Israel Hayom

איך לצאת מהמשבר

- אבי דבוש

אחת המכות הקשות ביותר בשנה וחצי של קורונה היא מכת האבט לה. מספרי המובטלים בישראל זינקו בתקופה זו לשיא של כל הזמנים, לכמעט ,20% יותר מפי חמישה משיעור דורשי העבודה בפברואר .2020

ההחלטה של ממשלת נתניהו גנץ למתן רשת ביטחון של דמי אבטלה למפוטרים ולמוצאים לחל"ת היתה שנויה במחלוקת. אנחנו, כארגונים חברתיים אחרים, סברנו שראוי היה לאמץ את "המודל הגרמני", שמע ביר תשלומים למעסיקים ודואג לשמר את העובדים במקומות עבודתם. מודל כזה היה מאפשר חזרה מהירה יותר של עובדים למקום עבודתם, ואת המשך הזיקה ההדדית שלהם.

ההכרעה האסטרטגית הראשונה הביאה למודל רשת ביטחון, שבמס גרתה הובטחו דמי האבטלה באופן חריג למשך שנה קדימה. כעת, עם ירידת התחלואה והקמת הממשלה החדשה, מבקשים משרד האוצר, והשר החדש העומד בראשו, לבטל את דמי האבטלה באופן מיידי לבני 45 ומטה. ליברמן הציג את המתווה החדש ונסמך על כ 130 אלף משרות פנוית במשק, שיא חיובי חדש, לפי נתוני הלמ"ס.

השינוי מגובה בקמפיין אינטנסיבי שהאשים את הצעירים, מקבלי דמי האבטלה, ב"הליכה לים" ובחוסר רצון לחזור לעבודה. ההתמסרות של התקשורת לסיפור הזה, בלחץ בעלי תאגידים וחברות גדולות במשק, בניגוד לנתוני שירות התעסוקה שהראה מקרים בודדים של סירוב לחזור לעבודה, היתה מביכה לעיתים. העובדות אחרות לגמרי.

לפי נתוני הלמ"ס, יש כעת יותר מ 400 אלף דורשי עבודה. כלומר, מדובר בפער של כמעט 300 אלף משרות בין המצוי לרצוי. מאות אלפי מובטלים שרוצים לחזור לעבודה, אבל פשוט אין כזו כעת. בניתוח אזורי, המצב גרוע הרבה יותר. רובן הגדול של המשרות הפנויות נמצא במרכז. תל אביב לבדה זוכה לנתח של 34 אלף משרות פנויות, כרבע מכלל המשרות הפנויות בישראל. בפריפריות, לעומת זאת, המצב קשה מאוד. אום אל פחם ונצרת, למשל, "מככבות" עם יותר מ 24% אבטלה. אילת - .16% רהט - .19% ושם אין מספיק משרות.

אז מה הפתרון? האם להישאר עם רשת ביטחון גורפת? לאו דווקא. המטה לביטחון תעסוקתי מציע פתרונות מדורגים ואחראיים לטיפול במשבר התעסוקה שיצרה המגיפה. באזורים גיאוגרפיים, בדגש על אזורי פריפריה, ובקבוצות גיל עם יותר מ 7.5% אבטלה, תישמר רשת הביטחון. שם תשקיע הממשלה ביצירת מקומות עבודה ובתמיכה בעסקים קטנים, וכן תקדם תוכניות הכשרה, שיהפכו את זמן האבטלה האבוד לתקופה של שיפור עמדות ויכולות, לטובת המשק הישראלי כולו.

מתווה הקיצוצים של האוצר יכול להפיל אל מתחת לקו העוני מאות אלפי יחידים ומשפחות. באמצעות ניתוח דיפרנציאלי ומתן מענה אזורי ממוקד, נוכל לצאת מהמשבר מחוזקים.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel