הבנקים יאיר אבידן לדחות את הרפורמה בעקבות לחצים של הבנקים המסחריים.

ביוני בשנה שעברה פנה שר האוצר הקודם ישראל כץ ליו"ר ועדת הכ לכלה, המרכזת את הטיפול בעניין, וביקש שהפעלת המערכת תידחה ממארס לספטמבר הקרוב.

מטרת החוק שמקודם כעת היא להשלים את ההגנות הצרכניות על הלקוח בעת המעבר, להגביר את תחושת הביטחון שלו ולעודד שי מוש בשירות הניוד החדש. בכך החוק יצמצם חסם משמעותי במעבר בין בנקים, יעצים את כוחם של הלקוחות ויתמוך בקידום האיום התחרותי על המערכת הבנקאית.

החוק קובע שהבנק הקולט את הל קוח בעת הליך הניוד יהיה "כתובת אחת" עבור הלקוח, והוא יהיה אחראי לתקן תקלות בתהליך הניוד ולפצות את הלקוח במקרה של נזק. כך תגבר נוחות הלקוחות בעת הניוד ותעו דד את הלקוחות להשתמש בתהליך הניוד החדש.

יגביר את התחרות

כזכור, רפורמת הניידות נועדה לאפשר ללקוח להעביר את חשבון הבנק שלו לבנק אחר באופן מקוון, נוח, בטוח, ללא עלות, בתוך שבעה ימים בלבד. רפורמה זו צפויה לעלות לאוויר בחודשים הקרובים.

שר האוצר אביגדור ליברמן מסר: "אנחנו מביאים בשורה שתקל על הלקוחות לנייד חשבונות בנק, תע צים את כוחם של הלקוחות ותגביר את האיום התחרותי על המערכת הב נקאית. נמשיך להוביל מהלכים אשר יצמצמו חסמים משמעותיים במעבר בין בנקים".

לפני נתוני הלמ"ס, כמחצית ממשקי הבית נמצאים באוברדרפט, משיכת יתר. מלבד המשכנתא, לי שראלים רבים יש הלוואות נוס פות שנטלו מהבנקים לרכישת רכב ולכל מטרה. באופן כללי מערכת הבנקאות בארץ ריכוזית מאוד, ולכן לקוחות הבנקים מנהלים באמצעו תם משכנתאות, הלוואות, חשבון מט"ח, חשבון ניירות ערך, חסכונות, כרטיסי אשראי ועוד.

ריבוי התיקים בבנק מוציא את החשק ללקוחות לבחון מעבר בין הבנקים, מה שתורם לצמצום התח רות ביניהם. הבנק הדיגיטלי הרא שון כבר קיבל את כל הרישיונות הדרושים כדי להעניק שירותים ללקוחות, והחל לאסוף שמות של מעוניינים ברשימת המתנה באתר הבנק.

רבים תולים בבנק הזה תקוות להכנסת תחרות של ממש למע רכת הבנקאית. התשתית שהונחה להקמת הבנק הדיגיטלי תאפשר לבנקים נוספים להיכנס לתחום ולהשיב בו רוח של תחרותיות.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel